31/07/2025

«Κικίλιας: Επαναστατικό Προεδρικό Διάταγμα για την προσβασιμότητα ΑμεΑ στην ακτοπλοΐα»

«Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με τους αρμόδιους φορείς, έχει δουλέψει σε πολιτικό επίπεδο το Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) που θέλουμε να καταθέσουμε το φθινόπωρο και το οποίο αφορά σε τροποποιήσεις των ΠΔ του 2011 και του 2001 για τα συμβατικά πλοία και για τα ταχύπλοα αντίστοιχα, στο πλαίσιο της συμπερίληψης των ατόμων με αναπηρία

Κικίλιας: «Νέο Προεδρικό Διάταγμα για την προσβασιμότητα ΑμεΑ και ατόμων με μειωμένη κινητικότητα στην ακτοπλοΐα»

Προεδρικό Διάταγμα για την Προσβασιμότητα στην Ακτοπλοΐα

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, ανακοίνωσε ότι το υπουργείο σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς έχει προχωρήσει στη διαμόρφωση ενός Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ), το οποίο αναμένεται να κατατεθεί το φθινόπωρο. Το ΠΔ αυτό αφορά τροποποιήσεις των προηγούμενων διατάξεων του 2011 και του 2001 που σχετίζονται με τα συμβατικά πλοία και τα ταχύπλοα, εστιάζοντας στη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα.

«Σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε μια πιο φιλική και συμπεριληπτική ακτοπλοΐα για όλους τους επιβάτες», δήλωσε ο κ. Κικίλιας μετά τη συνάντησή του με τον πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.ΑμεΑ), Ιωάννη Βαρδακαστάνη, καθώς και τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύση Θεοδωράτο.

Ο υπουργός ενημέρωσε ότι η διαδικασία επεξεργασίας του σχετικού ΠΔ πλησιάζει στην ολοκλήρωσή της και θα εισάγει υποχρεωτικούς κανόνες προσβασιμότητας στα επιβατηγά πλοία. Η ανάπτυξή του βασίζεται στις κατευθυντήριες γραμμές που παρέχει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) καθώς επίσης στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία.

Το νέο ΠΔ θα περιλαμβάνει σημαντικές παρεμβάσεις όπως: ράμπες με μέγιστη κλίση 5% για ασφαλή πρόσβαση αμαξιδίων, ανελκυστήρες κατάλληλων διαστάσεων εξοπλισμένους με ηχητικές/οπτικές ενδείξεις, αναβατόρια όπου δεν είναι δυνατή η εγκατάσταση ανελκυστήρα, WC ειδικά σημασμένα καθώς επίσης καμπίνες που θα διαθέτουν ελεύθερο χώρο στροφής και ειδικές κλίνες.

«Δεν έχουμε την πολυτέλεια να καθυστερούμε περαιτέρω», τόνισε ο κ. Κικίλιας προσθέτοντας ότι έχουν δοθεί συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα στις υπηρεσίες του υπουργείου ώστε να προχωρήσουν οι απαραίτητες αλλαγές.

Ο υπουργός ανέφερε επίσης τη σημασία της διεύρυνσης της διαβούλευσης ώστε να συμπεριληφθούν οι απόψεις της Ομοσπονδίας που εκπροσωπεί τα μικρότερα πλοία όπως τα ημερόπλοια και ferry boats στα πορθμεία μας. «Η προσέγγιση αυτών των θεμάτων πρέπει πάντα να γίνεται με σεβασμό προς τους ανθρώπους αυτούς», υπογράμμισε.

Από την πλευρά του ο Ιωάννης Βαρδακαστάνης επισήμανε: «Η συζήτησή μας σήμερα επικεντρώθηκε σε ένα ζήτημα που γίνεται πιο έντονο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω αυξημένης κυκλοφορίας στην ακτοπλοΐα». Ανέφερε συγκεκριμένα παραδείγματα προβλημάτων προσβασιμότητας στις γραμμές μεταφοράς όπως αυτή μεταξύ Κεραμωτής – Θάσου.

“Η προσβασιμότητα είναι θέμα ανθρωπίνων δικαιωμάτων”, τόνισε ο ίδιος ενώ υπογράμμισε τη σημασία εκπαίδευσης των εργαζομένων στα πλοία ώστε αυτοί να μπορούν να παρέχουν βοήθεια στους επιβάτες όταν χρειάζεται.

Τέλος, ο Διονύσης Θεοδωράτος σημείωσε τις προσπάθειες που έχουν γίνει μέχρι τώρα στον τομέα αυτόν λέγοντας: «Έχουν γίνει σημαντικά βήματα όσον αφορά την εκπαίδευση πληρωμάτων από την Ε.Σ.ΑμεΑ προκειμένου αυτά να μπορέσουν να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες στους συμπολίτες μας». Υπογράμμισε δε πως η προσαρμογή των λιμανιών είναι εξίσου κρίσιμη ώστε όλα μαζί – πλοιόναρχοι κι υποδομές –να συμβάλουν στη βελτίωση της κατάστασης.»