Κυρίζογλου: Χρηματοδοτικό κενό για τους δήμους ύψους 2,44 δισ. ευρώ
Για την πορεία των έργων των «έξυπνων Δήμων» που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, ενημέρωσε το διοικητικό συμβούλιο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης Δημήτρης Παπαστεργίου. Παράλληλα, στο σώμα παρουσιάστηκαν τα πρώτα στοιχεία μελέτης σύμφωνα με την οποία το λειτουργικό κόστος των δήμων φέτος είναι
Για την πορεία των έργων των «έξυπνων Δήμων» που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, ενημέρωσε το διοικητικό συμβούλιο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης Δημήτρης Παπαστεργίου. Παράλληλα, στο σώμα παρουσιάστηκαν τα πρώτα στοιχεία μελέτης σύμφωνα με την οποία το λειτουργικό κόστος των δήμων φέτος είναι ελλειμματικό κατά 2,44 δισ. ευρώ. Ο κ. Παπαστεργίου αναφέρθηκε μεταξύ άλλων, στην ψηφιοποίηση των δικτύων των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ), στον διαγωνισμό για τους αναμεταδότες ψηφιακού σήματος, καθώς και στις παρεμβάσεις που αφορούν τις οπτικές ίνες και το νέο νομοσχέδιο για το Gigabit Infrastructure Act. Όπως σημείωσε, το ζήτημα των αναμεταδοτών είναι ιδιαίτερα έντονο στον Έβρο και στα νησιά, με 56 αναμεταδότες να αφορούν την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, το Βόρειο και το Νότιο Αιγαίο, σε σύνολο 100 αναμεταδοτών σε όλη τη χώρα. Επιπλέον, ο υπουργός παρουσίασε την πρόοδο σχετικά με τη διασταύρωση του ΤΑΠ με τον κωδικό του μετρητή ρεύματος, στο πλαίσιο της προσπάθειας επιτάχυνσης των μεταβιβάσεων ακινήτων. Αναφέρθηκε στον Ενιαίο Κόμβο Ακινήτων, τη νέα ψηφιακή υποδομή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που δημιουργεί μία ενιαία ψηφιακή «ταυτότητα» για κάθε ιδιοκτησία στη χώρα. Αναφέρθηκε επίσης στο ζήτημα της μεταφοράς των Υπηρεσιών Δόμησης στο Κτηματολόγιο, με την επισήμανση ότι οι φορείς που θα έχουν την ευθύνη της αδειοδότησης θα πρέπει να έχουν και την ευθύνη για τα ετοιμόρροπα και τα αυθαίρετα. Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου αναφέρθηκε στη μελέτη αποτίμησης του λειτουργικού κόστους των δήμων, την οποία έχει αναθέσει η ΚΕΔΕ στην Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Ανάπτυξης (ΕΕΤΑΑ). Το Διοικητικό Συμβούλιο θα ενημερωθεί αναλυτικά για τη μελέτη στη συνεδρίαση της 22ας Ιουλίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, το συνολικό λειτουργικό κόστος των δήμων ανέρχεται σε 5,34 δισ. ευρώ, ενώ για το 2026 οι δήμοι λαμβάνουν 2,9 δισ. ευρώ, με το χρηματοδοτικό κενό να διαμορφώνεται στα 2,44 δισ. ευρώ. Από αυτά, περίπου 1,3 δισ. ευρώ αφορούν αμιγώς λειτουργικές ανάγκες και 1,2 δισ. ευρώ επενδύσεις. Ο κ. Κυρίζογλου ενημέρωσε επίσης το Διοικητικό Συμβούλιο για το πρόγραμμα απασχόλησης 55+, σημειώνοντας ότι, σύμφωνα με την ενημέρωση από τη ΔΥΠΑ και την αρμόδια υπουργό, εντός Ιουλίου αναμένεται η ανακοίνωση του αριθμού των ατόμων που θα διατεθούν στους Δήμους. Όπως επισημάνθηκε, η ΚΕΔΕ, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι έτοιμη να προχωρήσει στην κατανομή, η οποία θα εγκριθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο, με στόχο να ικανοποιηθεί το σύνολο των δήμων της χώρας.
