20/06/2025

Η Επανάσταση στην Αγορά Πληρωμών: Νέοι Κανονισμοί και Τεχνολογία που Αλλάζουν τα Δεδομένα

Οι τράπεζες βρίσκονται μπροστά σε μια νέα εποχή, όπου οι πληρωμές δεν είναι απλώς μια συναλλαγή, αλλά ευκαιρία για να αναπτυχθούν, να καινοτομήσουν και να χτίσουν πιο ουσιαστική σχέση με τον πελάτη. Η τεχνολογία, η τεχνητή νοημοσύνη και τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα δείχνουν τον δρόμο για ένα τραπεζικό μέλλον με έμφαση στη χρησιμότητα, την ασφάλεια

Η αγορά πληρωμών αλλάζει: Τι φέρνουν οι νέοι κανονισμοί και η τεχνολογία – enikonomia.gr

Η Νέα Εποχή των Τραπεζών

Οι τράπεζες εισέρχονται σε μια καινοτόμο εποχή, όπου οι πληρωμές δεν αποτελούν απλώς συναλλαγές, αλλά ευκαιρίες για ανάπτυξη, καινοτομία και την οικοδόμηση πιο ουσιαστικών σχέσεων με τους πελάτες. Η τεχνολογία, η τεχνητή νοημοσύνη και τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα καθοδηγούν το μέλλον του τραπεζικού τομέα με έμφαση στη χρησιμότητα, την ασφάλεια και την προστιθέμενη αξία.

Ευκαιρίες για τις Τράπεζες

Σύμφωνα με τον Γιάννη Γραμματικό, Γενικό Διευθυντή της Τράπεζας Πειραιώς στο 9ο Συνέδριο Payments360 που διοργανώθηκε από τη DIAS, οι τράπεζες έχουν μπροστά τους μια μοναδική ευκαιρία να υιοθετήσουν ένα νέο μοντέλο στην αγορά πληρωμών. Αυτό θα εστιάζει στην εμπειρία του πελάτη και σε νέες υπηρεσίες καθώς οι πρόσφατοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί μαζί με τις εθνικές ρυθμίσεις αναμορφώνουν το τοπίο. Το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για άμεσες πληρωμές σε συνδυασμό με τις εθνικές ρυθμίσεις σχετικά με τις χρεώσεις δημιουργεί μια νέα πραγματικότητα που επηρεάζει τις παραδοσιακές χρεώσεις.

Ο κ. Γραμματικός υπογράμμισε ότι η μετάβαση προς ένα μοντέλο υψηλότερης προστιθέμενης αξίας είναι κρίσιμη για τη δικαιολόγηση βιώσιμων εσόδων στις τράπεζες μέσω τριών βασικών πυλώνων:

  1. Ενίσχυση της αξίας των υφιστάμενων υπηρεσιών πληρωμών: Ο κ.Γραμματικός ανέφερε ότι πρέπει να εμπλουτιστεί η εμπειρία γύρω από τις πληρωμές μέσω:
    • Συνδρομητικών μοντέλων “ψηφιακής σχέσης”, όπως premium λογαριασμούς που περιλαμβάνουν άμεση εξυπηρέτηση, προνόμια και ασφαλή διαχείριση οικονομικών.
    • Eργαλείων budgeting & alerts, ενσωματωμένων στις mobile εφαρμογές για καλύτερη διαχείριση οικονομικών.
    • Υπηρεσιών προς επιχειρήσεις, όπως reconciliation σε πραγματικό χρόνο και εργαλεία παρακολούθησης ταμειακών ροών.
    • A.I. & analytics: Προσωποποιημένες προσφορές βάσει ανάλυσης συναλλαγών.
    • Robo-advisory:: Αυτόματα επενδυτικά προφίλ σύμφωνα με στόχους του πελάτη.
    • Mικροπιστώσεις real-time:: Άμεσοι δανεισμοί κατά τη διάρκεια της συναλλαγής βάσει ανάλυσης συμπεριφοράς.Δημιουργία νέων προϊόντων πέρα από τις πληρωμές: Οι άμεσες πληρωμές φέρνουν δεδομένα που επιτρέπουν εξατομίκευση:
  2. .Ο κ. Γραμματικός σημείωσε ότι καθώς εταιρείες τεχνολογίας μπαίνουν στον χρηματοοικονομικό χώρο, οι τράπεζες πρέπει να διεκδικήσουν θέση στα γειτονικά οικοσυστήματα:
      •  Υπηρεσίες εκτός τραπεζικού πυρήνα όπως τηλεπικοινωνίες.
      • Ενσωμάτωση σε τρίτες πλατφόρμες: Η τράπεζα ως πάροχος API-driven υπηρεσιών.
      • Συνεργασίες με startups για embedded finance – είτε στο φυσικό εμπόριο είτε στην τεχνολογία καταναλωτών.

    Έτσι η τράπεζα μετατρέπεται από απλό πάροχο πληρωμών σε φορέα υποδομής προστιθέμενης αξίας.

    «Η πίεση στα έσοδα από τις πληρωμές μας αναγκάζει να εξελιχθούμε – κάτι θετικό», δήλωσε ο κ. Γραμματικός τονίζοντας πως βλέπει τον νέο κανονισμό ως επιταχύνοντα παράγοντα μεταρρύθμισης.

    «Επενδύουμε στην τεχνολογική μας υποδομή ενώ παράλληλα διαμορφώνουμε νέα συνεργατικά μοντέλα», πρόσθεσε ο ίδιος καταλήγοντας πως το μέλλον των πληρωμών δεν αφορά μόνο την ταχύτητα ή το κόστος αλλά περιλαμβάνει επίσης αμεσότητα, ασφάλεια και εμπιστοσύνη.

    Ο ρόλος των τραπεζών είναι να συνδυάσουν την τεχνολογία με ανθρώπινη σχέση ώστε να παραμείνουν ο κύριος συνεργάτης του πελάτη.