Η Αθήνα παραχωρεί τεθωρακισμένα BMP-1 στην Ουκρανία και παίρνει γερμανικά Marder

Η Γερμανία θα παραδώσει τεθωρακισμένα οχήματα μάχης (ΤΟΜΑ) στην Ελλάδα ώστε η κυβέρνηση στην Αθήνα να περάσει όπλα σοβιετικής τεχνολογίας στην Ουκρανία, δήλωσε ο Όλαφ Σολτς πριν λίγη ώρα.
“Θα παρέχουμε στην Ελλάδα γερμανικά τεθωρακισμένα οχήματα μάχης”, είπε σε δημοσιογράφους μετά από τη διήμερη σύνοδο της ΕΕ στις Βρυξέλλες, προσθέτοντας ότι έκλεισε συμφωνία με τον Έλληνα πρωθυπουργό.
Όπως σημειώνει το Reuters, ο Σόλτς δεν έδωσε λεπτομέρειες για τον τύπο των τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης που το Βερολίνο θα μεταβιβάσει στην Ελλάδα – ή τι είδους όπλα η Αθήνα θα δώσει στο Κίεβο. “Οι υπουργοί Άμυνας θα εργαστούν στις λεπτομέρειες και θα εφαρμόσουν άμεσα τη συμφωνία”, είπε ο Γερμανός Καγκελάριος.
Από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας γίνεται γνωστό ότι κατόπιν προηγουμένων συζητήσεων που προηγήθηκαν και μετά τη σημερινή συνάντηση του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Καγκελάριο της Γερμανίας κ. Όλαφ Σολτς (Olaf Scholz) συμφωνήθηκε η παραχώρηση Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης ανατολικογερμανικής προελεύσεως τύπου ΒΜΡ-1(παραλαβής 1994), προκειμένου να σταλούν στην Ουκρανία και η ταυτόχρονη αντικατάστασή τους με ίσο αριθμό Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης γερμανικής κατασκευής τύπου Marder.
Προφανώς η όλη «ανταλλαγή» αφορά τα σοβιετικής εποχής ΤΟΜΑ ΒΜΡ-1, που όμως εξακολουθούν να υπηρετούν στον Ελληνικό Στρατό στην ΑΣΔΕΝ (νησιά του Ανατολικού Αιγαίου). Τα οχήματα αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα συντηρησιμότητας, ενώ η δυνατότητα επιβίωσής τους στο πεδίο της μάχης είναι πλέον μηδενική. Τα οχήματα πρωτοεμφανίστηκαν στο πεδίο της μάχης για πρώτη φορά το 1973, στον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ, όπου αποδείχτηκαν παγίδες θανάτου για τα πληρώματά τους.
Στον Ελληνικό Στρατό έγιναν αποδεκτά μετά από σημαντικές αλλαγές, αλλά η μαχητική τους αξία ήταν από την πρώτη στιγμή περιορισμένη. Εν έτει 2022, τα οχήματα έχουν μεγαλύτερη αξία σαν ακίνητοι στόχοι που θα συγκεντρώσουν το εχθρικό πυρ, και ο εχθρός θα αναγκαστεί να καταναλώσει πολύτιμα όπλα, παρά σαν ΤΟΜΑ. Στην Ουκρανία ακόμη και τα πιο σύγχρονα ΒΜΡ-2/3 έχουν επίσης αποδειχτεί προβληματικά στη μάχη. Τα ελληνικά ΒΜΡ-1 έχουν αξία για τους Ουκρανούς, καθώς έχουν κι εκπαιδευμένα πληρώματα, αλλά και δυνατότητες συντήρησης (σε αντίθεση με άλλα, άγνωστα σε αυτούς δυτικής κατασκευής οχήματα).
Το γερμανικής κατασκευής Marder 1A3/5, αν κι επίσης παλιάς σχεδίασης, εντούτοις είναι πολύ ανώτερο σε σχέση με το ΒΜΡ-1, και προσφέρει ανώτερη προστασία στους επιβαίνοντες στρατιώτες. Μηχανολογικά έχει πολλές ομοιότητες (κινητήρας, κιβώτιο μετάδοσης) με τα Leopard 1 που υπηρετούν στον Ελληνικό Στρατό, συνεπώς η ένταξή τους σε ελληνική υπηρεσία θα γίνει σύντομα και χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Ουσιαστικά θα είναι το πρώτο ΤΟΜΑ που μπαίνει σε υπηρεσία στο ΕΣ μετά το ΑΜΧ-10, καθώς το ΒΜΡ-1 δεν θα μπορούσαμε να πούμε πως είχε και κάποια αξιόλογη απόδοση στο πεδίο της μάχης.
H αποστολή των ελληνικών ΒΜΡ-1 στην Ουκρανία φαίνεται να είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να τα «ξεφορτωθούμε», και ταυτόχρονα να ζητήσουμε από τη Γερμανία ή τις ΗΠΑ να μας τα αντικαταστήσουν με σύγχρονα οχήματα.