«Φοροδιαφυγή: Νέα τριμελή επιτροπή αξιολογεί τις καταγγελίες των πολιτών»
Η ΑΑΔΕ προχωρά σε στοχευμένη αξιολόγηση εκατοντάδων καταγγελιών και πληροφοριακών δελτίων που φτάνουν στις Υπηρεσίες Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.), προκειμένου να εντοπίσει τις σοβαρότερες περιπτώσεις φοροδιαφυγής, παράνομου πλουτισμού και ξεπλύματος «μαύρου χρήματος». Όπως αναφέρει η απόφαση της Αρχής, στις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. Αττικής, Θεσσαλονίκης, Πάτρας και Ηρακλείου συγκροτούνται διαρκείς τριμελείς επιτροπές και οι αρμοδιότητες αυτών αφορούν

Στοχευμένη Αξιολόγηση Καταγγελιών από την ΑΑΔΕ
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) προχωρά σε συστηματική εξέταση εκατοντάδων αναφορών και πληροφοριών που καταφθάνουν στις Υπηρεσίες Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) με σκοπό τον εντοπισμό σοβαρών περιπτώσεων φοροδιαφυγής,παράνομου πλουτισμού και ξεπλύματος «μαύρου χρήματος».
Σύμφωνα με την απόφαση της Αρχής, η διαδικασία περιλαμβάνει τη σύσταση μόνιμων τριμελών επιτροπών στις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε των περιοχών της Αττικής, Θεσσαλονίκης, Πάτρας και Ηρακλείου για την καταγραφή και αξιολόγηση τόσο των εκκρεμών όσο και των νέων αναφορών ώστε οι πιο σημαντικές υποθέσεις να εξετάζονται άμεσα.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα Elenxis – Case Management είναι το κύριο εργαλείο όπου καταχωρούνται όλες οι αναφορές, διευκολύνοντας:
- την παρακολούθηση όλων των υποθέσεων
- την εξασφάλιση ιχνηλασιμότητας
- την ταχεία επεξεργασία πληροφοριών από τους αρμόδιους υπαλλήλους.
Kάθε αναφορά αξιολογείται βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων σπουδαιότητας,κατηγοριοποιούμενη ως «άνευ ενδιαφέροντος»,«μικρού ενδιαφέροντος»,ή απαιτούσα «άμεση παρέμβαση» για να καθοριστούν προτεραιότητες στην ταχεία δράση.
Προετοιμασία Συνεδριάσεων Επιτροπής
Pριν από κάθε συνεδρίαση της Επιτροπής Aξιολόγησης, ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας:
- Mαζεύει τις αναφορές που θα εξεταστούν.
- Eλέγχει αν υπάρχουν περιπτώσεις που ανήκουν σε διαφορετική ελεγκτική δικαιοδοσία (π.x., τελωνειακά ή εργασιακά ζητήματα).
Aν εντοπιστούν τέτοιες περιπτώσεις, οι σχετικές αναφορές διαβιβάζονται αμέσως στην κατάλληλη Ελεγκτική Υπηρεσία χωρίς προηγούμενη αξιολόγηση στο ηλεκτρονικό σύστημα Case Management του ΟΠΣ Elenxis στη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Γ.Δ.ΗΛΕ.D.). Οι Επιτροπές είναι υποχρεωμένες να διασφαλίζουν ότι οι εκκρεμείς και νέες καταγγελίες εγγράφονται στο πληροφοριακό σύστημα της Γενικής Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Βαθμολόγηση Αναφορών
Kάθε προσφυγή λαμβάνει βαθμολογία ανάλογα με το επίπεδο ενδιαφέροντός της: το 0 δηλώνει έλλειψη ενδιαφέροντος, ενώ βαθμοί 1 έως 4 αποδίδονται σε αυξανόμενα επίπεδα σημασίας μέχρι τις άμεσες ανάγκες παρέμβασης για τις πιο σοβαρές περιπτώσεις.
Aνάλογα με αυτή τη βαθμολόγηση καθορίζεται η σειρά προτεραιότητας ελέγχου από τις Υ.E.D.D.E.. Κάθε αναφορά έχει σημείωση με ημερομηνία αξιολόγησης καθώς και τον αριθμό του δελτίου κατά τη διάρκεια συνεδρίασης.
O τελικός βαθμός αξιολόγησης προκύπτει από τη συλλογική γνωμοδότηση των μελών της επιτροπής· στην περίπτωση ισοψηφίας επικρατεί ο βαθμός του Προέδρου.
Μετά την ολοκλήρωση κάθε συνεδρίασης συντάσσεται πρακτικό που υπογράφεται απ’ όλα τα μέλη κι αφορά τον τόπο συνάντησης καθώς επίσης τους συμμετέχοντες συμμέτρους.»
Sυχνότητα Συνεδριάσεων
Για νομιμότητα θεωρείται ότι η Επιτροπή συνεδριάζει μόνο όταν παρίσταται το σύνολο των μελών (κανονικών ή αντικαταστατών). Οι συναντήσεις διεξάγονται εντός ωραρίου λειτουργίας ή μέσω υπερωρίας είτε δια ζώσης στα γραφεία των Υ.E.D.D.E είτε μέσω τηλεδιάσκεψης σύμφωνα με τις οδηγίες του Προέδρου.
Mέχρι σήμερα έχουν ήδη γίνει περισσότερες από 40 χιλιάδες δηλώσεις μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “Καταγγελίες Πολιτών” σχετικά με φορολογικές παραβάσεις όπως πλαστογραφίες αποδεικτικών στοιχείων έως μεγάλες υποθέσεις διαφθοράς που έχουν έρθει στο φως ιδίως μετά τον Οκτώβριο του 2023.