Είδαμε την παράσταση «Ο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων» σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα
Κριτική από την Κατερίνα Βαρδακαστάνη Είδαμε την παράσταση «Ο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων» του Κάρλο Γκολντόνι σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού. Η επαναλειτουργία του συγκεκριμένου θεάτρου, καθώς και το δυναμικό πολιτιστικό του πρόγραμμα, μας δίνει ιδιαίτερη χαρά. Είναι μια όαση πολιτισμού, ιδιαίτερα για το θεατρόφιλο κοινό, που έχει απολαύσει εκεί

Κριτική από την Κατερίνα Βαρδακαστάνη Είδαμε την παράσταση «Ο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων» του Κάρλο Γκολντόνι σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού. Η επαναλειτουργία του συγκεκριμένου θεάτρου, καθώς και το δυναμικό πολιτιστικό του πρόγραμμα, μας δίνει ιδιαίτερη χαρά. Είναι μια όαση πολιτισμού, ιδιαίτερα για το θεατρόφιλο κοινό, που έχει απολαύσει εκεί σπουδαίες παραστάσεις για πολλές δεκαετίες. Η επαναλειτουργία του μέσα στο κέντρο της πόλης τοποθετεί τον πολιτισμό πολύ ψηλά, τόσο σε προτεραιότητα όσο και σε αναγκαιότητα για κάθε πολίτη. Το έργο Η κλασική κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι «Ο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων», γραμμένο το 1745, είναι έργο σταθμός για το ιταλικό θέατρο. Αποτελεί την μετάβαση, τη γέφυρα, από το λαϊκό αυτοσχεδιαστικό θέατρο της Commedia dell’ Arte σε θέατρο με γραπτό κείμενο και δραματουργική δομή. Στην Ελλάδα πρώτη φορά ανέβηκε από το Εθνικό θέατρο το 1937, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, με τον τίτλο «Ο Υπηρέτης δύο Κυρίων». Η υπόθεση, ακριβώς όπως ο τίτλος, αφορά τον Υπηρέτη Τρουφαλντίνο , ο οποίος προσπαθεί να καταφέρει να ξεγελάσει δύο αφεντικά, με στόχο διπλό φαγητό και μισθό. Μέσα σ΄ αυτήν την απλή ιδέα, ο Γκολντόνι δημιουργεί τον κωμικό του κόσμο με ανατροπές, μεταμφιέσεις, παρεξηγήσεις, έρωτα, φαντασία και πολύ χιούμορ. Η παράσταση Η παράσταση «Ο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων» μέσα από την σκηνοθετική μαεστρία του Γιάννη Κακλέα, με βοηθό σκηνοθέτη τον Άρη Κακλέα, και τον εξαιρετικό θίασο, κατέθεσε γενναιόδωρα στο κοινό της παράστασης, αυτό που κάθε κωμωδία έχει ως στόχο: Άφθονο γέλιο και ευφορία. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η άποψη του σκηνοθέτη, ο οποίος διαχώρισε τη θέση του, με την πρώτη κιόλας εικόνα της έναρξης , με την επί σκηνής μεταμφίεση της Βεατρίκης (Φαίη Ξυλά), από κάθε τι που θα μπορούσε να χαρακτηρίσει την παράσταση, ως ένα ακόμα «παραδοσιακό» ανέβασμα του έργου. Βρήκε την ουσία της Commedia dell’ Arte, μέσα στην ψυχοσύνθεση των ηρώων και σπάζοντας τη φόρμα , μάς την έδωσε, υπογραμμίζοντας το μπουφόνικο παίξιμο και τις κωμικές καταστάσεις. Η μετάφραση του Ερρίκου Μπελιέ, με ρυθμό και χιούμορ, δίχως εκλαϊκευμένα αστεία, που δυστυχώς συναντάμε πολύ συχνά στις κωμωδίες, έδωσε την ευκαιρία στους θεατές να απολαύσουν τις κωμικές καταστάσεις. Τα σκηνικά του Μανόλη Παντελιδάκη, τα κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδίρη, με βοηθό ενδυματολόγο την Ιωάννα Καλαβρού και τα βίντεο της Τατιάνας Υφαντή, υπογραμμίζουν την σκηνοθετική γραμμή της αποδόμησης και του επαναπροσδιορισμού του έργου δημιουργώντας ένα σύγχρονο ρεαλιστικό περιββάλλον, οικείο προς τον θεατή. Απόλυτα ταιριαστή η μουσική του Βάιου Πράπα, ιδιαίτερα τα θέματα της πρωτότυπης σύνθεσης, που μας δίνουν τον συνδυασμό της μουσικής ιταλικής παράδοσης του έργου, με τα σύγχρονα μουσικά ακούσματα. Οι φωτισμοί της Στέλλας Κάλτσου, όπως και οι χορογραφίες της Στεφανίας Σωτηροπούλου, έδωσαν στην παράσταση ανάσες και ανέδειξαν τις μικρές σκηνές, “κατεβάζοντας” στον θεατή τις νοσταλγικές πινελιές, που ο σκηνοθέτης με τα ευρύματά του ήθελε να παρουσιάσει, όπως είναι η τελευταία εικόνα του έργου, με την τρυφερή παρουσία του Αρλεκίνου. Σαφής αναφορά στην ψυχή του έργου. Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ως Τρουφαλντίνο είναι ο ορισμός του κωμικού ηθοποιού. Απολαύσαμε τον αυτοσχεδιαστικό του Αρλεκίνο με όλα τα στοιχεία που συνθέτουν αυτόν τον ρόλο, πονηριά, μπρίο, ευφυία, σωματική ταχύτητα κι ακρίβεια, ιδιαίτερα στην έξοχη σκηνή με τα δύο γεύματα. Η Φαίη Ξυλά ερμήνευσε εξαιρετικά τον σύνθετο διττό ρόλο της ερωτευμένης γυναίκας που μεταμορφώνεται σε άνδρα για να βρει τον αγαπημένο της. Ο Γιώργος Ψυχογυιός ντύθηκε τον ρόλο του άξια και σε φόρμα αλλά και σε περιεχόμενο. Είδαμε όλα τα στοιχεία του Πανταλόνε που υποδύθηκε και μας κέρδισε σε κάθε του εμφάνιση. Οι ηθοποιοί Φραγκίσκη Μουστάκη, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Άρης Κακλέας, Μένη Κωνσταντινίδου, Παναγιώτης Ιωάννου , Βαγγέλης Δαούσης, Στεφανία Σωτηροπούλου, Γαβριέλα Αντωνοπούλου, Δημήτρης Σταυριανόπουλος, Νίκος Μυλωνόπουλος, έπαιξαν με ρυθμό και παρρησία τόσο στις προσωπικές τους σκηνές όσο και στις ομαδικές. Σαφώς λοιπόν η παράσταση ” Ο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων” του Κάρλο Γκολντόνι σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα , μπήκε κι αυτή στο πάνθεον, με τις σημαντικές παραστάσεις που το Δημοτικό Θέατρο του Λυκαβηττού συνεχίζει να μας παρουσιάζει. Περιοδεία Τρι, 2/9- 21:00 Δημοτικό θέατρο Ηλιούπολης «Δημήτρης Κιντής» – Ηλιούπολη, Αττική Τετ, 3/9- 21:00 Πελοποννήσου 173, 18122 Αμφιθέατρο Θαν.Βέγγος – Κορυδαλλός, Αττική Παρ, 5/9-21:00 Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού – Αθήνα, Αττική Κυρ, 7/9- Υπαίθριο θέατρο ΕΗΜ – Φρόντζου – Γιάννενα, Ιωάννινα Δευ, 8/9- 21:00 Θέατρο Δάσους – Θεσσαλονίκη Τρι, 9/9-21:00 Θέατρο Δάσους – Θεσσαλονίκη Τετ, 10/9- 21:00 Κηποθέατρο Αλκαζάρ – Λάρισα Παρ, 12/9- 21:00 Μεταμόρφωση Σωτήρος & Υψηλάντου Θέατρο Νταμάρι – Αλίκη Βουγιουκλάκη – Βριλήσσια, Αττική Σαβ, 13/9- 21:00 Δημοτικό Θέατρο “Αλέξης Μινωτής” – Αιγάλεω, Αττική Τρι, 16/9- 20:30 6η Στάση Δημοτικό Κηποθέατρο Παπάγου – Παπάγου, Αττική Τετ, 17/9- 20:30 6η Στάση Δημοτικό Κηποθέατρο Παπάγου – Παπάγου, Αττική Πεμ, 18/9- 21:00 Ηρακλείου 13,Πειραιάς 185 33 Βεάκειο Θέατρο, Πειραιάς – Πειραιάς, Αττική Παρ, 19/9- 21:00 Ρωμυλίας 1 Θέατρο Πέτρας – Πετρούπολη, Αττική Κυρ, 21/9-21:00 Θέατρο Μοσχοποδίου – Θήβα, Βοιωτία Δευ, 22/9-21:00 Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο “Μελίνα” – Βόλος, Μαγνησία Εισιτήρια εδώ