19/08/2025

Σήμερα στη Βουλή: Ψηφίζεται το επαναστατικό νομοσχέδιο του ‘Νέου ΟΣΕ’ – Όλες οι λεπτομέρειες!

Το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή, με σκοπό να φέρει ριζικές αλλαγές. « Όχι απλώς γιατί θεσπίζεται ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας, αλλά γιατί αποτυπώνεται -θεσμικά πια- μια διαφορετική λογική: ότι ο σιδηρόδρομος δεν μπορεί να διοικείται όπως ένα κλασικό τμήμα του Δημοσίου» δηλώνουν πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Επίσης, προσθέτουν: «Η εικόνα

Κατατέθηκε το σχέδιο νόμου για τον σιδηρόδρομο – Αναλυτικά οι παρεμβάσεις






Νέες Ρυθμίσεις για τον ΟΣΕ

Ψήφος εμπιστοσύνης για τον ΟΣΕ στη Βουλή

Το νομοσχέδιο που αφορά τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) ψηφίζεται σήμερα, με στόχο να επιφέρει σημαντικές μεταρρυθμίσεις. «Όχι μόνο επειδή εισάγεται ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας, αλλά διότι αποτυπώνεται -θεσμικά πλέον- μια νέα προσέγγιση: ότι ο σιδηρόδρομος δεν μπορεί να διοικείται όπως μια παραδοσιακή δημόσια υπηρεσία», αναφέρουν πηγές από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Προσθέτουν επίσης: «Η εικόνα του ελληνικού σιδηροδρόμου, ειδικά μετά την τραγωδία στα Τέμπη το 2023, έχει καταγραφεί έντονα στο συλλογικό υποσυνείδητο: ασαφή καθήκοντα, έλλειψη συνεννόησης μεταξύ φορέων, ανεπάρκεια ελέγχων και τεχνολογία που παρέμεινε ανεκμετάλλευτη. Ήταν η απόλυτη αποτυχία του κράτους σε ένα σύστημα που απαιτεί ακρίβεια και υπευθυνότητα.»

Κατά τις ίδιες πηγές «Το σχέδιο νόμου που ψηφίζεται σήμερα δεν είναι αποτέλεσμα γραφειοκρατικής διαδικασίας. Αντίθετα, είναι καρπός συστηματικής εργασίας με σκοπό να περιοριστεί η διάχυση της ευθύνης και να τερματιστεί μια λειτουργία που βασιζόταν υπερβολικά στην τύχη.»

Βασικές αλλαγές με το νέο πλαίσιο:

  • Κεντρικό Κέντρο Εποπτείας του ΟΣΕ: θα λειτουργεί ως κεντρικός κόμβος ελέγχου της κυκλοφορίας και συλλογής δεδομένων με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών.
  • Nέα διαδικτυακή πλατφόρμα Railway.gov.gr:
    • Ψηφιακό Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων.
    • Γεωεντοπισμός συρμών με ακρίβεια κάτω των 5 μέτρων.
    • Sύστημα καταγραφής εντολών και παραβάσεων σε πραγματικό χρόνο.
  • Bιντεοεπιτήρηση κρίσιμων χώρων: θα εγκατασταθεί σε σταθμούς, Κέντρα Ελέγχου και θαλάμους χειρισμού καθώς επίσης στο μπροστινό μέρος κάθε αμαξοστοιχίας.
  • Aξιολόγηση προσωπικού: μέσω ψυχομετρικών εξετάσεων καθώς και ιατρικών ελέγχων πριν αλλά και κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας τους.
  • Eισαγωγή Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας: υπεύθυνος για την ασφάλεια κάθε δρομολογίου με δυνατότητα παρέμβασης σε περίπτωση κινδύνου.
  • Eιδική Μονάδα Επιθεωρητών ΡΑΣ: για τακτικούς αλλά και έκτακτους ελέγχους στους παρόχους υπηρεσιών σιδηροδρομικής υποδομής.
  • Aυστηρότερο πειθαρχικό κανονιστικό πλαίσιο: νέες κυρώσεις στον Γενικό Κανονισμό Κίνησης μέχρι ακόμα και οριστική απομάκρυνση ή απόλυση προσωπικού.
  • Eυέλικτη δομή στον ΟΣΕ:
    – ταχεία στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό,
    – επιτροπές προσλήψεων,
    – ειδικός Κανονισμός Έργων για γρήγορες αποφάσεις.

  • < strong > Eνίσχυση ΡΑΣ & EΟΔΑΣΑΑΜ : επιτάχυνση προσλήψεων , ανεξαρτησία διαχείρισης πόρων , νέα λειτουργικά εργαλεία .
  • < strong > Eνιαίος Σχεδιασμός Εκτάκτων Αναγκών : καθορισμένοι ρόλοι για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς σε περιπτώσεις ατυχημάτων .