Προβληματισμός στην Εστίαση: Οι Έλληνες Μειώνουν τις Δαπάνες τους – Ποιες Αγορές Πλήττονται;
Σε κλίμα επιφυλακής φαίνεται να κινούνται οι Έλληνες καταναλωτές, με τις καθημερινές τους δαπάνες να παρουσιάζουν σημαντική πτώση, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Plum, της έξυπνης εφαρμογής διαχείρισης χρημάτων. Τον Ιούνιο, η μέση δαπάνη ανά χρήστη μειώθηκε αισθητά σε βασικές κατηγορίες εξόδων, ακολουθώντας μια ευρύτερη τάση περιορισμού και αλλαγής προτεραιοτήτων ενόψει καλοκαιριού. Τις μεγαλύτερες

Μείωση Δαπανών των Ελλήνων Καταναλωτών
Οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να βρίσκονται σε κατάσταση επιφυλακής, καθώς οι καθημερινές τους δαπάνες έχουν σημειώσει σημαντική πτώση, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Plum, μιας καινοτόμου εφαρμογής για τη διαχείριση χρημάτων.
Στον Ιούνιο, η μέση δαπάνη ανά χρήστη παρουσίασε αισθητή μείωση σε βασικές κατηγορίες εξόδων, ακολουθώντας μια γενικότερη τάση περιορισμού και αναθεώρησης προτεραιοτήτων ενόψει του καλοκαιριού. Οι μεγαλύτερες μηνιαίες μειώσεις (σε σύγκριση με τον Μάιο) παρατηρήθηκαν στις κατηγορίες Προσωπικής Φροντίδας και Γυμναστικής (-50%), Εστίασης (-50%) και Ένδυσης και Αξεσουάρ (-45%), υποδεικνύοντας την απομάκρυνση από μη απαραίτητες δαπάνες.
Επιπλέον, οι Λογαριασμοί παρουσίασαν σημαντική πτώση (-41%), ενώ οι κατηγορίες Σούπερ Μάρκετ (-4%) και Μεταφορές (-23%) εμφάνισαν πιο ήπιες πτωτικές τάσεις. Όλα αυτά δείχνουν μια ευρύτερη προσπάθεια των νοικοκυριών να περιορίσουν τον προϋπολογισμό τους. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, αυτή η εικόνα μπορεί να αντικατοπτρίζει μια στρατηγική παύσης: πολλοί καταναλωτές φαίνεται να περιμένουν τις θερινές εκπτώσεις ή να προσπαθούν να μειώσουν την ενεργειακή τους κατανάλωση ή ακόμα και να αποταμιεύσουν για τις διακοπές τους.
Καθώς ο πληθωρισμός φαίνεται ότι έχει φτάσει στο ανώτερο σημείο του, κάποιες από τις μειώσεις στις δαπάνες μπορεί να αντανακλούν την αποκλιμάκωση των τιμών. Ωστόσο,η συνεχής υποχώρηση της κατανάλωσης αναδεικνύει επίσης μια πιο συνειδητή στάση των καταναλωτών απέναντι στον προϋπολογισμό τους.Τα ευρήματα αυτά προέρχονται από το μηνιαίο report Money Unwrapped της Plum που αναλύει τις μεταβολές στη μέση δαπάνη ανά χρήστη βάσει πραγματικών συναλλαγών σε επιλεγμένες κατηγορίες.
Εστίαση: Η Πρώτη Πληγείσα Κατηγορία
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία στα δεδομένα είναι η σταθερή πτώση στη δαπάνη για έξοδο και εστίαση που υποχώρησε κατά -50% σε μηνιαία βάση τον Ιούνιο. Αυτή η συγκεκριμένη κατηγορία έχει πλέον καταγράψει πέντε συνεχόμενους μήνες πτώσης, γεγονός που δείχνει ότι τα γεύματα εκτός σπιτιού είναι πιθανόν μία από τις πρώτες πολυτέλειες που εγκαταλείπονται όταν αυξάνονται οι πιέσεις στην οικονομία. «Η έξοδος για φαγητό είναι συχνά ο πρώτος τομέας όπου αντικατοπτρίζεται η καταναλωτική εμπιστοσύνη», δηλώνει η Μαίριλυ Μητροπούλου, Marketing Manager Ελλάδας της Plum.
“Αυτό που παρακολουθούμε είναι μια στροφή προς πιο συντηρητικές συμπεριφορές: οι άνθρωποι επιλέγουν σπιτικά γεύματα αντί για κρατήσεις σε εστιατόρια”, προσθέτει.
Παρόμοιες τάσεις παρατηρούνται επίσης στις δαπάνες για Διασκέδαση (-14%) και Προσωπική Φροντίδα (-50%), παρά τα υψηλά επίπεδα που είχαν σημειωθεί την άνοιξη.
Αξιολόγηση Ακόμα Και Στις Βασικές Ανάγκες
Aντίθετα με προηγούμενες περιόδους όπου οι περικοπές επικεντρώνονταν κυρίως σε μη απαραίτητα έξοδα, τα στοιχεία της Plum δείχνουν ότι ακόμη κι αυτές οι βασικές ανάγκες όπως σούπερ μάρκετ, λογαριασμοί και μεταφορές πλήττονται σοβαρά. Οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται πως επαναξιολογούν ακόμα κι αυτές τις καθημερινές τους συνήθειες.
«Οι χρήστες της Plum υιοθετούν νέους τρόπους σκέψης σχετικά με τη διαχείριση χρημάτων», προσθέτει η Μητροπούλου.
«Αυτό ανταγωνίζεται όχι μόνο την οικονομική αβεβαιότητα αλλά επίσης ενισχύει τη γενικότερη οικονομική επίγνωση». Καθώς τα νοικοκυριά γίνονται ολοένα πιο επιλεκτικά σχετικά με το πού ξοδεύουν τα χρήματά τους,
οι επιλογές χαμηλού ρίσκου κερδίζουν έδαφος.