01/07/2025

Διαφημιστικό μονοπώλιο στον τουρισμό καταγγέλλει ο Σύριζα – Οι απαντήσεις του Υπ. Τουρισμού

naftilia_elliiki_shmaia

Δυνατότητα απευθείας αναθέσεων ανεξαρτήτως ύψους δαπάνης σε εταιρεία του ΣΕΤΕ από το υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ και όλες τις περιφέρειες και τους δήμους προβλέπει διάταξη της τελευταίας ΠΝΠ • «Πελατειακή σχέση» καταγγέλλει η βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Κ. Νοτοπούλου.

Αίφνης, ο ΣΕΤΕ και η Marketing Greece αποκτά προνομιακή πρόσβαση σε τεράστιο πελατολόγιο φορέων που, πιεζόμενοι από χιλιάδες μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα σε όλη τη χώρα οι οποίες αντιμετωπίζουν το φάσμα της κατάρρευσης, θα αναγκαστούν να επιδοθούν σε ανελέητο ανταγωνισμό και διαγκωνισμό για να ανακτήσουν ό,τι μπορούν από τη χαμένη τουριστική σεζόν. Κι αυτό εφόσον επικρατήσει το αισιόδοξο σενάριο ενός «καθαρού» από την πανδημία παράθυρου 3-5 μηνών τουριστικής κίνησης.

Αν, μάλιστα, την προσεχή εβδομάδα, στο πακέτο ενίσχυσης του τουριστικού κλάδου που θα ανακοινώσει η κυβέρνηση περιληφθούν και οι προτάσεις για επιδοτούμενα ταξιδιωτικά voucher σε εκατοντάδες χιλιάδες ελληνικά νοικοκυριά, είναι προφανές ότι ο ανταγωνισμός για την προσέλκυση του εσωτερικού τουρισμού θα πιάσει κόκκινο. Ο,τι καλύτερο για μια εταιρεία που έχει το πλεονέκτημα να συνάπτει συμβάσεις υπηρεσιών προβολής με εκατοντάδες δημόσιους φορείς, χωρίς «ταβάνι» δαπάνης και «κατά παρέκκλιση της κείμενης εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων»…

Στην τελευταία ΠΝΠ για την πανδημία που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ τη Μ. Δευτέρα (13/4/2020, ΦΕΚ 84), ανάμεσα στα 78 άρθρα της υπάρχει διάταξη που δίνει ένα είδος λευκής επιταγής σε όλους τους φορείς του δημοσίου που εμπλέκονται με τον τουρισμό, από το υπουργείο Τουρισμού μέχρι και τον τελευταίο δήμο της χώρας, να συμβάλλονται αποκλειστικά με εταιρεία του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) για θέματα προβολής και «ανεξαρτήτως αξίας σύμβασης» (!).

Συγκεκριμένα, το άρθρο 69 της ΠΝΠ αναφέρει:

«Δράσεις προβολής για την αποκατάσταση της εικόνας της Ελλάδας

Εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος διασποράς του κορονοϊού COVID-19 και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31η Αυγούστου 2020, το Υπουργείο Τουρισμού, ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.) και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) α΄ και β΄ βαθμού, συμπεριλαμβανομένων των αναπτυξιακών εταιρειών αυτών, δύνανται να συνάπτουν συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών με την εταιρεία με την επωνυμία “Marketing Greece Ανώνυμη Εταιρία Προώθησης και Ανάπτυξης του Τουρισμού” και τον διακριτικό τίτλο “Marketing Greece A.E.” με απευθείας ανάθεση και, πάντως, τηρούμενης κανονικά της διαδικασίας ανάρτησης στη Διαύγεια, ανεξαρτήτως της αξίας της σύμβασης, κατά παρέκκλιση της κείμενης εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων, υπό την προϋπόθεση ότι οι ανωτέρω συμβάσεις μετά από τη σύναψή τους θα υποβληθούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για κατά προτεραιότητα έγκριση, εφόσον αυτό απαιτείται από τις γενικές διατάξεις.

Οι συμβάσεις αφορούν αποκλειστικά στην υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων προβολής, διαφήμισης, προώθησης, επικοινωνίας και δημόσιων σχέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τόσο της χώρας συνολικά, όσο και μεμονωμένων περιοχών της, με στόχο την άμεση αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών στον ελληνικό τουρισμό από τη διασπορά του κορονοϊού COVID-19, με παράλληλη ενίσχυση της εικόνας της χώρας και της τουριστικής αγοράς».

Η απάντηση του Υπουργείου Τουρισμού

Το Υπουργείο Τουρισμού απάντησε σε πρωτοσέλιδο καθημερινής πολιτικής εφημερίδας, που παρουσίασε ρεπορτάζ περί μονοπωλίου στην τουριστική προβολή της χώρας.

Παρακάτω παρατίθενται οι 5 απαντήσεις που έδωσε το Υπουργείο:

Η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα

Η συνεργασία του ιδιωτικού τομέα με το Υπουργείο Τουρισμού, ιδιαίτερα σε θέματα προβολής και διαφήμισης της χώρας αποτελούσε προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης της ΝΔ. Απόφαση που υλοποιείται στην παρούσα φάση και αποτελεί πρακτική που εφαρμόζεται με μεγάλη επιτυχία σε χώρες όπως η Γαλλία που ο φορέας προβολής της χώρας αποτελεί σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Η πλατφόρμα #greecefromhome

Η συνεργασία Υπουργείου, ΕΟΤ, marketing Greece έχει ήδη δοκιμασθεί και έχει φέρει ως αποτέλεσμα την πλατφόρμα #greecefromhome. Μια πλατφόρμα που χαίρει παγκόσμιας αναγνώρισης και εγκωμιαστικών σχολίων για την καινοτομία και την ανθρωποκεντρική της προσέγγιση.

Η Marketing Greece και το μονοπώλιο

Δε δημιουργείται κανένα μονοπώλιο, αφού η Marketing Greece συνεργάζεται με εταιρείες της τουριστικής αγοράς για την υλοποίηση και την προώθηση της τουριστικής προβολής. Πρωτοβουλίες που έχει πάρει ως τώρα όπως το discovergreece δείχνουν πως καινοτομεί και λειτουργεί πάντα υπέρ της τουριστικής ανάπτυξης. Επομένως δεν πρόκειται για διαφημιστική εταιρεία αλλά για οργανισμό προβολής της χώρας που συνεργάζεται με διαφημιστικές εταιρείες, όπως ακριβώς και ο ΕΟΤ.

Μη κερδοσκοπική εταιρεία

Η εταιρεία με βάση το καταστατικό της δεν είναι κερδοσκοπική. Στηρίζεται σε δωρεές και συνεργασίες εταιρειών του τουριστικού κλάδου με σκοπό την προβολή προορισμών σε τοπικό κυρίως επίπεδο με μόνο όφελος την προώθηση του τουρισμού και συνεπώς την ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων.

Συνεργασία και στο παρελθόν

Τέλος, το Υπουργείο Τουρισμού σημειώνει ότι η Marketing Greece είχε συμπράξει 2 φορές επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Το καλοκαίρι του 2015 για την καμπάνια happening now και την άνοιξη του 2019 για το Oh my Greece, με πραγματικά εξαιρετικά αποτελέσματα.

Επιπρόσθετα, από το Υπουργείο επισημαίνουν πως: «οι πρωτοφανείς συνθήκες που επικρατούν, επιβάλλουν τη δημιουργία ενός ενιαίου μηνύματος από το Υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ, τον ιδιωτικό τομέα, τους ΟΤΑ, τις Περιφέρειες. Η πρωτοβουλία υπηρετεί τον σκοπό αυτό και τίποτε άλλο. Υπηρετεί την ταχύτερη ανάκτηση του χαμένου εδάφους. Αυτό εξάλλου επιβάλλει το αίσθημα ευθύνης μας απέναντι στους 700.000 εργαζόμενους και τις δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις που εξαρτώνται από την επιτυχία της στρατηγικής μας για τον Τουρισμό. Η επιτυχία αυτή χωρίζει για καθέναν από αυτούς την ανεργία από την πρόσληψη».