06/09/2025

Σοκ για την Εστίαση: Οι Έλληνες Μειώνουν τις Δαπάνες τους – Πώς οι Οικονομικές Πιέσεις Αλλάζουν τις Συνήθειες Κατανάλωσης

Σε κλίμα επιφυλακής φαίνεται να κινούνται οι καταναλωτές, με τις καθημερινές τους δαπάνες να παρουσιάζουν σημαντική πτώση, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Plum. Τον Ιούνιο, η μέση δαπάνη ανά χρήστη μειώθηκε αισθητά σε βασικές κατηγορίες εξόδων, ακολουθώντας μια ευρύτερη τάση περιορισμού και αλλαγής προτεραιοτήτων ενόψει καλοκαιριού. Τις μεγαλύτερες μηνιαίες μειώσεις (σε σύγκριση με τον

«myStreet»: Νέα εφαρμογή καταγγελλιών για τα τραπεζοκαθίσματα στην εστίαση

Καταναλωτικές Δαπάνες: Μείωση και Στρατηγικές Προσαρμογής

Οι καταναλωτές φαίνεται να βρίσκονται σε κατάσταση επιφυλακής, καθώς οι καθημερινές τους δαπάνες έχουν σημειώσει σημαντική πτώση, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Plum.

Τον Ιούνιο, η μέση δαπάνη ανά χρήστη παρουσίασε αισθητή μείωση σε βασικούς τομείς εξόδων, ακολουθώντας μια γενικότερη τάση περιορισμού και αναθεώρησης προτεραιοτήτων ενόψει του καλοκαιριού.

Οι μεγαλύτερες μηνιαίες μειώσεις (σε σύγκριση με τον Μάιο) παρατηρήθηκαν στις κατηγορίες της Προσωπικής Φροντίδας και Γυμναστικής (-50%), Εστίασης (-50%) καθώς και Ένδυσης και Αξεσουάρ (-45%). Αυτά τα στοιχεία δείχνουν ξεκάθαρα την απομάκρυνση από τις προαιρετικές δαπάνες.

Επιπλέον, οι Λογαριασμοί παρουσίασαν σημαντική πτώση (-41%), ενώ οι κατηγορίες των Σούπερ Μάρκετ (-4%) και Μεταφορών (-23%) εμφάνισαν ήπιες πτωτικές τάσεις. Όλα αυτά αντικατοπτρίζουν μια ευρύτερη προσπάθεια των νοικοκυριών να περιορίσουν τον προϋπολογισμό τους. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, αυτή η εικόνα μπορεί να υποδηλώνει μια στρατηγική παύσης: πολλοί καταναλωτές φαίνεται να περιμένουν τις θερινές εκπτώσεις ή να προσπαθούν να μειώσουν την ενεργειακή τους κατανάλωση για να αποθηκεύσουν χρήματα για τις διακοπές.

Με τον πληθωρισμό φαινομενικά στο ανώτερο σημείο του, ορισμένες από αυτές τις μειώσεις στις δαπάνες μπορεί επίσης να ανταγωνίζονται την αποκλιμάκωση των τιμών. Ωστόσο, η συνεχής υποχώρηση της κατανάλωσης αναδεικνύει μια πιο συνειδητή στάση των καταναλωτών απέναντι στα οικονομικά τους.

Δεδομένα από το Money Unwrapped της Plum

Τα ευρήματα προέρχονται από το μηνιαίο report Money Unwrapped της Plum που εξετάζει τις μεταβολές στη μέση δαπάνη ανά χρήστη μέσω πραγματικών συναλλαγών σε επιλεγμένες κατηγορίες.

Eστίαση: Ο πρώτος τομέας που πλήττεται

Mία από τις πιο χαρακτηριστικές παρατηρήσεις στα δεδομένα είναι η συνεχιζόμενη πτώση στη δαπάνη για Εξόδους και Εστίαση,που υποχώρησε κατά -50% σε μηνιαία βάση τον Ιούνιο. Αυτή η συγκεκριμένη κατηγορία έχει πλέον καταγράψει πέντε συνεχόμενους μήνες πτώσης, γεγονός που δείχνει ότι τα γεύματα εκτός σπιτιού είναι πιθανώς μία από τις πρώτες πολυτέλειες που εγκαταλείπονται όταν αυξάνονται οι πιέσεις στην οικονομία.

“Η έξοδος για φαγητό είναι συχνά ο πρώτος τομέας όπου αντικατοπτρίζεται η καταναλωτική εμπιστοσύνη”, δηλώνει η Μαίριλυ Μητροπούλου, Marketing Manager Ελλάδας της Plum. “Αυτό που παρατηρούμε είναι μία στροφή προς πιο συντηρητικά πρότυπα συμπεριφοράς: οι άνθρωποι επιλέγουν σπιτικά γεύματα αντί για εστιατόρια ή περπατούν αντί να χρησιμοποιούν ταξί.”

Aλλαγή ακόμη και στα απαραίτητα

Aντίθετα με προηγούμενες περιόδους όπου οι περικοπές επικεντρώνονταν κυρίως σε μη απαραίτητα έξοδα, τα στοιχεία του Ιουνίου δείχνουν ότι ακόμα κι αυτές οι βασικές ανάγκες όπως σούπερ μάρκετ ή λογαριασμοί πλήττονται σοβαρά. Οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται πως επαναξιολογούν ακόμα και καθημερινές συνήθειες σύμφωνα με την εταιρεία.

“Οι χρήστες της Plum υιοθετούν νέες πρακτικές απομακρύνονται από τη μηχανική κατανάλωση”,προσθέτει η Μητροπούλου. “Αυτό δεν ανταγωνίζεται μόνο την οικονομική αβεβαιότητα αλλά επίσης δείχνει μία αυξανόμενη επίγνωση σχετικά με τα οικονομικά”. Καθώς τα νοικοκυριά γίνονται ολοένα πιο επιλεκτικά σχετικά με τη διαχείριση των χρημάτων τους όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση αυτή τη στιγμή κερδίζουν έδαφος επιλογές χαμηλού ρίσκου.”