«Αναβολή-σοκ: Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός καθυστερεί την έγκριση για τη μείωση των εκπομπών αερίων»
Οι χώρες μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) ανέβαλαν σήμερα για έναν χρόνο την απόφασή τους για την υιοθέτηση ενός διεθνούς σχεδίου που έχει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίου που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου από τα πλοία, κάτι που συνιστά νίκη για τις ΗΠΑ οι οποίες είχαν αντιταχθεί σθεναρά σε αυτήν την

Αναβολή απόφασης του ΔΝΟ για τις εκπομπές αερίων των πλοίων
Οι χώρες που συμμετέχουν στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΔΝΟ) αποφάσισαν σήμερα να αναβάλουν για ένα έτος την υιοθέτηση ενός διεθνούς σχεδίου, το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων που συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή από τη ναυτιλία.Αυτή η κίνηση αποτελεί επιτυχία για τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες είχαν αντιταχθεί σθεναρά στην πρόταση.
Η αναβολή προτάθηκε από τη Σαουδική Αραβία και εγκρίθηκε μετά από μια εβδομάδα διαπραγματεύσεων στο Λονδίνο, κατά την οποία η Ουάσινγκτον προσπάθησε να αποτρέψει την έγκριση του σχεδίου, φτάνοντας μέχρι το σημείο να απειλήσει με κυρώσεις τις χώρες που στήριζαν την πρόταση. Το σχέδιο αυτό είχε ως στόχο να οδηγήσει τον ρυπογόνο τομέα σε μια ιστορική αλλαγή της πολιτικής του σχετικά με το κλίμα, απαιτώντας σταδιακή μείωση των εκπομπών αερίων έως το 2028 και πλήρη απανθρακοποίηση μέχρι περίπου το 2050.
«Δεν έχω πολλές πληροφορίες προς το παρόν. Τέτοιες καταστάσεις δεν συμβαίνουν συχνά», δήλωσε ο γενικός γραμματέας του ΔΝΟ, Αρσένιο Ντομίνγκες, εμφανώς απογοητευμένος. Παραδοσιακά, οι 176 κράτη μέλη του οργανισμού παίρνουν αποφάσεις ομόφωνα.
Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ζήτησε μέσω ανάρτησής του στο Truth Social την καταψήφιση της πρότασης αυτήν την Πέμπτη. «Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν θα ανεχτούν αυτή τη διεθνή πράσινη απάτη υπό μορφή φόρου στις θαλάσσιες μεταφορές και δεν θα συμμορφωθούν», προειδοποίησε προσθέτοντας ότι δεν θα δεχτούν ούτε αύξηση τιμών για τους Αμερικανούς πολίτες ούτε δημιουργία μιας πράσινης γραφειοκρατίας.»
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ΗΠΑ απείλησαν τις αντιπροσωπείες που υποστήριξαν τον κανονισμό με περιορισμούς στη διαδικασία έκδοσης βίζας για τα πληρώματα καθώς και εμπορικά αντίποινα και επιπλέον λιμενικά τέλη. Το «Πλαίσιο μηδενικών καθαρών εκπομπών» (NZF) που είχε προταθεί αναγνωρίστηκε ως μη ιδανικό αλλά παρέχει μια ισορροπημένη βάση βάσει δήλωσηςτου Ντομίνγκες στην αρχή της συνόδου αυτού του οργανισμού.
Η πρόταση περιλάμβανε έναν φόρο σε πλοία ανάλογα με τις παραπάνω τυχόν υπερβάσεις στα όρια εκ emissionsτων καυσίμων τους ενώ τα έσοδα θα χρηματοδοτούσαν υποστήριξη προς εκείνες τις χώρες που επηρεάζονται σοβαρά από την κλιματική κρίση.
Aνάμεσα στις χώρες υπέρ της πρότασης ήταν η ΕΕ καθώς επίσης η Βραζιλία και η Κίνα. Ειδικότερα τα μικρά νησιά στον Ειρηνικό Ωκεανό είχαν δηλώσει ότι συμφωνούν τελικά αφού αρχικά είχαν απέχει θεωρώντας τα μέτρα ανεπαρκή Όμως οι ΗΠΑ μαζί με τη Σαουδική Αραβία και άλλους παραγωγούς πετρελαίου αντέτειναν σφοδρή αντίθεση. Χώρες όπως οι Φιλιππίνες ή τα νησιά Καραϊβικής εξέφρασαν ανησυχίες λόγω των αμερικανικών πιέσεων.
Στην ολομέλεια ο εκπρόσωπος της Βραζιλίας καταδίκασε σήμερα τη στάση αυτή ζητώντας ελπίδες ώστε «οι συνθήκες λογικής συνεργασίας σε διεθνές επίπεδο» να μην διακυβευτούν.
T νέα ευκαιρία στη βιώσιμη ανάπτυξη της ναυτιλίας σύμφωνα με Τραυλού
Η καθυστέρηση αποφάσεων σχετικά με το νέο παγκόσμιο σχέδιο μειώσεων στις εκπομπές ανοίγει νέους κύκλους συζητήσεων σχετικά μ’ ένα πιο βιώσιμο μέλλον στον τομέα αυτό σύμφωνα μ’ ανακοίνωση της Μελίνας Τραυλού , προεδρεύουσα Ένωσης Ελληνικού Εφοπλισμού . Αυτή η εξέλιξη προσφέρει «μια νέα ευκαιρία ώστε όλοι μαζί να εργάζονται πάνω σε ένα εφαρμόσιμο πλαίσιο» εν όψει διεκπεραίωσης μιας ασφαλέστερης πράσινης μετάβασης χαρακτηρίζει ακόμη». Οι ελληνικές εταιρείες παραμένουν δεσμευμένες στους κοινούς στόχους προς μία ουσιαστική απάνθρακωση καθώς συνεχίζουν ενωτικά τον διάλογο γιά μακρόχρονη εφαρμογή δίκαιης στρατηγικής στο παρόν αλλά κυρίως για όσους είναι υπεύθυνοι κατά πορεία αυτής.»