Αλέξανδρος Μοντιάνο – Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος Αττικής: Η ευθύνη μας για ένα μετεκλογικό τοπίο
Μελετώντας τα εκλογικά προγράμματα και τις διακηρύξεις των περισσοτέρων συνδυασμών που διεκδικούν την ψήφο μας στις επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, μπορεί κανείς εύκολα να παρατηρήσει πως βρίθουν από αυτονόητα, ξύλινες ρηχότητες και κοινοτοπίες.
Τα buzzwords του πολιτικού λόγου επαναλαμβάνονται οριζοντίως σε όλο τα φάσμα κάθε πολιτικής απόχρωσης και αντηχούν σαν επωδός.
Γεμίσαμε ξαφνικά με έξυπνες πόλεις, γεμάτες ενσυναίσθηση και συμπερίληψη με συμμετοχικότητα, πράσινες αστικές αναπλάσεις που εξασφαλίζουν αειφορία και βιώσιμη ανάπτυξη πάντοτε λαμβάνοντας υπ’όψιν τη νέα κλιματική πραγματικότητα.
Το buzzword είναι μια λέξη ή φράση, νέα ή ήδη υπάρχουσα, που γίνεται δημοφιλής για ένα χρονικό διάστημα. Τα buzzwords συχνά προέρχονται από τεχνικούς όρους, αλλά εξίσου συχνά έχουν χάσει την αρχική σημασία τους και χρησιμοποιούνται απλώς για να εντυπωσιάσουν. Ο πολιτικός λόγος ελέω πολιτικής ορθότητας διολισθαίνει σε ένα newspeak.
Τα buzzwords είναι παντού και μοιάζει σαν να λένε όλοι τα ίδια πράγματα. Όλοι όμως καταλαβαίνουν τα ίδια; Είναι όλοι ίδιοι; Ασφαλώς και όχι. Δεν είναι όλοι ίδιοι. Για να εντοπίσουμε όμως αυτούς που μπορούμε να εμπιστευτούμε πρέπει να καταλάβουμε γιατί αυτά τα κλισέ καταλαμβάνουν τόσο χώρο στον πολιτικό λόγο και να συνειδητοποιήσουμε πως οι τρόπο για να τα προσπεράσουμε είναι απλοί.
Η χρήση κλισέ και buzzwords σε πολιτικές εκστρατείες, ειδικά σε αυτοδιοικητικό επίπεδο, είναι σύνηθες φαινόμενο για διάφορους λόγους.
Η χρήση buzzwords μπορεί να δημιουργήσει την εντύπωση ότι οι υποψήφιοι είναι καλά ενημερωμένοι για τρέχοντα θέματα. Τους δίνει έναν αέρα ικανότητας και τεχνογνωσίας, ακόμα κι αν η κατανόησή τους για αυτά τα ζητήματα είναι επιφανειακή.
Ακόμη, τα buzzwords απλοποιούν πολύπλοκα ζητήματα. Επιτρέπουν στους υποψηφίους να μεταφέρουν τις θέσεις τους για διάφορα θέματα με συνοπτικό και ξεκάθαρο τρόπο, διευκολύνοντας τους ψηφοφόρους να κατανοήσουν το επιδιωκόμενο μήνυμά τους.
Επίσης, ορισμένοι υποψήφιοι μπορεί να βασίζονται σε buzzwords επειδή δεν έχουν συγκεκριμένα σχέδια ή πολιτικές. Η χρήση αυτών των όρων τους επιτρέπει να δημιουργήσουν μια ψευδαίσθηση ουσίας χωρίς να παρέχουν λεπτομερείς προτάσεις.
Η κάλυψη των ΜΜΕ και οι δημόσιες συζητήσεις συχνά επικεντρώνονται σε αυτά τα buzzwords, τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν έναν νοητό κύκλο όπου οι υποψήφιοι αισθάνονται υποχρεωμένοι να τα χρησιμοποιήσουν για να παραμείνουν μέσα στη συζήτηση.
Ωστόσο, ως ψηφοφόρος, μπορεί να είναι δύσκολο να διακρίνουμε τους υποψηφίους που κατανοούν πραγματικά τα ζητήματα από εκείνους που χρησιμοποιούν απλώς buzzwords ως τακτική εκστρατείας. Για να τους ξεχωρίσουμε μπορούμε να ακολουθήσουμε τα παρακάτω βήματα και να απαντήσουμε σε κάποια ερωτήματα:
1. Κοιτάξτε πέρα από τα συνθήματα και τα κλισέ της καμπάνιας. Ερευνήστε τις πραγματικές προτάσεις πολιτικής κάθε υποψηφίου. Είναι λεπτομερείς, πρακτικές και υποστηρίζονται από στοιχεία; Οι υποψήφιοι που έχουν προετοιμαστεί και κατανοούν την πολυπλοκότητα των θεμάτων είναι πιο πιθανό να παρέχουν συγκεκριμένες λύσεις πολιτικής. Αξιολογήστε τα σχέδιά τους.
2. Εξετάστε το ιστορικό κάθε υποψηφίου, ειδικά εάν έχουν υπηρετήσει σε δημόσια αξιώματα στο παρελθόν. Αξιολογήστε τις προηγούμενες ενέργειές τους και πόσο καλά ευθυγραμμίζονται με τις τρέχουσες προεκλογικές υποσχέσεις τους. Εξετάστε το εκπαιδευτικό και επαγγελματικό υπόβαθρο των υποψηφίων. Έχουν σχετική εμπειρία στους τομείς για τους οποίους μιλάνε; Έχουν συμμετάσχει σε τοπικές πρωτοβουλίες πριν υποβάλουν υποψηφιότητα;
Ψάξτε για συνέπεια λόγων και πράξεων: Δώστε προσοχή στο εάν ένας υποψήφιος χρησιμοποιεί buzzwords χωρίς ουσία ή εάν η δημόσια παρουσία του, τόσο στην αληθινή ζωή όσο κι στα ΜΚΔ, έχει ένα συνεπές μήνυμα που ευθυγραμμίζεται με τις ενέργειες και τις προηγούμενες θέσεις του.
Ελέγξτε τα αρχεία ψηφοφορίας (εάν είναι διαθέσιμα, όπως θα έπρεπε να είναι): Εάν ένας υποψήφιος έχει πολιτικό ιστορικό, ελέγξτε τα αρχεία ψήφου και τις θέσεις του σε θέματα του παρελθόντος για να αξιολογήσετε τη συνέπεια και τη δέσμευσή του σε ορισμένες αρχές.
3. Επικοινωνήστε απευθείας με τους υποψηφίους. Παρακολουθήστε εκδηλώσεις και κάντε συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με τα σχέδια και τις ιδέες τους. Ένας υποψήφιος που κατανοεί πραγματικά το θέμα θα είναι σε θέση να δώσει λεπτομερείς απαντήσεις.
Και ακόμη,
4. Ζυγίστε τον χαρακτήρα, την ακεραιότητα και τις αξίες των υποψηφίων. Επιδεικνύουν ειλικρίνεια και δέσμευση για το κοινό καλό και την ευημερία της κοινότητας; Η αξιοπιστία και η ειλικρίνεια μπορεί να είναι ισχυροί δείκτες της ικανότητας ενός υποψηφίου να ηγείται αποτελεσματικά. Πώς στέκονται σε καταστάσεις και προβλήματα που δεν αφορούν στο προσωπικό τους όφελος; Το αίσθημα δικαίου που τους διακρίνει φαίνεται από τις συνέπειες που υφίστανται όταν λειτουργούν ακέραια. Δείχνουν διάθεση να μην είναι το κέντρο της προσοχής αλλά να δίνουν την προσοχή τους σε όποιον συνάνθρωπο έχει ανάγκη. Αν χρειαστεί θα χάσουν διακοπές, θα τσακωθούν για να διεκδικήσουν, θα δυσαρεστήσουν ανώτερους, αλλά θα εκπληρώσουν τα καθήκοντα τους; Οι προσωπικές ιδιότητες μπορεί να είναι εξίσου σημαντικές με τις θέσεις πολιτικής.
5. Περιέχει ο δημόσιος λόγος τους και η πολιτική τους παρουσία πολιτικό περιεχόμενο; Η προεκλογική τους εκστρατεία ενημερώνει τους εκλογείς για τις απόψεις και τις θέσεις τους απέναντι στα ζητήματα της πόλης ή της περιφέρειας; Κατανοούν τις αρμοδιότητες και τον ρόλο του αιρετού αξιώματος που διεκδικούν; Ή η ενημέρωση συνίσταται στο γεγονός ότι είναι υποψήφιοι και στο πού και με ποιόν ήπιαν καφέ και φωτογραφήθηκαν χαριεντιζόμενοι;
6. Τέλος, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, σεβάστηκαν τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (GDPR) και την εκλογική νομοθεσία ή σας βομβάρδισαν με κάθε είδους άμεση επικοινωνία στον προσωπικό σας χώρο, φυσικό ή ηλεκτρονικό; Διαβάστε τα προγράμματα των συνδυασμών και ζυγίστε τα. Ξεχωρίστε αυτό που σας ταιριάζει. Γνωρίστε τους υποψήφιους στον συνδυασμό που απαντά με επάρκεια στα ερωτήματά σας. Βρείτε τους υποψήφιους που σας εμπνέουν εμπιστοσύνη. Κοιτάξτε τους στα μάτια και αναρωτηθείτε εάν θα τους εμπιστευόσασταν τα παιδιά μας, τους γονείς μας, τον τόπο μας.
Εάν ναι, δώστε τους την ευκαιρία να σας εκπροσωπήσουν και να σας υπηρετήσουν. Την εποχή της πληροφόρησης η άγνοια είναι επιλογή.
Ο Αλέξανδρος Μοντιάνο είναι Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος Αττικής, στον Κεντρικό Τομέα,
με τον συνδυασμό Αττική Μπροστά – Νίκος Χαρδαλιάς.
Νομικός και Διεθνολόγος, πρώην Αντιδήμαρχος Αθηναίων και ειδικός στη διεθνή συνεργασία πόλεων και περιφερειών.