«Αγκαθιάζουν» το λιανεμπόριο: Νέα έρευνα του ΙΕΛΚΑ αποκαλύπτει τα κρίσιμα προβλήματα και τις αντιδράσεις της βιομηχανίας
Νέα έρευνα του ΙΕΛΚΑ αποκαλύπτει πως τα αυξημένα κόστη, η εύρεση και η διατήρηση του προσωπικού και η κλιματική αλλαγή αποτελούν τα βασικά προβλήματα στελεχών λιανεμπορίου και βιομηχανίας FMCG (ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών). Η έρευνα διεξήχθη τον Ιούνιο 2025 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 130 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σουπερμάρκετ και Προμηθευτές

Νέα Έρευνα του ΙΕΛΚΑ: Κύρια Προβλήματα στον Τομέα Λιανεμπορίου και FMCG
Μία πρόσφατη μελέτη από το ΙΕΛΚΑ αποκαλύπτει ότι οι αυξανόμενες δαπάνες, η αναζήτηση και η διατήρηση προσωπικού καθώς και οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής είναι τα κύρια ζητήματα που απασχολούν τους επαγγελματίες του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCG).
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2025 μέσω ενός δομημένου ερωτηματολογίου, με συμμετοχή 130 ανώτερων στελεχών από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο, όπως αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές FMCG. Οι συμμετέχοντες προέρχονται από διάφορες διευθύνσεις όπως Marketing, Πωλήσεις, Αγορές, Οικονομικά και Πληροφορική.
Τα Κύρια Ζητήματα
Το πιο σημαντικό πρόβλημα που εντοπίζουν οι επαγγελματίες είναι η αύξηση των λειτουργικών εξόδων. Αυτό το ζήτημα έχει παραμείνει επίκαιρο για τον κλάδο εδώ και χρόνια. Επίσης, το 96% των συμμετεχόντων εκφράζει ανησυχία σχετικά με τις τιμές προμήθειας προϊόντων και πρώτων υλών. Η αναζήτηση κατάλληλου προσωπικού αποτελεί επίσης σοβαρό πρόβλημα για το 89% των στελεχών, με ποσοστό 65% να θεωρεί την κατάσταση κρίσιμη—ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Άλλα ζητήματα που αναφέρονται ως σημαντικά περιλαμβάνουν η αβεβαιότητα στο επιχειρηματικό περιβάλλον, η χαμηλή κερδοφορία καθώς και οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.
Κατανομή Κενών Θέσεων Εργασίας
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ προκαλεί ανησυχία ότι μόλις το 23% των εταιρειών δηλώνει ότι δεν υπάρχουν κενές θέσεις εργασίας. Αντίθετα, το υπόλοιπο 77% αναγνωρίζει ελλείψεις σε προσωπικό: συγκεκριμένα, το 31% δηλώνει ότι υπάρχουν μεταξύ 1-25 κενές θέσεις ενώ ένα ποσοστό μικρότερο από αυτό καταγράφει περισσότερες από 500 θέσεις διαθέσιμες προς κάλυψη.
Aυτή η τάση είναι ιδιαίτερα έντονη κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού λόγω της αυξημένης ζήτησης για εργαζομένους στην περίοδο τουρισμού αλλά κι άλλων ανταγωνιστικών βιομηχανιών όπως ο τουρισμός ή η εστίαση.
Tεχνητή Νοημοσύνη ως Λύση;
“Με δεδομένη την ανάγκη για περιορισμό των λειτουργικών εξόδων”, τίθεται το ερώτημα αν μπορεί να υπάρξει υποστήριξη μέσω τεχνητής νοημοσύνης (AI). Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας αυτή τη στιγμή υπάρχει περιορισμένη αλλά αυξανόμενη χρήση AI στον συγκεκριμένο χώρο. Το 54% των εταιρειών έχει ήδη υιοθετήσει σχετικές εφαρμογές ενώ ένα ποσοστό τριάντα τρία παραμένει είτε άγνοια είτε αρνητικό απέναντι σε αυτές τις τεχνολογίες.
“Η πλειονότητα χρησιμοποιεί εργαλεία data analytics”, φτάνοντας στο ποσοστό του 67%, ακολουθούν εφαρμογές γραμματειακής υποστήριξης (47%) καθώς επίσης προβλέψεις ζήτησης (37%). Παρά τις θετικές εξελίξεις ωστόσο φαίνεται πως υπάρχει ακόμα αρκετός δρόμος μέχρι να μπορέσει η AI να προσφέρει λύσεις στα ουσιαστικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο χώρος.
Kλιματική Αλλαγή: Μία Σοβαρή Πρόκληση
Aναφορικά με την τρίτη βασική προτεραιότητα στις επιχειρήσεις αυτού του κλάδου—την κλιματική αλλαγή—οι περισσότερες επικεντρώνονται στη διαχείριση ενέργειας.Δύο στις τρεις εταιρείες δίνουν προτεραιότητα στη μειωμένη κατανάλωση ενέργειας κυρίως λόγω υψηλού κόστους παραγωγής ενώ δύο στις πέντε επενδύουν σε εναλλακτικούς τρόπους παραγωγής ενέργειας όπως φωτοβολταϊκά συστήματα.
Aκολουθεί μια αύξηση στην ανακύκλωση λόγω νέων κανονισμών καθώς επίσης πρωτοβουλίες για βιώσιμες πρακτικές στην εφοδιαστική αλυσίδα (27%), εκπαίδευση προσωπικού σε ESG πρακτικές (24%) καθώς κι προσπάθειες περιορισμού σπατάλης τροφίμων ή νερού (22%-20%).