29/10/2025

«Νέο Θεσμικό Πλαίσιο: Ενδυναμώνοντας την Επιτροπή Ανταγωνισμού για Δίκαιες Αγορές»

Έρχεται νέο θεσμικό πλαίσιο για την ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού και στις διαδικασίες ελέγχου των συγκεντρώσεων επιχειρήσεων φέρνει το νέο θεσμικό πλαίσιο, με τροποποιήσεις στον ν. 3959/2011. Οι αλλαγές που θεσμοθετούνται στο πλαίσιο του Μέρους Β’ του νέου νομοσχεδίου που ετοιμάζει το υπουργείο

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Αυτό είναι το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ενίσχυσή της – enikonomia.gr

Νέο θεσμικό πλαίσιο για την ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Μια σημαντική μεταρρύθμιση αναμένεται να συμβεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, σύμφωνα με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Το νέο νομικό πλαίσιο φέρνει αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της και στους ελέγχους των επιχειρηματικών συγχωνεύσεων, περιλαμβάνοντας τροποποιήσεις στον νόμο 3959/2011.

Οι νέες διατάξεις του Μέρους Β’ του νομοσχεδίου που προετοιμάζει το υπουργείο Ανάπτυξης στοχεύουν στη βελτίωση των διαδικασιών ελέγχου και στην ενίσχυση της διαφάνειας, καθώς και στη χρηματοδότηση της επιτροπής μέσω αυτοτελών πόρων. Σκοπός τους είναι η αύξηση της ανεξαρτησίας και αποτελεσματικότητας της Αρχής.

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι αλλαγές έρχονται σε μια κρίσιμη στιγμή, καθώς η Επιτροπή γιορτάζει τα 30 χρόνια λειτουργίας της. Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ανάπτυξης,αυτές οι πρωτοβουλίες τονίζουν τη σημασία του θεσμού για τη διασφάλιση ενός υγιούς ανταγωνιστικού περιβάλλοντος προς όφελος όλων των εμπλεκομένων.

«Στην εποχή μας, όχι μόνο η οικονομική σταθερότητα, αλλά και το αίσθημα κοινωνικής δικαιοσύνης και η εμπιστοσύνη στους θεσμούς είναι πιο απαραίτητα από ποτέ», είχε δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος σε πρόσφατη εκδήλωση.

Κύριες αλλαγές στο νέο κανονιστικό πλαίσιο

  • Υποχρεωτική γνωστοποίηση συγκεντρώσεων: Κάθε συνεργασία μεταξύ επιχειρήσεων θα απαιτεί προειδοποίηση πριν αυτή πραγματοποιηθεί ώστε να παρεμβαίνει εγκαίρως η Επιτροπή σε περιπτώσεις που μπορεί να επηρεαστεί ο ανταγωνισμός.
  • Nέα χρονοδιαγράμματα ελέγχου: Εισάγονται κανόνες που αναβάλουν την έναρξη των ελέγχων αν οι γνωστοποιήσεις είναι ανακριβείς ή μη ολοκληρωμένες.
  • Tέλος υπέρ της Επιτροπής: Καθιερώθηκε τέλος 1‰ (ένα τοις χιλίοις) για τις ανώνυμες εταιρείες κατά τη σύσταση ή αύξηση κεφαλαίου τους ώστε να υποστηριχθεί οικονομικά η Επιτροπή.
  • Pρακτική άσκηση: Θα δίνεται η δυνατότητα απασχόλησης φοιτητών και ασκουμένων δικηγόρων στην επιτροπή με σκοπό την πρακτική εκπαίδευσή τους στον υπόλοιπο επαγγελματικό χώρο.

Ενημερώσεις για τη Διαδικασία Συγκεντρώσεων και Άλλες Ρυθμίσεις

1. Κάθε συγχώνευση εταιρειών υποχρεούται να γνωστοποιείται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας και αμέσως μετά τη σύναψη της συμφωνίας ή την ανακοίνωση μιας προσφοράς ή ανταλλαγής ή τη δέσμευση για απόκτηση μετοχών που εξασφαλίζουν τον έλεγχο της επιχείρησης, εφόσον ο συνολικός κύκλος εργασιών όλων των εμπλεκομένων επιχειρήσεων στην παγκόσμια αγορά φτάνει τουλάχιστον τα εκατόν πενήντα εκατομμύρια (150.000.000) ευρώ, καθώς και αν τουλάχιστον δύο (2) εκ των συμμετεχουσών επιχειρήσεων έχουν ξεχωριστό κύκλο εργασιών που υπερβαίνει τα δεκαπέντε εκατομμύρια (15.000.000) ευρώ στην ελληνική αγορά.

2. [Καταργείται].

Άρθρο 37: Διαδικασία Προληπτικού Ελέγχου Συγκεντρώσεων

Η παράγραφος 11 του άρθρου 8 του ν. 3959/2011 (Α΄ 93), που αφορά τις διαδικασίες προληπτικού ελέγχου συγκεντρώσεων και αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού, διαμορφώνεται ως εξής:

«11. Οι προθεσμίες που προβλέπονται στις παραγράφους 2, 3, 4 και 4Α δεν αρχίζουν να τρέχουν αν η γνωστοποίηση δεν έχει συμπληρωθεί σωστά ή πλήρως, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η αξιολόγηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού σχετικά με τη συγκέντρωση αυτή. Η Επιτροπή ζητά εντός επτά (7) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία υποβολής διόρθωση ή συμπλήρωση των πληροφοριών από τις επιχειρήσεις που προχώρησαν στη γνωστοποίηση.

Η ίδια προθεσμία ισχύει για οποιαδήποτε μεταγενέστερη ενημέρωση στοιχείων προς σκοπό διόρθωσης της αρχικής δήλωσης μέχρι να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες διορθώσεις είτε αυτές αφορούν λανθασμένες πληροφορίες είτε ουσιώδεις αλλαγές στα δεδομένα που έχουν δηλωθεί.»

Άρθρο 38: Υπολογισμός Τέλους Υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Στην παράγραφο 1 του άρθρου 17 του ν. 3959/2011 (Α΄93),όσον αφορά στα έσοδα και τον προϋπολογισμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού προστίθενται νέες διατάξεις όπου αναφέρεται:

«1. Για τις ανώνυμες εταιρείες που ιδρύονται ή αυξάνουν το κεφάλαιό τους επιβάλλεται τέλος ένα τοις χιλίοις (1‰), υπολογιζόμενο επί του συνόλου του κεφαλαίου τους ή επί ποσού αύξησης αυτού υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού.»

Άρθρο 39: Πρακτική Άσκηση Φοιτητών στην Επιτροπή Ανταγωνισμού

 Στο άρθρο αυτό γίνεται αναφορά στη συμμετοχή φοιτητών σε πρακτική άσκηση στο πλαίσιο αρμοδιοτήτων της Επιτροπής:

  •  8. Φοιτητές ανώτερων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μπορούν να ασκούνται υπό συγκεκριμένες συνθήκες έως εννέα μήνες σε σχετικές θέσεις εργασίας.

 

Η αποζημίωση των ασκούμενων καθορίζεται μέσω απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού και συνδέεται με ποσοστό των αμοιβών του νεοπροσλαμβανόμενου προσωπικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ). Εάν η πρακτική άσκηση εντάσσεται στο άρθρο 69 του ν. 4957/2022,τότε ισχύει η παράγραφος 8 του άρθρου 69 για τις σχετικές δαπάνες αποζημίωσης,διαφορετικά αυτές βαρύνουν τον προϋπολογισμό της Επιτροπής.Οι ασκούμενοι δεν αποκτούν εργασιακά ή συνταξιοδοτικά δικαιώματα κατά τη διάρκεια της άσκησής τους και καλύπτονται μόνο για περιπτώσεις ατυχημάτων και ασθενειών.

Στο άρθρο 21 του ν. 3959/2011 προστίθεται νέα παράγραφος 8α: «8α. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δύναται να απασχολεί έως πέντε (5) ασκούμενους δικηγόρους σε οργανικές μονάδες που εμπλέκονται με νομικά ζητήματα. Οι λεπτομέρειες επιλογής τους, ο χρόνος και οι όροι αμοιβής θα καθοριστούν με απόφαση της Επιτροπής σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για τους δικηγόρους που εκτελούν άσκηση.»

Στο Άρθρο 40 γίνεται αναφορά στην επιβολή προστίμων σε περιπτώσεις άρνησης ή δυσχέρειας παροχής πληροφοριών – τροποποίηση της παραγράφου 3 του άρθρου 38 του ν. 3959/2011: Στην περίπτωση α) της παραγράφου αυτής, σχετικά με την παροχή πληροφοριών, μετά τις λέξεις «με απόφαση της,» προστίθεται ότι μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο μέχρι ένα τοις εκατό (1%) του συνολικού παγκόσμιου κύκλου εργασιών κατά την προηγούμενη οικονομική χρήση καθώς και άλλες χρηματικές ποινές αναλόγως μη συμμόρφωσης.

Το Άρθρο 41 εισάγει τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού – μια εξουσιοδότηση για νέες ηλεκτρονικές εφαρμογές: «Άρθρο 38Α Χρήση τεχνολογικών εργαλείων και ηλεκτρονικών εφαρμογών – εξουσιοδοτική διάταξη…». Η Επιτροπή μπορεί να αξιοποιήσει σύγχρονες τεχνολογίες όπως δεδομένα που είναι διαθέσιμα διαδικτυακά αλλά και συστήματα δημόσιων φορέων μέσω σύνδεσης με τα αντίστοιχα πληροφοριακά συστήματα.

Στο Άρθρο 42 διαμορφώνονται οι κανόνες επιβολής προστίμου σε περιπτώσεις άρνησης ή καθυστέρησης κατά τη διεξαγωγή ερευνών – τροποποίηση στην παράγραφο 5 του άρθρου αυτού: Με βάση τις εν λόγω πράξεις, όσοι επιχειρούν να αρνηθούν ή δυσχεράνουν τις έρευνες μπορούν να αντιμετωπίσουν πρόστιμα έως ένα τοις εκατό (1%) επί των κύκλων εργασιών τους στην προηγούμενη οικονομική χρήση, ενώ οποιαδήποτε μέρα μη συμμόρφωσης οδηγεί επίσης σε περαιτέρω χρηματικές ποινές που είναι ανάλογες προς τον ημερήσιο κύκλο εργασιών.