15/10/2025

Αμερικανοί Εύποροι Ανακαλύπτουν την Ευρώπη: Πολυτελή Ψώνια και Νέες Αγορές λόγω Δασμών!

Η αύξηση των αμερικανικών δασμών σε ευρωπαϊκά προϊόντα πολυτελείας έχει οδηγήσει πολλούς εύπορους Αμερικανούς να οργανώνουν ταξίδια στην Ευρώπη με στόχο αγορές (luxury shopping) σε χαμηλότερες τιμές. Οι δημοφιλέστεροι προορισμοί είναι η Ελβετία, η Γαλλία και η Ιταλία, όπου βρίσκονται κορυφαίοι οίκοι ωρολογοποιίας και μόδας. Τον Αύγουστο, η αμερικανική κυβέρνηση επέβαλε 39% δασμό στα ελβετικά

Στην Ευρώπη για “luxury shopping” οι εύποροι Αμερικανοί, λόγω των δασμών

Η Τάση των Αμερικανών για Αγορές Πολυτελείας στην Ευρώπη

Η αύξηση των δασμών από τις Ηνωμένες Πολιτείες σε πολυτελή προϊόντα που προέρχονται από την Ευρώπη έχει οδηγήσει πολλούς πλούσιους Αμερικανούς να σχεδιάζουν ταξίδια στην ήπειρο με σκοπό να αποκτήσουν αγαθά σε πιο προσιτές τιμές. Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί περιλαμβάνουν χώρες όπως η Ελβετία, η Γαλλία και η Ιταλία, όπου βρίσκονται οι κορυφαίοι οίκοι μόδας και ωρολογοποιίας.

Τον περασμένο Αύγουστο, οι ΗΠΑ επέβαλαν δασμό 39% στα ελβετικά προϊόντα – έναν από τους υψηλότερους παγκοσμίως – καθώς και 15% στα περισσότερα αγαθά που εισάγονται από την ΕΕ. Αυτή η πολιτική είχε άμεσο αντίκτυπο στις τιμές των ρολογιών και άλλων ειδών πολυτελείας, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος για τους καταναλωτές. Για παράδειγμα, ένα rolex Lady-Datejust που κοστίζει 11.300 δολάρια πριν τους φόρους μπορεί να φτάσει περίπου τα 15.700 δολάρια στις ΗΠΑ μετά την επιβολή των νέων δασμών – δηλαδή μια αύξηση της τάξης των 4.400 δολαρίων.

Η πρακτική του ταξιδιού στο εξωτερικό για αγορές δεν είναι νέα, αλλά οι πρόσφατοι δασμοί έχουν ενισχύσει αυτήν τη συνήθεια. Σύμφωνα με ειδικούς στον τομέα του πολυτελούς τουρισμού, η ζήτηση για «αγορές στο εξωτερικό» αυξήθηκε κατά σχεδόν 50% το καλοκαίρι του 2025 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Πόλεις όπως το Μιλάνο, το Παρίσι και η Γενεύη βλέπουν σημαντική αύξηση στον αριθμό επισκεπτών υψηλού εισοδήματος που ενδιαφέρονται κυρίως για επώνυμα αξεσουάρ και μόδα. Στην Ελβετία ξεχωρίζουν μάρκες όπως οι Patek Philippe και Audemars Piguet ενώ στη Γαλλία και την Ιταλία καταναλωτές προσελκύονται από οίκους όπως οι Hermès και Prada.

Περιορισμοί Τελωνείων

Ωστόσο, αυτή η στρατηγική έχει σοβαρούς περιορισμούς: οι ταξιδιώτες υποχρεούνται να δηλώνουν τα προϊόντα που αγοράζουν στο εξωτερικό κατά την επιστροφή τους στις ΗΠΑ. Τα είδη πολυτελείας θεωρούνται ως εισαγωγές υπόκεινται στους αντίστοιχους φόρους και δασμούς.

Η τελωνειακή υπηρεσία προσφέρει ένα αφορολόγητο όριο ύψους 800 δολαρίων ανά άτομο (ή έως 1.600 δολάρια για συγκεκριμένα αμερικανικά εδάφη), αλλά αυτό ισχύει μόνο για λιγότερης αξίας προϊόντα. Για ακριβά αντικείμενα όπως τσάντες ή ωρολόγια υψηλής αξίας, οι φόροι είναι αναπόφευκτοι.

Η μη δήλωση αγορών μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα ή ακόμα χειρότερα σε κατάσχεση προϊόντων ή απώλειες δικαιωμάτων συμμετοχής σε προγράμματα όπως το Global Entry. Αν κι υπάρχει κάποια ευχέρεια εκ μέρους των τελωνείων σχετικά με την επιβολή προστίμων,είναι σαφής η υποχρέωση δήλωσης σύμφωνα με τον νόμο.

Ο Ρόλος του ΦΠΑ

Aπό την άλλη πλευρά, οι αγορές στην Ευρώπη συνεχίζουν να προσφέρουν πλεονεκτήματα ακόμη κι αν ισχύσουν οι νέοι αμερικανικοί δασμοί. Ο κύριος παράγοντας είναι ότι υπάρχει δυνατότητα επιστροφής ΦΠΑ (VAT refund) που μπορεί να φτάνει πάνω από το 15%. Αυτό μειώνει όχι μόνο τη συνολική τιμή αγοράς αλλά επίσης περιορίζει τη φορολογική επιβάρυνση όταν επιστρέφει κανείς στις Ηνωμένες Πολιτείες καθώς υπολογίζονται χαμηλότερες αξίες προς δήλωση.

Για να λάβει κάποιος πίσω τον ΦΠΑ απαιτείται συμπλήρωση ειδικής φόρμας κατά τη διαδικασία αγοράς καθώς επίσης ολοκλήρωση της διαδικασίας στα σημεία ελέγχου συνήθως στα αεροδρόμια.
Επιπλέον οικονομικά οφέλη συνδυάζονται πλέον με εξατομικευμένες εμπειρίες μέσω ταξιδιωτικών συμβούλων που προσφέρουν δραστηριότητες όπως επισκέψεις σε μουσεία μόδας ή αποκλειστικές παρουσιάσεις νέων συλλογών.
Για πολλούς εύπορους Αμερικανούς λοιπόν αυτή η δυνατότητα αγοράς πολυτέλειας μαζί με μια μοναδική εμπειρία ταξιδιού καθιστά αυτές τις επιλογές ακόμα πιο δελεαστικές.