Η δεύτερη εβδομάδα του φετινού προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός»
Επτά νέες παραγωγές φέρνει η δεύτερη εβδομάδα εκδηλώσεων του καλλιτεχνικού προγράμματος του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη Ελλάδα ένας πολιτισμός 2025» σε μοναδικούς αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε Κρήτη, Θεσσαλονίκη, Αιτωλοακαρνανία, Βεργίνα, Πέλλα, Κορινθία και Καρδίτσα. Από τις 7 έως τις 13 Ιουλίου 2025, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν ξεχωριστές μουσικές
Επτά νέες παραγωγές φέρνει η δεύτερη εβδομάδα εκδηλώσεων του καλλιτεχνικού προγράμματος του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη Ελλάδα ένας πολιτισμός 2025» σε μοναδικούς αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε Κρήτη, Θεσσαλονίκη, Αιτωλοακαρνανία, Βεργίνα, Πέλλα, Κορινθία και Καρδίτσα. Από τις 7 έως τις 13 Ιουλίου 2025, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν ξεχωριστές μουσικές εκδηλώσεις, θεατρικές παραστάσεις, περφόρμανς, χορό και παραστάσεις/δράσεις για παιδιά και εφήβους που κινούνται γύρω από τον κεντρικό θεματικό άξονα «Η πρόσληψη του παρελθόντος – Η σήμερον ως αύριον και ως χθες». Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το ΥΠΠΟ, ενώ η προκράτηση θέσεων είναι υποχρεωτική. Οι προκρατήσεις θέσεων για τις εκδηλώσεις από 14/7 έως 27/7 ξεκινούν τη Δευτέρα 7/7 μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του θεσμού: www.allofgreeceoneculture.gr Το πρόγραμμα της δεύτερης εβδομάδας περιλαμβάνει τις εξής εκδηλώσεις: Στις 7 και 8 Ιουλίου, στο Ωδείο Γόρτυνας θα παρουσιαστεί η μουσικοχορευτική παράσταση Εν-Διαμέσως / In between, σε σκηνοθεσία Μαρίας Λούκα. Τις ίδιες ημέρες, θα παρουσιαστούν η θεατρική παράσταση [voskόs], σε σύλληψη και σκηνοθεσία Ηλέκτρας Φραγκιαδάκη, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, καθώς και η τοποειδική εγκατάσταση – ηχητικό χάπενινγκ RAST Εκτροπή με τη συμμετοχή των καλλιτεχνών Άγγελου Κράλλη και Πάνου Χαραλάμπους, στα Νεώρια αρχαιολογικού χώρου Οινιαδών. Στις 9 και 10 Ιουλίου, στο Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών θα παρουσιαστεί η παράσταση χορού Shattered Ground, σε σύλληψη και χορογραφία Αθανασίας Κανελλοπούλου, ενώ στις 12 και 13 Ιουλίου, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας, η μουσική παράσταση Η μάνα μου η χήνα: Ένα σύγχρονο μουσικό παραμύθι από το μουσικό σύνολο Oros Ensemble σε πρωτότυπο κείμενο Δήμητρας Κατιώνη και μουσική Ισμήνης Μπεκ. Οι εκδηλώσεις της δεύτερης εβδομάδας ολοκληρώνονται στις 13 και 14 Ιουλίου με τη θεατρική παράσταση Μήδεια / Έξοδος: Ό,τι αγάπησα με σύντριψε στον ήλιο, σε σύλληψη και σκηνοθεσία Πάνου Θεοδωρακόπουλου, στον Αρχαιολογικό χώρο Ηραίου Περαχώρας, καθώς και με την παράσταση/δράση για παιδιά και εφήβους PANDΩRA_25//AI από την ομάδα Ονειρόδραμα, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας. Άγγελος Κράλλης, Πάνος Χαραλάμπους | Φωτο: Αλεξάνδρα Μασμανίδη Αναλυτικό πρόγραμμα εκδηλώσεων | 7 – 13 Ιουλίου 2025 Μουσική Εν-Διαμέσως / In between 7, 8 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 21.00 Ωδείο Γόρτυνας, Κρήτη Σκηνοθεσία, επιμέλεια παραγωγής: Μαρία Λούκα Χορογραφία: Ροδούλα Κρανιωτάκη Σχεδιασμός φωτισμών: Βασίλης Δημητριάδης Make-up artist: Μαρία Ασλάνη Τεχνικός ήχου, επεξεργασία ήχου: Αριστοτέλης Τέλης Μουσικοί: Γιώργος Ζαχαριουδάκης, Νίκος Κατριτζιδάκης (φλάουτο, παραδοσιακά πνευστά), Ζαχαρίας Σπυριδάκης (κρητική λύρα), Γιάννης Παπατζανής (κρουστά) Τραγούδι, αφήγηση: Μαρία Λούκα Χορεύουν: Ροδούλα Κρανιωτάκη, Αθηνά Χαραλαμπάκη, Σάκης Δημόπουλος ΑΜΚΕ: ΖΑΛΟΥ Η μουσικοχορευτική παράσταση Εν-Διαμέσως / In between συνταιριάζει τη μουσική της Κρήτης με σύγχρονους ετερόκλητους ήχους και με ελεύθερο χορό. Αρχέγονοι ήχοι της Κρήτης αναβιώνουν στο σήμερα, συμπλέκονται με ήχους σύγχρονης δυτικοευρωπαϊκής μουσικής αλλά και με ηχοτοπία ειδικών εφέ. Παραδοσιακά όργανα όπως το θιαμπόλι, η μαντούρα, ο άσκαυλος, η λύρα και το λαούτο συνδυάζονται δημιουργικά με πετάλια εφέ και με φλάουτα όπως το soprano, το alto, το ινδικό bansuri και το κινέζικο bawe. Ταυτόχρονα, σε ένα πλαίσιο ελεύθερου αυτοσχεδιασμού και πειραματισμού, ο χορός καταφέρνει να εναρμονίσει τις αντιθέσεις γεφυρώνοντας το χθες με το σήμερα. Η μουσικοχορευτική αυτή παράσταση θα αναδείξει τη συνύπαρξη του παλιού και του νέου, του παραδοσιακού, του σύγχρονου και του καινοτόμου. Σε έναν επιβλητικό και συνυφασμένο με την πολιτιστική μας κληρονομιά χώρο, το κοινό θα έρθει σε επαφή με τη φύση, την ιστορία, την παράδοση και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Θέατρο [ voskόs ] 7, 8 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.00 Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης Σύλληψη, σκηνοθεσία: Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη Κείμενο, δραματουργία: Δημήτρης Πασσάς Σκηνικά, κοστούμια: Σοφία Θεοδωράκη Πρωτότυπη μουσική, σχεδιασμός ήχου: Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου Ερμηνεύουν: Αουλόνα Λούπα, Δημήτρης Τσεσμελής Μουσικός επί σκηνής: Δημήτρης Χατζηζήσης ΑΜΚΕ: ΔΕΚΑΕΦΤΑ ΤΡΙΤΑ Μια γυναίκα φτάνει κατατρεγμένη σε ένα μικρό χωριό. Ο Παπάς, ο Τρελός, ο Σήφης, ο Δάσκαλος, η Κουτσομπόλαινα, με τις φωνές και τους εκκωφαντικούς ψιθύρους, μαρτυρούν τρόμο απέναντι στον «δημόσιο κίνδυνο» που εγκυμονεί η ξένη. Τα χρόνια περνούν. Ο νεαρός βοσκός μαθαίνει να σχοινοβατεί. Το χωριό φοβάται. Η ευλογία να ισορροπείς σε τεντωμένο σκοινί, πάνω από γκρεμούς, κόντρα σε μανιασμένους ανέμους, μοιάζει αμάρτημα για όσους άγονται και φέρονται, παραπατώντας με κομμένη την ανάσα, κάτω στο έδαφος. Η ικανότητα να κοιτάζεις σαν βρικόλακας κι εδώ κι εκεί, ζωντανούς και νεκρούς, ξένους και δικούς, δίκαιους και άδικους, έρχεται με ένα τίμημα, μια εξορία. Ποιες αντιλήψεις περί δικαίου γεννά η δημοτική παράδοση και πώς αυτές επιβιώνουν σήμερα; Ποιο κρίμα κουβαλάει το ξένο; Τι είναι δίκαιο, τι άδικο και τι τ’ ανάμεσό τους; Ταυτίζεται η επιθυμία για δικαιοσύνη με την αιώνια επιθυμία του ανθρώπου για ευτυχία; Ένας μουσικός διάλογος με λέξεις, στίχους, παραδόσεις και παραμύθια αυτού του τόπου και της ιστορίας του. φωτο; Al Soshgah Lazzi Εικαστικά / Περφρόμανς RAST Εκτροπή 7, 8 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.00 Νεώρια αρχαιολογικού χώρου Οινιαδών, Αιτωλοακαρνανία Καλλιτέχνες: Άγγελος Κράλλης, Πάνος Χαραλάμπους Επιμέλεια: Ελένη Ρήγα Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη ΑΜΚΕ: 3 137 Η τοποειδική εγκατάσταση-ηχητικό χάπενινγκ RAST Εκτροπή έχει ως αφετηρία τον μύθο του ποταμού Αχελώου. Η γεωμυθολογία λειτουργεί ως ζωντανή μνήμη και μεταμορφωτική δύναμη. Η έννοια της εκτροπής δεν αφορά μόνο την ανακατεύθυνση του ποταμού αλλά και τη μετατόπιση της ιστορικής και πολιτισμικής αφήγησης. Ο Πάνος Χαραλάμπους αξιοποιεί γνώριμα μοτίβα της πρακτικής του –αρδευτικούς σωλήνες, μεταλλικές λεκάνες, μια βάρκα από τη λίμνη Αμβρακία– ως φορείς έμψυχων οικολογιών. Το τσάμικο, αποδομημένο και παρατεταμένο, μεταμορφώνεται σε μια πράξη αναστοχασμού πάνω στη μνήμη του σώματος και του τοπίου. Ο Άγγελος Κράλλης συνθέτει ένα ηχητικό παλίμψηστο συνδυάζοντας ραστ, μικροπεριβάλλοντα και ζωντανή επεξεργασία σε μια ηχητική εξόρυξη. Η εκτροπή γίνεται μια πράξη επαναπροσδιορισμού των σχέσεων με το νερό, τη γη, τον χρόνο – σε ένα παρόν συνύπαρξης. Νεώρια Αρχαιολογικού χώρου Οινιαδών, Μεσολόγγι, Φωτο Μ. Κυρίτση Χορός Shattered Ground 9, 10 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.30 Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών – Αίθριο Κεντρικού Μουσειακού Κτηρίου Σύλληψη, χορογραφία, σκηνοθεσία: Αθανασία Κανελλοπούλου Πρωτότυπη μουσική, πιάνο: Κωνσταντίνα Πολυχρονοπούλου Σολίστ: Πένυ Δεληγιάννη (υψίφωνος) Ερμηνεύουν: Αθανασία Κανελλοπούλου, Κωνσταντίνα Πολυχρονοπούλου, Πένυ Δεληγιάννη Κοστούμια: Eating +he Goober / Βίκυ Μουδήλου Κατασκευή μάσκας: Σωτήρης Μελανός Σχεδιασμός φωτισμών, τεχνική υποστήριξη, φωτογραφίες: Γιάννης Χατζηαντωνίου Οργάνωση και εκτέλεση παραγωγής: Τζίνα Μπένου Οπτικοακουστική κάλυψη, φωτογραφίες: Ξένια Τσιλοχρήστου ΑΜΚΕ: Athanasia Kanellopoulou Performing Arts Η παράσταση Shattered Ground αντλεί υλικό και έμπνευση από τη μυθική φιγούρα της Περσεφόνης που έχει προσγειωθεί σε ένα αβέβαιο παρόν και οδηγείται σε ένα «θρυμματισμένο» μέλλον. Ένας μετέωρος άνθρωπος προσγειώνεται, με την έννοια της οδυσσειακής περιπλάνησης, σ’ ένα παρόν που καλείται να ανα-δημιουργήσει εκ νέου. Δύο εαυτοί, τους φωτός και του σκότους, όπως το μοίρασμα της Περσεφόνης στον κάτω και στον πάνω κόσμο. Το πέρασμα από τον έναν τόπο και xρόνο στον άλλο κυοφορεί την αλλαγή και τη μεταμόρφωση. Η χορογράφος και ερμηνεύτρια Αθανασία Κανελλοπούλου χορογραφεί μια υβριδική μουσική παράσταση σε συνεργασία με τη συνθέτρια και πιανίστα Κωνσταντίνα Πολυχρονοπούλου και την υψίφωνο Πένυ Δεληγιάννη. Τρεις γυναίκες συνθέτουν ένα σκηνικό σύμπαν όπου ο χορός, η ζωντανή μουσική και τα διαφορετικά ηχοτοπία συνδιαλέγονται ταυτόχρονα επί σκηνής, ακροβατώντας ανάμεσα στο μυθικό και το πραγματικό, το γήινο και το υπερφυσικό, με απώτερο σκοπό τον –ενδεχόμενο– επαναπροσδιορισμό της ταυτότητας του σύγχρονου ανθρώπου. Shattered Ground | Φωτο: Ξένια Τσιλοχρήστου Μουσική Η μάνα μου η χήνα: Ένα σύγχρονο μουσικό παραμύθι 12, 13 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.00 Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας Καλλιτεχνική επιμέλεια: Oros Ensemble Κείμενο: Δήμητρα Κατιώνη Πρωτότυπη μουσική: Ισμήνη Μπεκ Αφήγηση: Μάρα Τσικάρα Μουσική εκτέλεση: Κωνσταντίνος Ζιγκερίδης (ακορντεόν), Βασίλης Ζιγκερίδης (κανονάκι), Ειρήνη Κρικώνη (βιολί), Καζούγιο Τσουνεχίρο (κρουστά), Αντώνης Τσαχτάνης (κλαρινέτο) Εκτέλεση παραγωγής: Κωνσταντίνα Σαμαρά ΑΜΚΕ: ΡΥΜΗ Το έργο Η μάνα μου η χήνα: Ένα σύγχρονο μουσικό παραμύθι είναι μια μουσική παράσταση από τους Oros Ensemble σε πρωτότυπο κείμενο της Δήμητρας Κατιώνη, μουσική σύνθεση της Ισμήνης Μπεκ και αφήγηση της Μάρας Τσικάρα. Η παράσταση στοχεύει στη δημιουργία μιας νέας μορφής μουσικού παραμυθιού, αντλώντας έμπνευση από το κλασικό μουσικό έργο Η μάνα μου η χήνα του Μωρίς Ραβέλ. Συνδυάζοντας στοιχεία από την παράδοση και το ελληνικό παραμύθι, η παράσταση φιλοδοξεί να ανανεώσει και να τοποθετήσει το είδος σε ένα σύγχρονο πλαίσιο. Έτσι, το πρωτότυπο έργο του Ραβέλ διασκευάζεται για μικρό σύνολο από το Oros Ensemble και συνομιλεί με το πρωτότυπο μουσικό παραμύθι Χωρίς της ποιήτριας Δήμητρας Κατιώνη. Στόχος, το παρελθόν, το παρόν αλλά και το μέλλον του παραμυθιού να συνταιριάξουν σε μια μουσική παράσταση για όλους. Oros Ensemble | Φωτο: Βαγγέλης Σφύρης Θέατρο Μήδεια / Έξοδος Ό,τι αγάπησα με σύντριψε στον ήλιο 13, 14 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 19.30 Αρχαιολογικός χώρος Ηραίου Περαχώρας, Κορινθία Σύλληψη, σκηνοθεσία, δραματουργία: Πάνος Θεοδωρακόπουλος Μουσική επιμέλεια: Ντέμη Παλατσίδη Σκηνικά, κοστούμια: Η ομάδα Κινησιολογία, χορογραφία: Κωνσταντίνος Αργυρίου-Ευαγγελούδης Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Μωρογιάννη Εκτέλεση παραγωγής: Άρης Λάσκος Ερμηνεύουν: Νατάσα Βλυσίδου, Ντέμη Παλατσίδη ΑΜΚΕ: IntraVenous Δύο περφόρμερ σε ένα ιδιόρρυθμο συναυλιακό μανιφέστο. Ένας διάλογος ανάμεσα σε δύο γυναίκες που παλεύουν να κρατήσουν έναν άντρα «ουρλιάζοντας» κατά της υποκρισίας του ανδρικού φύλου και αντιτίθενται στις αξίες του γάμου, της μητρότητας, της ίδιας της έννοιας της γυναίκας. Ένα συναυλιακό μανιφέστο που προσπαθεί να ερευνήσει μέσω του αρχαίου μύθου το βαθύτερο κίνητρο μιας δολοφονίας και το ταρακούνημα μιας ολόκληρης κοινωνίας πάνω στο έμφυλο ζήτημα. Οι δύο Μήδειες συνομιλούν χωρίς να κοιτάζουν η μία την άλλη, παραθέτοντας ερωτήματα που απασχολούν τις γυναίκες στην τέχνη από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι και σήμερα: Τι οδηγεί μια Μήδεια στον θάνατο των παιδιών της; Πώς δικαιολογείται ένα βαρύ έγκλημα; Τι οδήγησε εξαρχής στην τέλεσή του; Πώς αυτό μεταφέρεται επί σκηνής μέσω της τραγικότητας του αρχαίου θέατρου και πώς το αρχαίο θέατρο δημιουργεί, τελικά, μια οικουμενική γλώσσα για σύγχρονα ζητήματα; Η περφόρμανς ενώνει τις φωνές πολλών από τις Μήδειες που έχουν γραφτεί παγκόσμια, από τον Ευριπίδη έως σήμερα, με τη μουσική να παίζει πρωταρχικό ρόλο στη σύνθεση μιας φωνητικής παρτιτούρας. Παράσταση / Δράση για παιδιά και εφήβους PANDΩRA_25//AI 13, 14 Ιουλίου 2025 / Ώρα έναρξης: 20.00 Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας Επιμέλεια κειμένων: Ομάδα Ονειρόδραμα Σύλληψη, σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαλαζάρου Δραματουργία: Νάγια Παπαπάνου Σκηνικά: Κωνσταντίνος Γκουγκούνης Κοστούμια: Μίλτος Μπαμπανίκος, Κωνσταντίνος Γκουγκούνης Μουσική: Στέλιος Μιχελάκης (Stel) Κινησιολογική επιμέλεια: Χάρης Σάββας Εικαστικά: Αγγελική Μπόμπορη Γραφιστικά: Γιάννης Βαγενάς Video art: Γιώργος Μενεδιάτης Επιστημονικός συνεργάτης: Άρης Φαφφέσας Παιδοψυχολόγος, σύμβουλος εργαστηρίων: Στέλλα Μουδάτσου Βοηθός σκηνοθέτη: Κλειώ Στεφανίδου Ερμηνεύουν: Χριστίνα Μουδάτσου, Σταυρούλα-Μελισσάνθη Μάκρα, Γιώργος Μενεδιάτης, Βασίλης Παπαλαζάρου ΑΜΚΕ: ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΟΙ Η ομάδα Ονειρόδραμα, ευρύτερα γνωστή για τις προσεγμένες, πρωτότυπες και διαδραστικές παραστάσεις-βιωματικά εργαστήρια, δημιούργησε μια εννοιολογική περφόρμανς για όλη την οικογένεια με τίτλο PANDΩRA_25//AI. Εμπνευσμένη από την αρχαία ελληνική μυθολογία, η δράση εξερευνά τη διαχρονική επιρροή των μύθων στην τέχνη και το σήμερα. Μέσα από μια πρωτότυπη θεατρική σύνθεση, οι μύθοι του Προμηθέα, του Επιμηθέα, της Πανδώρας, του Μινώταυρου, του Ίκαρου και του Φαέθοντα αποκτούν νέα εννοιολογική σημασία, θέτοντας ερωτήματα για την εξέλιξη της ανθρωπότητας, την επιστήμη, τη γνώση, την τεχνολογία, την ύβρη και την ατομική ευθύνη. Με κεντρικό πρόσωπο αυτό της Πανδώρας –της πρώτης γυναίκας-υβριδίου που έστειλαν οι θεοί στον κόσμο– εισέρχονται στον κόσμο της AI (τεχνητής νοημοσύνης) και στέκονται πλάι ή απέναντί της, εξερευνώντας μια νέα πραγματικότητα, μια θεώρηση της τεχνολογικής εξέλιξης. Πώς το παιδί, ως αυριανός πολίτης, τοποθετείται σε αυτό το πλαίσιο και πώς ο ενήλικας φροντίζει για αυτό; Άραγε η Πανδώρα είναι η γυναίκα που ενοχοποιείται, που καταστρέφει, ή είναι εκείνη που, με τη γενετήσια δυναμική της, γίνεται συνώνυμη της εξέλιξης; * Η ομάδα Ονειρόδραμα θα πραγματοποιήσει παράλληλη δράση από τις 10 Ιουλίου 2025, με βιωματικά εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες από την ευρύτερη περιοχή. PANDΩRA 25 ΑΙ | Φωτο; Γιάννης Τσιγγέλης Πληροφορίες – Όλες οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού. – H προκράτηση θέσης είναι υποχρεωτική. – Καταβάλλεται μόνο το αντίτιμο εισόδου του αρχαιολογικού χώρου, όπου υπάρχει. – Πληροφορίες & προκρατήσεις: www.allofgreeceoneculture.gr