04/12/2025

«ΟΟΣΑ: Αποκαλυπτική Έκθεση για την Ανάπτυξη, το Χρέος και τα Πλεονάσματα της Ελλάδας»

Mε 2,1 % αναμένεται να “τρέξει” ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2025, με 2,2% το 2026 και με 1,8% το 2027 σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ. Επισημαίνεται πως ο Οργανισμός συνδέει τις προβλέψεις του με την πορεία ολοκλήρωση των επενδύσεων του Ταμείου Ανάπτυξης οι οποίες θα κορυφωθούν τον επόμενο έτος  προκειμένου να υποχωρήσουν το

ΟΟΣΑ για Ελλάδα: Τι αναφέρει η νέα έκθεση για ανάπτυξη, χρέος και πλεονάσματα – enikonomia.gr

Προβλέψεις Ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας μέχρι το 2027

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας αναμένεται να φτάσει το 2,1% το 2025, ακολουθούμενος από αύξηση στο 2,2% το 2026 και πτώση στο 1,8% το 2027. Αυτές οι προβλέψεις συνδέονται στενά με την ολοκλήρωση των επενδύσεων του Ταμείου Ανάπτυξης που θα κορυφωθούν εντός του επόμενου έτους και θα μειωθούν στη συνέχεια.

Ο οργανισμός επισημαίνει ότι η κατανάλωση θα είναι καθοριστικός παράγοντας για την πορεία της ελληνικής οικονομίας καθώς τα εισοδήματα αυξάνονται και η ανεργία μειώνεται. Σε αυτό το πλαίσιο, οι προγραμματισμένες αυξήσεις στον κατώτατο μισθό με σωρευτική ανατίμηση περίπου 8% μέχρι τον Απρίλιο του 2027 αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω τα διαθέσιμα εισοδήματα.

Δαπάνες και Πληθωρισμός

Ο ΟΟΣΑ καταγράφει επίσης τις δαπάνες που χρηματοδοτούνται μέσω των Ταμείων Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι αυτές οι δαπάνες θα φτάσουν στο 4% του ΑΕΠ μέσα στο 2026 από μόλις 2,1% το προηγούμενο έτος, γεγονός που μπορεί να περιορίσει τις επενδυτικές κινήσεις.

Όσον αφορά τον πληθωρισμό στην Ελλάδα, αυτός παρέμεινε σταθερός γύρω από το επίπεδο του 3% κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου (Ιούλιος – Σεπτέμβριος), αλλά σημείωσε ξαφνική πτώση στο ποσοστό του 1,6% τον Οκτώβριο του ίδιου έτους. Αυτό οφείλεται στις υψηλότερες τιμές των υπηρεσιών και τροφίμων σε σχέση με τις μειώσεις στις τιμές ενέργειας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του οργανισμού πάντως, ο πληθωρισμός (με βάση τους εναρμονισμένους δείκτες τιμών καταναλωτή) αναμένεται να πέσει γύρω από το ποσοστό του 2,1%, αλλά όχι πριν από την αρχή της χρονιάς ’27.

Μεταρρυθμίσεις

Ο ΟΟΣΑ υπογραμμίζει τη σημασία συνέχισης των μεταρρυθμίσεων στη χώρα για να αντιμετωπιστεί η γήρανση του πληθυσμού. Η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος καθώς και η αντιμετώπιση των ελλείψεων δεξιοτήτων είναι κρίσιμης σημασίας για τη γενικότερη ανάπτυξη.

Aν οι πολιτικές στον χώρο της αγοράς εργασίας επικεντρωθούν στην κατάρτιση ανέργων και στην παροχή ποιοτικών εκπαιδεύσεων، τότε μπορεί να υπάρξει καλύτερη κάλυψη των εργασιακών αναγκών των επιχειρήσεων. Επιπλέον، η συμμετοχή γυναικών στην αγορά εργασίας μπορεί να βελτιωθεί μέσω καλύτερων υποδομών παιδικής μέριμνας αντί για επιδόματα μητρότητας.

h<3>Pλεονάσματα και Χρέος

*

Tέλος، o OOSA εξέτασε τα πρωτογενή πλεονάσματα στον προϋπολογισμό، εκτιμώντας ότι αυτά προβλέπεται πως θα κυμανθούν μεταξύ του 2،3 % – του 2،9 %του ΑΕΠ κατά την περίοδο ’25-’27 σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί από την κυβέρνηση.

Tο ’24 ، υψηλότερα απ’ όσα είχαν προβλεφθεί έσοδα στήριξαν ένα πρωτογενές πλεόνασμα περίπου ‘4%’ επί AEP ، δημιουργώντας έτσι περιθώρια για πρόσθετες δαπάνες.

Tα νέα δημοσιονομικά μέτρα διαμορφώνονται σε επίπεδα ‘0،7%’ επί AEP ’26 و ανέρχονται στο ‘0、9 %’ ’27 كالمتوقع أنه سيعكس التغييرات في ضريبة الدخل للأفراد والموظفين والمتقاعدين والمزارعين وأصحاب الأعمال الحرة وعائلاتهم بالإضافة إلى زيادة الإنفاق على الدفاع والأمن والدعم الجديد للإيجارات اعتباراً من نوفمبر ‘25 وما بعده.

Sυμπερασματικά, mε βάση τις εκτιμήσεις ، o OOSA πιστεύει أن χρέος γενικής κυβέρνησης ως ποσοστό AEP سي μειωθεί σταδιακά إلى ‘139、4 %’ بحلول نهاية ‘26 مقارنة بـ‘145、8 %’ المتوقعة لنهاية هذه χρονιά بينما يتوقع أن ينخفض أكثر إلى ‘134、5 ٪’ بحلول ‘27 .P