25/06/2025

Μικρολίμανο: Πώς θα μεταμορφωθεί η γραφική περιοχή μετά την ανάπλαση

main_343c9-mikrolimano-art-min

Αναμένεται να ολοκληρωθεί τον ερχόμενο Ιούνιο, φιλοδοξεί να δώσει νέο αέρα κοσμοπολιτισμού στο γραφικό λιμάνι του Πειραιά – Γκρεμίστηκαν ήδη οι 28 αυθαίρετες πέργκολες – «Υλοποιούμε δεσμεύσεις λύνοντας προβλήματα δεκαετιών», επισημαίνει ο δήμαρχος Γιάννης Μώραλης – Τι λένε οι καταστηματάρχες.

Eνα από τα γραφικότερα μέρη του Πειραιά αλλά και της Αττικής, με ιστορία που ανάγεται στην αρχαιότητα, το Μικρολίμανο, αναβαθμίζεται. Οι περισσότεροι το γνωρίζουν ως κέντρο εστίασης και αναψυχής, αφού, ειδικά τα Σαββατοκύριακα ήταν η πρώτη επιλογή για φαγητό και βόλτα τόσο των Πειραιωτών όσο και των Αθηναίων από τη δεκαετία του ’60. Μάλιστα οι ψαρόβαρκες και τα σκάφη αναψυχής που ελλιμενίζονται σε αυτό δίνουν στον επισκέπτη την αίσθηση ότι βρίσκεται σε νησί.

Οταν τον Σεπτέμβριο του 2014 ανέλαβε τη δημαρχία Πειραιά ο Γιάννης Μώραλης υπήρχε ήδη τελεσίδικη δικαστική απόφαση για την κατεδάφιση όλων των αυθαίρετων κατασκευών κατά μήκος του παραλιακού μετώπου έως το τέλος του ίδιου έτους. Ωστόσο, η μελέτη για την ανάπλαση της περιοχής δεν είχε εγκριθεί. Για τον λόγο αυτό άρχισαν οι παρατάσεις στο θέμα των κατεδαφίσεων με τροπολογίες στη Βουλή, μέχρι να προχωρήσουν όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες προκειμένου να παρουσιαστεί μια ολοκληρωμένη μελέτη.

Το Μικρολίμανο μέχρι χθες

Η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου του Μικρολίμανου είναι ένα από τα εμβληματικότερα έργα της σημερινής δημοτικής αρχής του Πειραιά, η οποία αναμένεται να αναβαθμίσει πλήρως και να αλλάξει προς το καλύτερο όχι μόνο μία από τις πιο όμορφες περιοχές του, αλλά και όλης της Αττικής. Μάλιστα αυτή προχωράει με ικανοποιητικούς ρυθμούς, παρά τις όποιες καθυστερήσεις έχουν προκύψει λόγω των αρχαιολογικών ευρημάτων και των διαδικασιών που διέπουν συνήθως τα δημόσια έργα. Πιο συγκεκριμένα, εδώ και εβδομάδες έχουν κατεδαφιστεί και οι 28 αυθαίρετες κατασκευές-πέργκολες των καταστημάτων σε όλο το μήκος του παραλιακού μετώπου, ενώ παράλληλα προχωρά και η υπογειοποίηση των καλωδίων ρευματοδότησης των ακινήτων μέσω και της δημιουργίας νέου υποσταθμού από τον ΔΕΔΔΗΕ, η δημιουργία νέων και παράλληλα η αντικατάσταση των παλαιών αγωγών ομβρίων υδάτων, η αντικατάσταση του αγωγού παροχής ύδρευσης και άλλα πολλά σημαντικά έργα. Η ανάπλαση συνιστά μια στρατηγική παρέμβαση μεγάλης κλίμακας του Δήμου Πειραιά, επιφανείας 15.600 τ.μ.

Προβλέπεται ελεύθερος χώρος περιπάτου στο θαλάσσιο μέτωπο για τους επισκέπτες

Προβλέπει ελεύθερο χώρο περιπάτου στο θαλάσσιο μέτωπο για τους επισκέπτες, μετακίνηση των τραπεζοκαθισμάτων σε νέο οριοθετημένο σημείο των κοινόχρηστων χώρων, δρόμο ήπιας κυκλοφορίας 3,5 μέτρων, όπου θα απαγορεύεται η στάθμευση, ανακατασκευές των πεζοδρομίων και των πλακοστρώσεων, καθώς και ασφαλτικά έργα και καθορισμό νέων χώρων στάθμευσης για δημότες και επισκέπτες. Επίσης, αντικατάσταση όλων των φωτιστικών σωμάτων με νέας τεχνολογίας, νέο σύστημα διαχείρισης των απορριμμάτων, αναβάθμιση του αποχετευτικού και του δικτύου ομβρίων στη συγκεκριμένη περιοχή.

Η ολοκλήρωση υλοποίησης του έργου υπολογίζεται με βάση τα τωρινά δεδομένα και εφόσον δεν υπάρξουν νέα ευρήματα τον Ιούνιο του 2021. Αλλωστε ο αγώνας που γίνεται στοχεύει στο να μπορέσουν να συνδυαστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, καθώς θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η παράμετρος των επιχειρήσεων εστίασης που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της ανάπλασης, οι οποίες έχουν ήδη πληγεί οικονομικά από την πανδημία τον τελευταίο χρόνο. Το έργο θα κοστίσει περίπου 3.500.000 ευρώ και τη χρηματοδότησή του έχει αναλάβει η Περιφέρεια Αττικής, συν 250.000 που θα δοθούν από ιδίους πόρους του Δήμου Πειραιά.

Η αστική ανάπλαση
Με την ανάπλαση αναζωογονείται και ενεργοποιείται το παράκτιο μέτωπο της πόλης τόσο ως δυναμικός πόλος υπερτοπικής σημασίας όσο και ως διεθνής τουριστικός προορισμός. Η περιοχή του Μικρολίμανου αποτελεί κατάληξη του λόφου της Καστέλας, μια «προκυμαία» ανάμεσα στο Πασαλιμάνι και το Νέο Φάληρο, βορειοανατολικά της πειραϊκής χερσονήσου, με θέα την είσοδο του Σαρωνικού, η οποία κατά την αρχαιότητα χαρακτηριζόταν «πολεμικός λιμένας της αρχαίας Αθήνας».