05/07/2025

«Πλοία-Γίγαντες: Η Επανάσταση της Πράσινης Ενέργειας στη Ναυτιλία»

Παρά τη μικρή κάμψη στον αριθμό των νέων παραγγελιών, το πρώτο εξάμηνο του 2025 καταγράφεται εντυπωσιακή αύξηση 78% στη συνολική χωρητικότητα (GT) των πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του νορβηγικού νηογνώμονα DNV. Η εξέλιξη αυτή αποτυπώνει με σαφήνεια τη μετατόπιση κεφαλαίων προς τη ναυτιλία χαμηλών εκπομπών και την ενίσχυση της στρατηγικής

Πλοία-γίγαντες με πράσινη ενέργεια: Η νέα πορεία της ναυτιλίας – enikonomia.gr

Εντυπωσιακή Άνοδος στη Χωρητικότητα Πλοίων με Εναλλακτικά Καύσιμα το 2025

Παρά τη μικρή πτώση στον αριθμό των νέων παραγγελιών, το πρώτο εξάμηνο του 2025 σημειώθηκε μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 78% στη συνολική χωρητικότητα (GT) των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία από τον νορβηγικό ναυτικό οργανισμό DNV.

Αυτή η εξέλιξη καταδεικνύει την μετατόπιση επενδύσεων προς τη ναυτιλία χαμηλών εκπομπών και την ενίσχυση της στρατηγικής των πλοιοκτητών για συμμόρφωση με τους διεθνείς περιβαλλοντικούς στόχους. Στην περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2025, παραγγέλθηκαν συνολικά 151 πλοία που λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα, σε σύγκριση με 179 κατά την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.

Αν και ο αριθμός των παραγγελιών μειώθηκε σε απόλυτους όρους, η συνολική χωρητικότητα (GT) εκτοξεύτηκε στα 19,8 εκατομμύρια GT, σημειώνοντας ετήσια αύξηση της τάξης του 78%. Αυτή η θεαματική άνοδος αποδίδεται κυρίως στην έντονη δραστηριότητα στον τομέα των containerships και στις επενδύσεις σε μεγαλύτερα και πιο προηγμένα τεχνολογικά σκάφη. Τα πλοία που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα όπως LNG, αμμωνία και υδρογόνο δεν είναι πλέον απλά μια περιορισμένη καινοτομία αλλά αναδεικνύονται ως κεντρική επιλογή για το μέλλον της ναυτιλίας.

LNG: Η Κορυφαία Επιλογή

Το LNG (Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο) διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στο πρώτο εξάμηνο του 2025 με τις παραγγελίες να φτάνουν τις 87 (συνολικό GT: 14,2 εκατ.), εκ των οποίων οι περισσότερες αφορούν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Σύμφωνα με τον DNV σημαντική δυναμική παρουσιάζει επίσης η χρήση της μεθανόλης καθώς καταγράφηκαν άλλες 40 παραγγελίες (4,6 εκατ. GT), καλ covering a wide range of vessel types including container ships and RoPax vessels.

Παράλληλα οι αμμωνία και υδρογόνο συνεχίζουν να προσελκύουν επενδυτικό ενδιαφέρον αν και βρίσκονται ακόμα σε στάδιο δοκιμών. Στην πρώτη μισή χρονιά του ’25 προστέθηκαν τρία σκάφη που θα λειτουργούν με αμμωνία (37.000 GT) καθώς επίσης τέσσερα σκάφη υδρογονανθράκων (114.000 GT). Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η μετάβαση προς μεγαλύτερης χωρητικότητας σκάφη που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα δεν είναι μόνο περιβαλλοντική επιλογή αλλά αποτελεί στρατηγική οικονομικής βιωσιμότητας.

“Βλέπουμε μια ευρύτερη αλλαγή να επικρατεί σε ολόκληρη τη βιομηχανία…”

Σχολιάζει ο Knut Ψrbeck-Nilssen Διευθύνων Σύμβουλος Ναυτιλιακής Δραστηριότητας στο DNV προσθέτοντας ότι ακόμη κι αν υπάρχει επιβράδυνση στην αγορά νεότερων σκαφών οι επιλογές καυσίμου διαφοροποιούνται συνεχώς.

Η Στρατηγική Ανάγκη για Μεγάλη Χωρητικότητα

Aκόμη κι αν απαιτούν υψηλές αρχικές επενδύσεις τα μεγάλα πλοία που λειτουργούν μέσω εναλλακτικών καυσίμων όπως LNG ή μεθανόλη γίνονται ολοένα πιο δημοφιλή στους ιδιοκτήτες καθώς τους παρέχουν προστασία απέναντι στις αυστηρότερες περιβαλλοντικές απαιτήσεις αλλά και στις μεταβολές στην αγορά φορτίου.

Aυτό συμβαίνει διότι τα μεγάλα αυτά σκάφη προσφέρουν οικονομίες κλίματος επιτρέποντας τη μεταφορά μεγαλύτερων ποσοτήτων φορτίου χωρίς αύξηση κόστους ανά μονάδα φορτίου – κάτι ιδιαίτερα σημαντικό όταν πρόκειται για πιο δαπανηρούς τύπους καυσίμου όπως τα εναλλακτικά.
Επιπλέον διαθέτουν αρκετό χώρο ώστε να ενσωματωθούν οι απαραίτητες δεξαμενές για την αποθήκευση αυτών των νέας γενιάς καυσίμων χωρίς αυτό να περιορίζει τη δυνατότητα εμπορικής τους χρήσης.