11/12/2025

Νέες Ρυθμίσεις στο Εφάπαξ των Δημόσιων Υπαλλήλων: Ποιοι Κερδίζουν και Ποιοι Χάνουν;

Από το 2025 το εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων αλλάζει οριστικά χαρακτήρα, καθώς παγιώνεται το διπλό μοντέλο υπολογισμού. Η μετάβαση αυτή επηρεάζει κυρίως όσους έχουν το μεγαλύτερο μέρος του ασφαλιστικού τους χρόνου μετά το 2014, ενώ όσοι διαθέτουν πολλά χρόνια πριν την κρίσιμη αυτή χρονιά παραμένουν σε ευνοϊκότερη θέση. Μέχρι πρόσφατα, το εφάπαξ υπολογιζόταν με βάση

Η «ακτινογραφία» της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων – Τι έδειξαν τα στοιχεία – enikonomia.gr

Από το 2025, η διαδικασία υπολογισμού του εφάπαξ για τους δημόσιους υπαλλήλους θα διαφοροποιηθεί μόνιμα, καθώς θα καθιερωθεί ένα διπλό μοντέλο υπολογισμού.Αυτή η νέα προσέγγιση επηρεάζει κυρίως εκείνους που έχουν συμπληρώσει το μεγαλύτερο μέρος των ασφαλιστικών τους χρόνων μετά το 2014, ενώ όσοι έχουν περισσότερα χρόνια υπηρεσίας πριν από αυτή την κρίσιμη χρονιά παραμένουν σε πιο ευνοϊκή θέση.

Μέχρι πρόσφατα,ο υπολογισμός του εφάπαξ γινόταν με βάση τα έτη ασφάλισης έως το 2013 και τον μέσο όρο αποδοχών της περιόδου 2009–2013. Αυτός ο τρόπος θεωρούνταν αρκετά ευνοϊκός καθώς στηριζόταν σε μισθούς προ της οικονομικής κρίσης. Από το 2014 και έπειτα,οι εισφορές καταγράφονται στους ατομικούς λογαριασμούς των υπαλλήλων και η παροχή εξαρτάται αποκλειστικά από τα ποσά που έχουν καταβληθεί,χωρίς να σχετίζεται με τις προηγούμενες μισθολογικές συνθήκες. Έτσι,το εφάπαξ μετατρέπεται από συλλογικό σε μια πραγματικά ανταποδοτική παροχή.

Σύμφωνα με πληροφορίες από την Απογευματινή, από τον επόμενο χρόνο θα υιοθετηθεί πλήρως ο συνδυαστικός τρόπος υπολογισμού: ένα τμήμα θα βασίζεται στα χρόνια ασφάλισης έως το 2013 με τη χρήση του «παλιού» ευνοϊκού μοντέλου. Το υπόλοιπο ποσό θα προκύπτει από τις εισφορές της περιόδου μετά το 2014. Όσο μεγαλύτερος είναι ο χρόνος ασφάλισης μέχρι το 2013, τόσο υψηλότερη αναμένεται να είναι η τελική παροχή. Αντίθετα, οι αυξημένες εισφορές μετά το 2014 οδηγούν σε χαμηλότερα ποσά.

Τα δεδομένα ήδη δείχνουν μια πτωτική τάση: για το έτος 2025 εκτιμάται ότι ο μέσος όρος του εφάπαξ ανέρχεται στα 23.275 ευρώ, συγκριτικά με τα 24.417 ευρώ του προηγούμενου έτους—μια σημαντική συμπίεση.

Ευνοημένοι παραμένουν αυτοί οι οποίοι διαθέτουν τη μεγαλύτερη διάρκεια απασχόλησης μέχρι την κρίσιμη χρονιά του 2013 αφού γι’ αυτούς ένα μεγάλο ποσοστό του εφάπαξ υπολογίζεται βάσει του παλιού συστήματος που προσφέρει υψηλότερες αποδοχές. Σε καλύτερη θέση βρίσκονται επίσης όσοι είχαν ήδη καταθέσει αίτηση συνταξιοδότησης πριν την πλήρη εφαρμογή των νέων κανονισμών γιατί οι περικοπές δεν τους αφορούν.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Απογευματινής, ιδίως πλήττονται εκείνοι που έχουν ολοκληρώσει τη μεγαλύτερη διάρκεια στην ασφαλιστική πορεία τους μετά την ημερομηνία-κλειδί της αλλαγής στους κανονισμούς (το έτος 2014). Για αυτούς λοιπόν η ύψος της παροχής εξαρτάται μόνο από τις πραγματικές εισφορές τους χωρίς να συσχετίζεται με τα προ κρίσεως μισθολογικά δεδομένα.

Για παράδειγμα, δημόσιος υπάλληλος με συνολικά τριανταπέντε χρόνια υπηρεσίας που αποφασίζει να αποχωρήσει εντός του έτους αυτού αναμένεται να λάβει γύρω στις 25.069 ευρώ —ενώ ένας εργαζόμενος στην ίδια θέση που είχε αποχωρήσει νωρίτερα (το στοχοθετημένο έτος είναι συγκεκριμένα) είχε λάβει περίπου στις32.038 ευρώ— διαφορά σχεδόν επτά χιλιάδων ευρώ! Το νέο αυτό σύστημα διαφορίζει σημαντικά τη διαδικασία πληρωμής εξασφαλίσεων και δημιουργεί μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των διαφορετικών γενεών δημοσίων υπαλλήλων —ιδιαίτερα ανάμεσα στους νεότερους εργαζόμενους που μπήκαν στο Δημόσιο μετά το καλοκαίρι του ’14 και αντιμετωπίζουν μειωμένες τελικές αποδόσεις συγκριτικά με τις προηγούμενες γενιές συναδέλφων τους.