05/07/2025

«Ηλεκτρονική Τιμολόγηση: Η Νέα Εποχή για Επιχειρήσεις και Ελεύθερους Επαγγελματίες»

Αλλάζει το τοπίο στις συναλλαγές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών, με την υποχρεωτική εφαρμογή της πλήρους ηλεκτρονικής τιμολόγησης από την 1η Ιουλίου. Όπως έχει επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Nepa Economic Consulting, Κώστας Πατήρης, η αλλαγή αυτή κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά συνοδεύεται από σημαντικές τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις, ιδίως για τις μικρές

Υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση: Αλλάζει το τοπίο για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες –

Ηλεκτρονική Τιμολόγηση: Νέες Προκλήσεις και Ευκαιρίες

Ανατρέπει το σκηνικό στις συναλλαγές των επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών η υποχρεωτική εφαρμογή της πλήρους ηλεκτρονικής τιμολόγησης από την 1η Ιουλίου. Ο Κώστας Πατήρης, διευθύνων σύμβουλος της Nepa Economic Consulting, τονίζει ότι αυτή η αλλαγή είναι θετική αλλά συνοδεύεται από σημαντικές τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις, κυρίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Αναμένονται αυτοματοποίηση και αυξημένη διαφάνεια, ωστόσο οι υποδομές δεν είναι ακόμη έτοιμες ενώ πολλοί δεν έχουν ολοκληρώσει την προετοιμασία τους. Η διαδικασία προσαρμογής απαιτεί χρόνο, εξειδίκευση καθώς και επενδύσεις σε τεχνολογικά συστήματα. Για το λόγο αυτό, όπως αναφέρει ο κ.Πατήρης, είναι απαραίτητο να υπάρξει ειδική μέριμνα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις μέσω ενός φορέα ή ενός στοχευμένου προγράμματος ΕΣΠΑ που θα διευκολύνει τη μετάβαση στην ψηφιοποίηση.

Επιπλέον του τεχνικού κόστους, οι πιέσεις εντείνονται λόγω του δημοσιονομικού περιβάλλοντος. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ελληνικού Δημοσίου, υπάρχουν οφειλές ύψους 3,7 δισ. ευρώ προς τον ιδιωτικό τομέα που πλήττουν κυρίως τους προμηθευτές στον τομέα της Υγείας καθώς επίσης κι εκείνες τις επιχειρήσεις που εξαρτώνται από τη ροή ταμειακών εισροών. Οι καθυστερημένες πληρωμές δημιουργούν προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού ενώ ο τραπεζικός τομέας δεν παρέχει ιδιαίτερη στήριξη αυτή την περίοδο.

Σχολιάζοντας τη λειτουργία μεταξύ των δημόσιων φορέων αναφέρει ότι αν και οι πληροφορίες συγκεντρώνονται στο MyData και στο ΓΕΜΗ, η Τράπεζα της Ελλάδος ζητά επιπλέον στοιχεία ξεχωριστά. Υπογραμμίζει ότι χρειάζεται μια ενιαία πλατφόρμα ώστε να επιλυθούν τα προβλήματα αυτά αποτελεσματικά.

Όσον αφορά τον Νόμο 4990/2022 που ενσωματώνει την Οδηγία Whistleblowing για εταιρείες με πάνω από 50 εργαζόμενους, ο κ. Πατήρης εκφράζει θετική άποψη: «Είναι υποχρεωτικός τόσο για τον δημόσιο όσο και για τον ιδιωτικό τομέα. Προστατεύει τους εργαζόμενους που παρατηρούν μη νόμιμες πρακτικές». Επισημαίνει πως η εφαρμογή αυτού του νόμου συμβάλλει στη διαφάνεια στον επιχειρηματικό κόσμο.

Tέλος αναφέρεται στη διάκριση μεταξύ «μικρών» και «μεγάλων» λογιστικών γραφείων λέγοντας πως αυτή είναι λανθασμένη σύμφωνα με δηλώσεις του στην ΕΡΤ: «Δεν υπάρχει μικρό ή μεγάλο γραφείο αλλά μόνο αν κάνω καλά τη δουλειά μου». Όλοι χρειάζονται πόρους κι εργαλεία ανεξαρτήτως μεγέθους γραφείου.» Σημαντική είναι η ποιότητα εργασίας αντί του μεγέθους της επιχείρησης κατά την άποψή του.
«Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι απαραίτητη αλλά όχι ουδέτερη», καταλήγει ο κ. Πατήρης προσθέτοντας ότι απαιτούνται ρεαλιστικές γέφυρες προσαρμογής στην αγορά.