«Η εμπορική αντιπαράθεση ΗΠΑ-Κίνας: Πώς οι δασμοί αναδεικνύουν τις προκλήσεις στη ναυτιλία και την εφοδιαστική αλυσίδα»
Η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται μπροστά σε μια νέα εστία εμπορικής αναταραχής, καθώς η Κίνα απειλεί με αντίμετρα στα λιμενικά τέλη που ανακοίνωσε η κυβέρνηση Τραμπ για πλοία κινεζικής κατασκευής ή διαχείρισης. Τα αμερικανικά τέλη αναμένεται να τεθούν σε ισχύ στις 14 Οκτωβρίου, ενώ η Κίνα, με διάταγμα που υπέγραψε ο πρωθυπουργός Λι Τσιάνγκ, εφαρμόζει ήδη

Νέα Εμπορική Διαταραχή στη Ναυτιλιακή Βιομηχανία
Η ναυτιλιακή βιομηχανία εισέρχεται σε μια περίοδο αυξημένης αναστάτωσης, καθώς η Κίνα απειλεί να εφαρμόσει αντίμετρα στα λιμενικά τέλη που ανακοίνωσε η κυβέρνηση Τραμπ για πλοία κινεζικής προέλευσης ή διαχείρισης.
Τα αμερικανικά τέλη θα ισχύσουν από τις 14 Οκτωβρίου, ενώ η Κίνα, με διάταγμα του πρωθυπουργού Λι Τσιάνγκ, έχει ήδη ενεργοποιήσει συμμετρικά μέτρα μέσω πρόσθετων τελών και περιορισμών για τα πλοία των χωρών που επιβάλλουν προκατειλημμένες περιοριστικές πολιτικές εναντίον κινεζικών εταιρειών.
Αμερικανικά Μέτρα και Κινεζική Κυριαρχία
Η στρατηγική του Αμερικανού Εμπορικού Αντιπροσώπου (USTR), που ανακοινώθηκε το περασμένο Απρίλιο, προβλέπει την επιβολή τελών στους ιδιοκτήτες και τους χειριστές κινέζικων σκαφών. Αυτά τα τέλη ξεκινούν από 50 δολάρια ανά καθαρό τόνο και θα φτάσουν έως τα 140 δολάρια ανά καθαρό τόνο μέχρι το 2028.
Σύμφωνα με στοιχεία του CSIS, οι περισσότερες από τις νέες ναυπηγήσεις παγκοσμίως προέρχονται από κινεζικούς ναυπηγούς.Το 53% των παραγγελιών πλοίων σε τόνους καταγράφηκε στα κινεζικά ναυπηγεία κατά τους πρώτους οκτώ μήνες της χρονιάς του 2025, ενώ το ποσοστό αυτό ανήλθε στο 73% το προηγούμενο έτος. Η εφαρμογή αυτών των νέων τελών θα ανεβάσει δραματικά τα κόστη για ένα μεγάλο τμήμα του στόλου.
Kινεζικές Αντενέργειες
Με διάταγμα που εκδόθηκε από το Κρατικό Συμβούλιο της Κίνας στις 28 Σεπτεμβρίου, επαναστατήθηκαν οι κανονισμοί γύρω από τις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές μέσω ενός μηχανισμού αντιμέτρων που περιλαμβάνει:
- Επιβολή ειδικών χρεώσεων σε σκάφη άλλων κρατών.
- Aπαγόρευση ή περιορισμός πρόσβασης σε λιμάνια της Κίνας.
- Pεαλισμός στην πρόσβαση δεδομένων σχετικών με τη ναυτιλία ή υποστηρικτικών υπηρεσιών.
- Eπιβολή υποχρέωσης ενημέρωσης προς τις αρχές της Κίνας από φορείς εκμετάλλευσης διεθνών πλατφορμών εμπορίου.
Aμεσα Αποτελέσματα και Στρατηγικές Αντίκρουσης
Aύξηση κόστους: Υπολογίζεται ότι οι δέκα μεγαλύτεροι μεταφορείς κοντέινερ ενδέχεται να αντιμετωπίσουν συνολικά επιπλέον κόστος ύψους έως και 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2026. Η COSCO είναι πιθανό να επωμιστεί τη μεγαλύτερη ευθύνη με εκτίμηση περίπου στο ποσό των 1,53 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Eπιπτώσεις στην αγορά: Αναμένονται άμεσες συνέπειες όπως:
- Aύξηση τιμών μεταφοράς στις διαδρομές Ασίας-ΗΠΑ.
- Kαθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.
- Aνακατεύθυνση φορτίων προς τρίτες χώρες λιμένες.
Straτηγικές Εταιρειών:
- Nαυτιλιακές εταιρείες εξετάζουν την αναδιάρθρωση στόλους τους καθώς και την αντικατάσταση σκαφών κατασκευασμένων στην Κίνα με αυτά προερχόμενα είτε απο την Ιαπωνία είτε απο την Νότια Κορέα. li >
- Eξερεύνηση συνεργασιών με μη κινεζικούς μεταφορείς (όπως Ocean Alliance). li >
- Dημιουργία υπηρεσιών που παρακάμπτουν ολοκληρωτικά λιμένες των ΗΠΑ (δηλαδή μέσω Καναδά ή Μεξικού). li >
- Pιθανή καθυστέρηση της συνταξιοδότησης παλαιότερων πλοίων εκτός παραγωγής στηνΚίνα.< / li >
ul >Οι ειδικοί τονίζουν ότι ο κλάδος της ναυτιλίας μπορεί σύντομα να βρεθεί μπροστά σε μια νέα γεωπολιτική κρίση , αυτή έχει τη δυνατότητα υψηλής επίδρασης τόσο στους πλοιοκτήτες όσο και στο παγκόσμιο εμπόριο . p >