02/09/2025

«Επαναστατικές Αναβαθμίσεις στις Υπηρεσίες Αεροναυτιλίας και Εναέριας Κυκλοφορίας από την ΥΠΑ»

Σε σειρά ενεργειών για τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας έχει προχωρήσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για την περαιτέρω ενίσχυση του υψηλού επιπέδου ασφάλειας στις αεροπορικές μεταφορές. Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση της ΥΠΑ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έχουν εντατικοποιήσει και επιταχύνει τους τελευταίους πέντε

Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας: Τετράωρη στάση εργασίας – Ποιες πτήσεις θα εξυπηρετηθούν

Προγράμματα Αναβάθμισης στην Εναέρια Κυκλοφορία

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) έχει ξεκινήσει μια σειρά πρωτοβουλιών για την αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας, με στόχο τη διασφάλιση υψηλών επιπέδων ασφάλειας στις αεροπορικές μεταφορές.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΥΠΑ,το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με την ΥΠΑ έχει εντείνει τις προσπάθειές του τους τελευταίους πέντε μήνες για να προχωρήσει σε θεσμικές μεταρρυθμίσεις στον τομέα της αεροναυτιλίας. Αυτές οι αλλαγές στοχεύουν στην επίλυση χρόνιων προβλημάτων και στη διόρθωση κενών που είχαν αφήσει τη χώρα εκτεθειμένη σε παρατηρήσεις και κυρώσεις από την Ευρώπη.

Με πρωτοβουλία του υπουργού κ. Χρίστου Δήμα, έχει δημιουργηθεί ένα Σχέδιο Δράσης για τις Παραβάσεις και τη Συμμόρφωση με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο στον τομέα της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας. Το σχέδιο περιλαμβάνει συγκεκριμένα ορόσημα και σχεδιάστηκε σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς φορείς όπως η DG MOVE, η EASA και η EUROCONTROL. Περιλαμβάνει 364 δράσεις που κατανέμονται στους εξής βασικούς άξονες:

  1. Αναβάθμιση του κεντρικού Συστήματος Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (ATM).
  2. Εγκατάσταση νέων ραντάρ που υποστηρίζουν Mode S.
  3. Pλήρης εφαρμογή του Κανονισμού CP1.
  4. Μετασχηματισμός της ΥΠΑ.
  5. Aνάπτυξη υπηρεσιών Data link Services (DLS).
  6. Ολοκληρωμένη εφαρμογή Πλοήγησης Βάσει Απόδοσης (PBN).

Για την παρακολούθηση αυτών των διαδικασιών έχει συσταθεί ειδική Ομάδα Εργασίας από στελέχη του υπουργείου, της ΥΠΑ και άλλων εμπλεκομένων φορέων ώστε να διασφαλίζεται η καθημερινή πρόοδος των έργων. Η Ομάδα αυτή έχει ήδη υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη δεύτερη Έκθεση Προόδου,καταγράφοντας τα βήματα που έχουν γίνει μέχρι σήμερα για να εξασφαλιστεί ότι οι εργασίες προχωρούν σύμφωνα με τον προγραμματισμό.

Kεντρικό Σύστημα Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (ATM)

Aφορά στο νέο σύστημα ATM όπου σύμφωνα με πληροφορίες από την ανακοίνωση, η εταιρεία κατασκευής υπέβαλε στις 20 Αυγούστου 2025 την τελική προσφορά της μετά από εντατικές συζητήσεις σχετικά με τον επανασχεδιασμό του συστήματος. Το νέο σύστημα θα είναι ένα από τα πιο προηγμένα παγκοσμίως: TOP SKY ATC ONE. Μάλιστα, ομάδα ελεγκτών επισκέφθηκε τον Απρίλιο 2025 την εταιρεία για λεπτομερή παρουσίαση αυτού του συστήματος.

Tο STCA αποτελεί λειτουργικό στοιχείο του υπάρχοντος ATM PALLAS 3G και είναι διαθέσιμο τεχνικά από το 1999 αλλά δεν χρησιμοποιείται στην Τερματική Περιοχή Αθηνών λόγω καθιερωμένων διαδικασιών παρά τις δυνατότητές του στα Κέντρα Ελέγχου Περιοχής Αθηνών & Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ). Παράλληλα υπάρχει συμμόρφωση προς τις ισχύουσες ευρωπαϊκές νομοθεσίες καθώς όλα τα πιστοποιητικά απαιτούνται για τη λειτουργία αυτού του κεντρικού συστήματος είναι έγκυρα εδώ και δύο δεκαετίες.

Nέα Ραντάρ Mode-S

Aπό πλευράς των συστημάτων ραντάρ βρίσκεται κοντά στη δημοσίευσή τους μια διακήρυξη προμήθειας οκτώ νέων μονάδων κόστους περίπου 53 εκατ. ευρώ που θα εγκατασταθούν σε περιοχές όπως Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο κλπ., προσφέροντας δυνατότητα Mode-S καθώς επίσης επικαιροποιημένες προδιαγραφές.

Το επιπλέον radar στην Ανδραβίδα προστέθηκε στρατηγικά ώστε να βελτιωθεί η κάλυψη στις γύρω περιοχές καθώς επίσης οι υπηρεσίες στα περιφερειακά αεροδρόμια όπως αυτά στη Ζάκυνθο ή Κεφαλονιά.

Διαθεσιμότητα Συστημάτων

The YPA αναγνωρίζει πόσο σημαντικός είναι ο εκσυγχρονισμός των τεχνολογικών μέσων αεροναυτιλίας κι έτσι υλοποιεί συνολικά δεκατρία μεγάλα έργα αξίας περίπου €313 εκατομμυρίων ευρώ.
Σύμφωνα μάλιστα με στατιστικά στοιχεία παρατηρείται σημαντική αύξηση στη διαθεσιμότητα αυτών των συστημάτων λόγω καλύτερης αντιμετώπισης τεχνικών ζητημάτων.
Πιο συγκεκριμένα:

  • Systima Radar:
    Τα δεδομένα δείχνουν σαφή βελτίωση κατά το πρώτο εξάμηνο τόσο στα δευτερεύοντα όσο κι στα κύρια radar monitoring systems όπου πολλά έχουν φτάσει ή κρατήσει υψηλά ποσοστά αποτελεσματικότητας.
    Μάλιστα το radar MSSR στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών είχε πλήρη λειτουργία κατά τους πρώτους έξι μήνες μέσα στο ’25 παρά κάποια προβλήματα δικτύωσης.
    systima Frequencies:
    Οι συγκριτικές αναλύσεις δείχνουν ότι οι διαθέσιμες frequencies έχουν αυξηθεί αισθητά κατά τα τελευταία χρόνια ενώ αυτές που παρουσιάζουν μειωμένη αποτελεσματικότητα είναι λιγότερες ανά κατηγορία.

Προσλήψεις Προσωπικού

Η YPA εφαρμόζει σύγχρονες διαδικασίες επιλογής προσωπικού μέσω ενός νέου νόμου υιοθετώντας πρόγραμμα FEAST υπό EUROCONTROL,
που περιλαμβάνει δύο στάδια εξετάσεων:

    – Διαδικασία επιλογής:  Δημιουργεί γρήγορα μία δεξαμενή υποψηφίων υψηλής ποιότητας
    – Δημιουργία βάσεων:  Εξασφαλίζει συνεχή πρόσληψη νέας γενιάς ελεγκτών μέσω τριών χρόνων μετά ολοκλήρωση κάθε κύκλου πρόσληψηes
     

O πρώτος τέτοιος διαγωνισμός ολοκληρώθηκε στις αρχές Απριλίου ’25 ενώ μέχρι ’26 σχεδιάζεται πρόσληψη άλλης ομάδας προσωπικού απευθείας απο αυτήν τη βάση.

Παράλληλα βρίσκονται κοντά στην ολοκλήρωση προσλήψεις επιστημονικών στελεχών ηλεκτρονικών ATSEP αλλά κι υπαλλήλων παροχής πληροφοριών πτήσεων.

Τέλος εγκρίθηκαν αιτήματα πρόσληψηes επιπλέον προσωπικού μέσω AΣEΠ.