Π-3 Orion: Οι Πιλότοι Ετοιμάζονται για τις Καθοριστικές Δοκιμές!
Το πολύπαθο πρόγραμμα των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας P-3 Orion φαίνεται ότι έπειτα από σειρά αναβολών μπαίνει στο τελικό στάδιο των δοκιμών, πριν οριστικοποιηθεί η ημερομηνία παράδοσης του στο Πολεμικό Ναυτικό, 10 χρόνια μετά την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει στο πρόγραμμα επιχειρησιακής τους επαναφοράς και αναβάθμισης. Του Χρήστου Μαζανίτη Ένα πρόγραμμα του 2015, που

Η Εξέλιξη του Προγράμματος Αναβάθμισης των Αεροσκαφών P-3 orion
Το πρόγραμμα των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας P-3 Orion φαίνεται να πλησιάζει στην ολοκλήρωσή του, μετά από πολλές καθυστερήσεις και αναβολές.Η ημερομηνία παράδοσης στο Πολεμικό Ναυτικό είναι πλέον ορατή, δέκα χρόνια μετά την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης για την επαναφορά και αναβάθμιση τους.
Αρχικά ξεκίνησε το 2015 με προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση τεσσάρων κατασκοπευτικών αεροσκαφών του Πολεμικού Ναυτικού P-3 ORION, αλλά το πρόγραμμα είχε εκτροχιαστεί σε σχέση με τα αρχικά χρονοδιαγράμματα.
Τον Μάιο του 2019 παραδόθηκε το πρώτο εν μέρει αναβαθμισμένο αεροσκάφος στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η παράδοση του πρώτου από τα υπόλοιπα τέσσερα θα έπρεπε να έχει γίνει μέχρι το τέλος του 2022.
Τα νέα χρονοδιαγράμματα προέβλεπαν ότι η τελική παράδοση θα γινόταν το 2024.Ωστόσο, φτάσαμε στον περασμένο Φεβρουάριο όπου ξεκίνησαν οι δοκιμές με τη διαδικασία ‘run up’. Στην αεροπορική ορολογία, ‘run up’ σημαίνει τη δοκιμή πλήρους ώσης των κινητήρων καθώς και τις γρήγορες δοκιμές στα flaps και rudders.
Μετά από αυτή τη διαδικασία πραγματοποιήθηκε μια ακόμη δοκιμή τροχοδρόμησης και τώρα σύμφωνα με πληροφορίες φτάνουμε στο κρίσιμο στάδιο της πρώτης πτητικής δοκιμής που έχει προγραμματιστεί για τις τελευταίες ημέρες του Ιουλίου.
Στην ΕΑΒ περιμένουν την άφιξη Αμερικανών πιλότων της κατασκευάστριας εταιρείας που είναι υπεύθυνη για το πρόγραμμα. Οι ίδιες πηγές επιβεβαιώνουν ότι έχουν λυθεί τα προβλήματα επικοινωνίας μεταξύ ηλεκτρονικών συστημάτων και αισθητήρων, γεγονός που δημιουργεί προσδοκίες για θετικά αποτελέσματα στις πρώτες πτητικές δοκιμές.
Το κύριο ζήτημα εστιάζει στους νέους κινητήρες που πρέπει να συνεργαστούν με το glass cockpit και συγκεκριμένους αισθητήρες όπου υπήρχε πρόβλημα επικοινωνίας.Το πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών Ρ-3 είναι μοναδικό παγκοσμίως καθώς ουσιαστικά πρόκειται για νέα αεροσκάφη εξοπλισμένα με σύγχρονες τεχνολογίες και ολοκληρωτική αποκατάσταση.
Η έναρξη αυτών των δοκιμών σηματοδοτεί επίσης την αντίστροφη μέτρηση προς την παράδοση του πρώτου από τα συνολικά τέσσερα αεροσκάφη στο Πολεμικό Ναυτικό, υποδεικνύοντας έτσι μια σημαντική εξέλιξη στο πολύπαθο αυτό πρόγραμμα.
Aναμένονται οι εξελίξεις σχετικά με τις παραδόσεις των υπόλοιπων τριών αεροπλάνων.Αν κι όλοι είναι επιφυλακτικοί ως προς τις προβλέψεις χρόνου παράδοσης, εκτιμάται ότι όλα τα αεροσκάφη θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του 2027.
Mάλιστα η Αεροπορία ΠΝ έχει ήδη παραλάβει εδώ και χρόνια ένα από τα πέντε αεριωθούμενα ως ενδιάμεση λύση αλλά δεν συγκρίνεται σε καμία περίπτωση με αυτά που θα παραληφθούν στη συνέχεια.
Η Ελλάδα αποτελεί τη μοναδική χώρα παγκοσμίως που έχει πραγματοποιήσει τόσο εκτενή αναβάθμιση στα P-3 Orion μέσω μιας πλήρους διαρθρωτικής αποκατάστασης συμπεριλαμβανομένων νέων πτερύγων και καλωδιώσεων. Τα νέα αυτά αερoπλάνα θα διαθέτουν σύγχρονες ηλεκτρονικές υποδομές όπως Glass Cockpit καθώς επίσης δυνατότητες εκτόξευσης αντιπλοϊκών πυραύλων harpoon καθώς κι άλλων όπλων όπως οι τορπίλες.
Mάλιστα ανώτατοι αξιωματούχοι ανέφεραν πως ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός τους θα μπορεί να δέχεται συνεχείς ενημερώσεις καθιστώντας τους μοναδικούς Ρ-3 διεθνώς όσον αφορά αυτές τις δυνατότητες.»