«Άκης Σκέρτσος: Η Σημασία του Εθνικού Απολυτηρίου για το Μέλλον μας»
«Γνωρίζετε ότι το ελληνικό απολυτήριο λυκείου δεν γίνεται αποδεκτό από χώρες, όπως η Γερμανία; Ή ότι σημαντικά ξένα πανεπιστήμια δεν το αναγνωρίζουν ως αξιόπιστο πιστοποιητικό γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών μας;». Με το διπλό αυτό ερώτημα αρχίζει το άρθρο του στην «Καθημερινή» για το εθνικό απολυτήριο ο υπουργός Επικρατείας ‘Ακης Σκέρτσος. Και προσθέτει: «Αν αναρωτιέστε

Η Αναγκαιότητα Μεταρρύθμισης στο Ελληνικό Λύκειο
«Γνωρίζετε ότι το ελληνικό απολυτήριο λυκείου δεν γίνεται αποδεκτό από χώρες, όπως η Γερμανία; Ή ότι σημαντικά ξένα πανεπιστήμια δεν το αναγνωρίζουν ως αξιόπιστο πιστοποιητικό γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών μας;». Με αυτές τις διαπιστώσεις ξεκινάει ο υπουργός Επικρατείας, ‘Ακης Σκέρτσος, την ανάλυσή του στην «Καθημερινή» σχετικά με την αξία του εθνικού απολυτηρίου.
Στη συνέχεια προσθέτει: «Αν αναρωτιέστε γιατί συμβαίνει αυτό, μια πιθανή εξήγηση είναι ότι το “άριστα,” που εμφανίζεται συχνά στα απολυτήρια λυκείου (1 στους 4 μαθητές φεύγει με άριστα), μεταφράζεται σε χαμηλούς βαθμούς ή γύρω από τη βάση στις πανελλήνιες εξετάσεις.Αυτό καθιστά τον τίτλο ένα έγγραφο χωρίς ουσιαστική αξία. Είναι επίσης γνωστό ότι πολλοί μαθητές εξαντλούν τις απουσίες τους και εγκαταλείπουν ουσιαστικά το λύκειο κατά τα τελευταία χρόνια της φοίτησής τους. Αυτό συμβαίνει διότι εστιάζουν όλες τους τις δυνάμεις σε ιδιαίτερα μαθήματα και φροντιστήρια. Επιπλέον, πολλές ελληνικές οικογένειες αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες για να παρέχουν πρόσθετη υποστήριξη στα παιδιά τους σε ένα ανίσχυρο εκπαιδευτικό σύστημα.»
Επιπλέον, ο υπουργός επισημαίνει μια νέα παράμετρο: «Το πιο κρίσιμο πρόβλημα είναι ότι στην εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη ανταγωνίζεται ανοιχτά τον άνθρωπο και η ανάγκη για γενική παιδεία και κριτική σκέψη επανακάμπτει ως θεμελιώδης στόχος της εκπαίδευσης, το ελληνικό λύκειο έχει δυσκολίες στο να ανταποκριθεί σ’ αυτόν τον στόχο.» Ακολουθεί η παρατήρηση σχετικά με την έλλειψη τόλμης από πλευράς πολιτικού συστήματος να καταπολεμήσει τις ιστορικά συσσωρευμένες αδυναμίες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: «Η κυβερνητική πολιτική έχει προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια με χιλιάδες μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ανακαινίσεις σχολικών κτιρίων καθώς επίσης εισαγωγή νέων τεχνολογιών και εργαστηρίων δεξιοτήτων.»
Ωστόσο συνεχίζει λέγοντας πως ήρθε η ώρα να ασχοληθούν σοβαρά με τον “ελέφαντα στο δωμάτιο”,δηλαδή την κατάσταση που επιτρέπει εδώ και δεκαετίες στο λύκειο να λειτουργεί κυρίως ως προθάλαμος εξετάσεων μόνο για 4 μαθήματα. Έχει γίνει σύμφωνη πρακτική ότι τα παιδιά μας πρέπει να είναι απλά “περαστικοί” από αυτό το στάδιο της εκπαίδευσης στερώντας τους πολύτιμες γνώσεις γενικής παιδείας που απαιτούνται για τη κοινωνική αλλά κι ακαδημαϊκή εξέλιξή τους.
Επιπρόσθετα σημειώνει: «το λύκειο έχει χάσει όχι μόνο τη γενική του κατεύθυνση αλλά σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες δεν επιτελεί πια ούτε τον ρόλο μηχανισμού κοινωνικής κινητικότητας των λιγότερο ευνοούμενων ομάδων». Καλεί έτσι όλους μας να προσφέρουμε ξανά αξία στο λύκειο δημιουργώντας πραγματικές ευκαιρίες μάθησης στους μαθητές μας ώστε ν’ αποκτήσει πίσω τον παιδαγωγικό του χαρακτήρα.
Σε αυτή τη διάσταση εντάσσεται κι η πρόταση της κυβέρνησης για την καθιέρωση ενός Εθνικού Απολυτηρίου (ΕθΑπ). Όπως υπογραμμίζει ο υπουργός: «Δεν πρόκειται περί νέας ιδέας αφού είχε ήδη συζητηθεί κατά άλλες περιόδους όπως επί Γιώργου Παπανδρέου (1994-1996) καθώς κι επί Αννας Διαμαντοπούλου (2009-2012)». Στην ψηφιακή εποχή που ζούμε σήμερα οι εξετάσεις θα πραγματοποιούνται μέσω μιας Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας ώστε οι μαθητές ν’ αποφύγουν αιφνιδιασμό ενώ όλα τα θέματα θα συνοδεύονται από οδηγούς βαθμολόγησης διαθέσιμους στον καθένα.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα εγγυηθεί εγκυρότητα στη διαδικασία αξιολόγησης μέσω ψηφιοποίησης των γραπτών αλλά κι ελέγχων από ανεξάρτους αξιολογητές. Η κυβέρνηση φιλοδοξεί κάθε ημέρα στη σχολική ζωή των παιδιών ν’ αποτυπώνεται σαν χρήσιμη εμπειρία ώστε όλοι οι παράγοντες συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία καταγράφονται σωστά.
Eπιθυμία είναι λοιπόν αυτή η πρωτοβουλία όχι απλά να συνδυάζει αποτελέσματα τριών σχολικών χρόνων αλλά κυρίως ν’ αποφευχθούν καταστάσεις υπερβολικής πίεσης λόγω ημερών εξετάσεων ενώ όλα αυτά πρέπει ν’ επαναστατούν πάνω σε ένα σχέδιο συνεργασίας όλων όσοι έχουν λόγο στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Kλείνοντας δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η καθιέρωση ενός πιο αξιόπιστου τρόπου αξιολόγησης αποτελεί πλέον ώριμο θέμα προς διαβούλευση ειδικά όταν έχουμε ήδη έτοιμα σχέδια σπουδών καθώς επίσης νέο υλικό για εφαρμογή».