«Δίκαιη Νίκη για τους Εικαστικούς: Αντισυνταγματικός ο Αποκλεισμός τους από το Δημόσιο, αποφασίζει το ΣτΕ!»
Νίκη για τους εκπαιδευτικούς εικαστικών μαθημάτων έφερε η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία έκρινε αντισυνταγματική την παράλειψή τους από το προσοντολόγιο του Δημοσίου, στερώντας τους μέχρι σήμερα τη δυνατότητα πρόσβασης σε θέσεις του δημόσιου τομέα. Με τις αποφάσεις 1941–1942/2025, υπό την προεδρία του Μιχάλη Πικραμένου και εισηγήτρια τη Σταυρούλα Κτιστάκη, το
Μεγάλη Νίκη για τους Καθηγητές Εικαστικών Μαθημάτων
Μια σημαντική δικαίωση ήρθε για τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν εικαστικά, ύστερα από την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η εν λόγω απόφαση έκρινε ότι η παράλειψη αυτών των εκπαιδευτικών από το προσοντολόγιο του Δημοσίου ήταν αντισυνταγματική, στερώντας τους τη δυνατότητα πρόσβασης σε δημόσιες θέσεις μέχρι σήμερα.
Στις αποφάσεις 1941–1942/2025,υπό την προεδρία του Μιχάλη Πικραμένου και με εισηγήτρια τη Σταυρούλα Κτιστάκη,το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο ανέφερε ότι η απουσία μιας ειδικής κατηγορίας στο π.δ. 85/2022 για τους αποφοίτους των Ανώτερων Σχολών Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης —σε σύγκριση με τις κατηγορίες ΔΕ και ΤΕ ή ΠΕ— παραβιάζει τις παραγράφους 1 και 7 του άρθρου 16 του Συντάγματος, οι οποίες εξασφαλίζουν το δικαίωμα στην εκπαίδευση και προωθούν την τέχνη.
Αιτιολόγηση της Απόφασης
Το Συμβούλιο εξέφρασε τη γνώμη ότι ο νομοθέτης υποχρεούται να διαχωρίζει τους αποφοίτους των ανώτερων καλλιτεχνικών σχολών από εκείνους της δευτεροβάθμιας ή μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τον ν. 1158/1981, οι σχολές αυτές είναι χαρακτηρισμένες ως «ανώτερες» και υπάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η εξίσωση αυτών των τίτλων με πιστοποιητικά δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καταστρατηγεί τη συνταγματική προστασία των ανώτερων καλλιτεχνικών σπουδών.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας επισήμαναν επίσης την υποχρέωση του κράτους να αναπτύσσει και να προάγει την τέχνη, σημειώνοντας ότι η ίση μεταχείριση για όλους τους αποφοίτους εικαστικών είναι θεμελιώδης για τη στήριξη της καλλιτεχνικής παιδείας.
Οι Επιπτώσεις της Απόφασης
Η απόφαση αυτή ανοίγει νέες δυνατότητες στους εικαστικούς εκπαιδευτικούς ώστε να ενσωματωθούν στο Δημόσιο με μια καθορισμένη κατηγορία προσόντων που θα ανταγωνίζεται ισότιμα τα πτυχία τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που παρέχουν οι αντίστοιχες σχολές. Παράλληλα, δημιουργεί ένα προηγούμενο που αναμένεται να επηρεάσει άλλες καλλιτεχνικές ειδικότητες στην Ελλάδα, δίνοντας νέα ώθηση στη συζήτηση περί θεσμικής αναγνώρισης των σπουδών τέχνης στη χώρα μας.
