Θεσσαλονίκη: Η Γενιά Z ανασταίνει τα vintage και second hand καταστήματα
Τα τελευταία χρόνια, η Gen Z (13-28) έχει γίνει ο πρωταγωνιστής μιας αθόρυβης αλλά ουσιαστικής αλλαγής στη μόδα, τη στροφή στα vintage και second-hand καταστήματα. Η τάση που ξεκίνησε στο εξωτερικό ως αντίδραση στη «γρήγορη μόδα» (fast fashion), κερδίζει έδαφος και στην Ελλάδα, με ολοένα περισσότερους νέους να αναζητούν στις κρεμάστρες των thrift και vintage

Η Αλλαγή στη Μόδα από τη Γενιά Ζ
Τα τελευταία χρόνια, η Gen Z (13-28) έχει αναδειχθεί ως ο πρωταγωνιστής μιας υποβόσκουσας αλλά σημαντικής μεταβολής στη μόδα, με έμφαση στα vintage και second-hand καταστήματα.
Αυτή η τάση,που αρχικά εμφανίστηκε στο εξωτερικό ως αντίκτυπος της «γρήγορης μόδας»,λαμβάνει όλο και μεγαλύτερη δημοτικότητα στην Ελλάδα. Όλο και περισσότεροι νέοι αναζητούν στις κρεμάστρες των thrift και vintage καταστημάτων όχι μόνο μοναδικά στυλ αλλά και μια νέα φιλοσοφία κατανάλωσης που είναι φιλική προς το περιβάλλον. Έρευνες δείχνουν ότι μια ουσιαστική μετατόπιση προς τα vintage ρούχα παρατηρήθηκε μετά την πανδημία του κορονοϊού, όταν οι νέοι είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν νέα ενδιαφέροντα και να επαναξιολογήσουν τις αγοραστικές τους επιλογές.
Η 22χρονη Μιχαέλλα Κληρονόμου,φοιτήτρια από τη Θεσσαλονίκη,μοιράζεται με το ΑΠΕ-ΜΠΕ τους λόγους για τους οποίους επιλέγει τα καταστήματα «thrift». «Στα second hand καταστήματα βρίσκω τη γοητεία της μοναδικότητας που ζητάω σε ένα κομμάτι χωρίς να ξεφεύγω οικονομικά», τονίζει. Ξεχωρίζει επίσης την έννοια της «ηθικής κατανάλωσης» σε σύγκριση με τα fast fashion brands που επιβαρύνουν το περιβάλλον μέσω μαζικής παραγωγής προϊόντων.
Για εκείνην, το «thrifting» έχει γίνει μέρος της καθημερινότητάς της: «Άρχισα να ψωνίζω μεταχειρισμένα ρούχα πριν τέσσερα χρόνια όταν ήρθα στη Θεσσαλονίκη. Έχει εξελιχθεί σε χόμπι μου».Περιγράφει πως αφιερώνει ώρες ψάχνοντας τις κρεμάστρες για κομμάτια που θα ολοκληρώσουν τη συλλογή της.Παρόλα αυτά, όπως αναφέρει, η πραγματική χαρά έρχεται μέσα από την προσαρμογή αυτών των ρούχων στο προσωπικό της γούστο.
Απόψεις Επιχειρηματιών
Αυτή η τάση αποκτά έρεισμα στη Θεσσαλονίκη καθώς πολλές Vintage μπουτίκ ανοίγουν τις πόρτες τους καθημερινά προσφέροντας μοναδικούς θησαυρούς σε προσιτές τιμές.
Ο Αλέξανδρος Λαζαρίδης διατηρεί μια αλυσίδα second-hand καταστημάτων με τίτλο “Ζύγισε το Φόρεσε το”. Θυμάται ότι όταν ξεκίνησε το 2018 υπήρχαν ελάχιστες παρόμοιες επιχειρήσεις στην πόλη. Ο στόχος του ήταν να δημιουργήσει χώρους πρόσφορους όπου οι πελάτες δεν θα νιώθουν άβολα κατά την είσοδό τους σε ένα κατάστημα second hand.
“Μετά την πανδημία,” λέει ο κ.Λαζαρίδης,” παρατηρείται αύξηση των πελατών κάτω των 25″.
Θεματικά Vintage Καταστήματα
Mια ιδιαίτερη πτυχή της ελληνικής αγοράς είναι η δημιουργία θεματικών Vintage καταστημάτων εστιάζοντας συγκεκριμένα στυλ δεκαετιών – σήμερα κυριαρχεί αυτό του Y2K neoteny (τέλη ’90 έως αρχές ’00). Η Μαρία Τσαχλάρη είναι ιδιοκτήτρια του “90s Closet”, ενός Y2K store για γυναίκες που ξεκίνησε ως online πλατφόρμα πώλησης μέσω Instagram και τώρα λειτουργεί φυσικά λόγω δημοφιλίας.
Social Media & Νέα Τάξη Πραγμάτων
The social media platforms έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στον εκτοπισμό αυτής της κουλτούρας καθώς influencers παρουσιάζουν vintage outfit ideas ενθαρρύνοντας περισσότερους ανθρώπους να εξερευνούν thrift shops και online αγορές δεύτερης χρήσης.” Hashtags όπως #vintagefashion κάνουν θραύση,» εξηγεί ο κ. Λαζαρίδης τονίζοντας ότι αυτή η νέα γενιά δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον για τέτοιου είδους περιεχόμενο.”
Μια Βιώσιμη Μέλλοντική Προοπτική;
“Θεωρώ πως δεν πρόκειται απλά για μια τρέχουσα τάση,” δηλώνει ο κ. Λαζαρίδης,” αλλά ένας βιώσιμο τρόπος ζωής.”