27/08/2025

Γερμανία: Ποιοι θα πληρώσουν το τίμημα των μεταρρυθμίσεων;

«Αγαπητοί επιβάτες, σας ομιλεί ο μηχανοδηγός. Ζητώ συγγνώμη για την καθυστέρηση στην αναχώρησή μας, αλλά άργησα να ξεκινήσω τη βάρδια μου, γιατί ήρθα με το τρένο…» Η αναγγελία αυτή, που, σύμφωνα με δημοσιεύματα, πράγματι ακούστηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο στους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους (DB), αποδεικνύει πως κάποιοι αντιμετωπίζουν με χιούμορ τη γενικότερη αίσθηση κρίσης και στασιμότητας που

Γερμανία: Τι θα απογίνει το «φρένο του χρέους»;

Μεταρρυθμίσεις και Προκλήσεις στη Γερμανία

«Αγαπητοί επιβάτες, σας μιλάει ο μηχανοδηγός. Ζητώ συγγνώμη για την καθυστέρηση στην αναχώρησή μας, αλλά άργησα να ξεκινήσω τη βάρδια μου, γιατί ήρθα με το τρένο…» Αυτή η ανακοίνωση ακούστηκε πρόσφατα στους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους (DB) και αντικατοπτρίζει την τάση κάποιων να προσεγγίζουν με χιούμορ την γενική αίσθηση κρίσης που πλήττει ένα σημαντικό κομμάτι της γερμανικής κοινωνίας και οικονομίας μετά από τρία χρόνια ύφεσης.

Αυτή η στάση σίγουρα προσφέρει κάποια ανακούφιση.Ωστόσο, δεν είναι λύση για όλα τα προβλήματα. Η κυβέρνηση του Φρίντριχ Μερτς έχει προγραμματίσει ένα «φθινόπωρο μεταρρυθμίσεων», προσπαθώντας να αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα που επικρατεί. Οι Χριστιανοδημοκράτες (CDU) υπό τον καγκελάριο Μερτς και οι συγκυβερνώντες Σοσιαλδημοκράτες (SPD) του αντικαγκελάριου Λαρς Κλίνγκμπαϊλ συμφωνούν ότι οι μεταρρυθμίσεις είναι απαραίτητες. Όμως ποια ζητήματα πρέπει να έχουν προτεραιότητα και ποιος θα επωμιστεί το κόστος; Εδώ οι διαφωνίες είναι έντονες.

Επιτακτικές Μεταρρυθμίσεις

Ο καγκελάριος είχε αναφερθεί εκτενώς στις επείγουσες μεταρρυθμίσεις τον Ιούλιο στο Βερολίνο κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης τύπου για τους δημοσιογράφους. Τόνισε τη σημασία ενός ευέλικτου κράτους με μειωμένη γραφειοκρατία καθώς επίσης τη μεταρρύθμιση των ασφαλιστικών συστημάτων ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους. Σε αυτό το πλαίσιο έχουν προκύψει πολλές διαφορετικές προτάσεις.

Pολλοί ζητούν περικοπή της κρατικής χρηματοδότησης καθώς και κατάργηση της «σύνταξης στα 63», που χορηγείται σε περιορισμένες περιπτώσεις σήμερα. Το Γερμανικό Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών (DIW) προτείνει την εισαγωγή ενός «κοινωνικού έτους» για συνταξιούχους ως ένδειξη αλληλεγγύης προς τις νεότερες γενιές – κάτι παρόμοιο με μια υποχρεωτική θητεία όπως αυτή που είχαν όσοι αρνούνταν τη στρατιωτική θητεία για λόγους συνείδησης.

Διαφορετικές Απόψεις

Aπό την άλλη πλευρά, η υπουργός Εργασίας Μπέρμπελ Μπας επιθυμεί την κατάργηση των ειδικών προνομίων ασφάλισης για τους δημόσιους υπαλλήλους. Κάποιοι εισηγούνται ότι ακόμη κι αυτοί που έχουν αποκλειστικά ιδιωτική ασφάλιση θα πρέπει να καταβάλλουν εισφορές σε υποχρεωτικά ταμεία ασφάλισης.

Dilemma Μεταρρύθμισης

Η συζήτηση αυτή φανερώνει ένα δίλημμα: Θα πληρώσουν κυρίως οι πλούσιοι ή οι «συνήθεις ύποπτοι»; Ο καγκελάριος Μερτς πιστεύει ότι δεν πρέπει μόνο οι έχοντες να επωμιστούν το βάρος των αλλαγών διότι όπως είπε τον Ιούλιο: «αν απαγορεύσετε τις πολυτέλειες στους πλούσιους τότε σίγουρα θα αυξηθούν οι τιμές στα προϊόντα μαζικής παραγωγής». Αυτή η σκέψη μπορεί κάποτε να ενθουσίασε τους υποστηρικτές των reaganomics αλλά σήμερα φαίνεται δύσκολα αποδεκτή από τους Σοσιαλδημοκράτες.

Kαι όπως συμβαίνει συχνά σε τέτοιες περιπτώσεις διχογνωμίας, μια πιθανή λύση είναι η σύσταση μιας «επιτροπής σοφών». Οι προτάσεις της αναμένονται τον Σεπτέμβριο αλλά ο Φρίντριχ Μερτς έχει ήδη δηλώσει πως αυτό δεν σημαίνει ότι όλες θα γίνουν νόμος στο Ομοσπονδιακό Κοινοβούλιο. Παράλληλα μία άλλη επιτροπή καλείται μέχρι τα τέλη του 2025 να παρουσιάσει τις δικές της ιδέες σχετικά με την αναμόρφωση του κοινωνικού κράτους.

Tώρα μένει μόνο να δούμε αν πράγματι μας περιμένει ένα «φθινόπωρο μεταρρυθμίσεων» ή απλώς ένα «φθινόπωρο επιτροπών»…