28/10/2025

«Συναγερμός για το 65% των ποδηλατοδρόμων της Θεσσαλονίκης: Υψηλός κίνδυνος για τους χρήστες»

Ως υψηλού ή πολύ υψηλού κινδύνου χαρακτηρίζεται πάνω από το 65% των τμημάτων του δικτύου ποδηλατοδρόμων της Θεσσαλονίκης, λόγω κυρίως του γεγονότος ότι δεν διαθέτουν φυσικό διαχωρισμό από τη ροή των οχημάτων. Βάσει ανάλυσης οδικής ασφάλειας, που πραγματοποίησαν -σε συνολικά 13,8 χιλιόμετρα ποδηλατοδρομου- ερευνητές του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, με την υποστήριξη της εταιρείας Factual, το 48,7% των

Υψηλού κινδύνου πάνω από το 65% των τμημάτων του δικτύου ποδηλατοδρόμων της Θεσσαλονίκης

Ανησυχητικά υψηλό το ρίσκο στις ποδηλατικές διαδρομές της Θεσσαλονίκης

Πάνω από το 65% των τμημάτων του δικτύου ποδηλατοδρόμων στη Θεσσαλονίκη θεωρείται ότι έχει υψηλό ή πολύ υψηλό κίνδυνο, κυρίως επειδή δεν υπάρχει φυσικός διαχωρισμός από τη κυκλοφορία των οχημάτων. Σύμφωνα με μελέτη οδικής ασφάλειας που διεξήγαγαν οι ερευνητές του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, σε συνεργασία με την εταιρεία Factual, αναλύθηκαν συνολικά 13,8 χιλιόμετρα ποδηλατοδρομίας. Το αποτέλεσμα ήταν ότι το 48,7% των τμημάτων κρίθηκε ως υψηλού κινδύνου και το 17,5% ως πολύ υψηλού κινδύνου ενώ μόνο το 1,3% χαρακτηρίστηκε χαμηλού κινδύνου. Αυτά τα αποτελέσματα προέρχονται από έρευνα στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου JULIA*, βασισμένα σε δεδομένα για τον χρόνο του 2024 και παρουσιάστηκαν πρόσφατα στο 12ο διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη.

«Οι περιοχές μεγαλύτερης επικινδυνότητας εντοπίστηκαν κυρίως σε τμήματα όπου η λωρίδα ποδηλάτου δεν διαθέτει φυσικό διαχωρισμό από τη ροή των οχημάτων. Αντιθέτως, το 82% των εκτός οδού τμημάτων παρουσίασαν χαμηλό ή μέτριο επίπεδο κινδύνου».

Ο Josep Maria Salanova (Ζουζέπ Μαρία Σαλανόβα), κύριος ερευνητής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), υπογραμμίζει τη σημασία ενός φυσικού διαχωρισμού για την ενίσχυση της ασφάλειας στους χρήστες.Τα ευρήματα αναδεικνύουν μια δομική πρόκληση αφού η χρήση του ποδηλάτου παραμένει αρκετά χαμηλή (περίπου στο 1%) συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Η ελλιπής υποδομή δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο: περιορισμένη χρήση οδηγεί σε λιγότερες επενδύσεις και κατ’ επέκταση σε μειωμένη ασφάλεια.

«Η αύξηση της ασφάλειας μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για τη βελτίωση της χρήσης του ποδηλάτου», λέει ο Salanova στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Η συλλογή δεδομένων έγινε μέσω της εφαρμογής «Lane Patrol», που επιτρέπει τη λήψη γεωαναφερόμενων εικόνων κάθε δέκα μέτρα καταγράφοντας σημαντικά χαρακτηριστικά της υποδομής.

Η ομάδα χρησιμοποίησε κάμερα και κινητά κατά την διάρκεια διένυσης περίπου δώδεκα χιλιομέτρων εμπλουτίζοντας τις καταγραφές τους με περισσότερους από σαράντα τεχνικούς παράγοντες όπως πλάτος δρόμου και τύπος διαχωρισμού.

Δημιουργία κλιματικά ουδέτερης περιοχής

“Το σχέδιο ‘ReGenWesT’ έχει στόχο να δημιουργήσει μια κλιματικά ουδέτερη ζώνη στην δυτική Θεσσαλονίκη”, ενημερώνει ο Salanova προσθέτοντας πως μεταξύ άλλων στόχων περιλαμβάνονται η ανάπτυξη κοινών συστημάτων κοινόχρηστων ποδηλάτων καθώς και εγκαταστάσεις “park and ride”. Οι προτάσεις αφορούν επίσης νέες ποδηλατικές διαδρομές σύμφωνα με τον υπάρχον ΣΒΑΚ σχέδιο ώστε να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των υποδομών.

«Η πρόταση για τη δημιουργία ψηφιακού διδύμου επιτρέπει πλέον στους φορείς να προσομοιώνουν σενάρια παρεμβάσεων» δηλώνει.