Ανατροπές στις Διακοπές των Ελλήνων: Τι Αποκαλύπτει η Νέα Έρευνα του ΙΕΛΚΑ
Ένας στους δύο σχεδιάζουν να κάνουν διακοπές και κερδίζουν έδαφος οι οικονομικοί τύποι διακοπών (εξοχικά, ενοικιαζόμενα δωμάτια), όπως δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ του Ιουνίου 2025 τα αποτελέσματα της οποίας βασίστηκαν στις απαντήσεις 800 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα. Παράλληλα επισημαίνεται πως 11,3 ημέρες είναι ο μέσος χρόνος διακοπών, 1 στους 2 καταναλωτές

Διακοπές: Μια Στροφή προς την Οικονομία
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ που διεξήχθη τον Ιούνιο του 2025,σχεδόν το 50% των Ελλήνων προγραμματίζουν να κάνουν διακοπές φέτος. Τα δεδομένα προέρχονται από τις απαντήσεις 800 καταναλωτών σε όλη τη χώρα.
Η έρευνα αποκαλύπτει ότι ο μέσος χρόνος διαμονής στις διακοπές είναι περίπου 11,3 ημέρες,ενώ το 50% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι μαγειρεύει τακτικά κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Επιπλέον, η μέση δαπάνη για αγορές άλλων προϊόντων κατά την περίοδο αυτή ξεπερνά τα 200 ευρώ.
Προγραμματισμός Διακοπών
Όπως φαίνεται στο Σχήμα 1, το 52% των ερωτηθέντων δεν σκοπεύει να ταξιδέψει αυτό το καλοκαίρι, πιθανώς λόγω οικονομικών περιορισμών ή άλλων προσωπικών παραγόντων. Αντίθετα, το 48% έχει σχέδια για ταξίδια: το 33% θα κάνει περιορισμένες εξορμήσεις και το 14% θα ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο με επιπλέον μία ημέρα.
Aπό αυτούς που σχεδιάζουν να φύγουν, οι περισσότεροι (38%) υπολογίζουν να λείψουν από 8 έως 14 ημέρες, ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 24% σκοπεύει σε διάστημα από 4 έως 7 ημέρες. Αυτά τα στοιχεία δείχνουν μια τάση προς πιο συγκρατημένες αποδράσεις.
Eπιλογές Διαμονής
(Σχήμα 2): Η πλειοψηφία επιλέγει εξοχικές κατοικίες (31%) ή ενοικιαζόμενα δωμάτια (21%), με μόλις το 7% να προτιμά ξενοδοχεία (6% χωρίς γεύματα και μόλις 1%% με πλήρη διατροφή). Αυτό υποδηλώνει μια στροφή προς πιο οικονομικές επιλογές φιλοξενίας.
(Σχήμα): Το camping συγκεντρώνει επίσης ενδιαφέρον (%5 ) καθώς και οι εκδρομές στο εξωτερικό (%5 ). Οι Έλληνες φαίνεται πως αναζητούν τρόπους για να μειώσουν τις δαπάνες τους ώστε να μπορέσουν είτε να πραγματοποιήσουν κάποιο ταξίδι είτε να επεκτείνουν τη διάρκεια της παραμονής τους.
Tάσεις Κατανάλωσης κατά τις Διακοπές
(Σχήμα): Η ανάγκη για οικονομία αντικατοπτρίζεται στην καθημερινότητα των καταναλωτών: Το%50 strong > δηλώνει ότι μαγειρεύει συχνά στις διακοπές και ένα εντυπωσιακό%62 strong > επισκέπτεται σούπερ μάρκετ ή μίνι μάρκετ για ψώνια τροφίμων. Παράλληλα, %71 b > επισκέπονται φούρνους και αρτοποιεία. Μόνο ένα μικρό ποσοστό ( %21 b>) δεν μαγειρεύει καθόλου κατά τη διάρκεια της παραμονής τους.
Aξιοσημείωτο είναι ότι πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες ( %53 b>) προτιμούν την αγορά ντόπιων προϊόντων στηρίζοντας έτσι την τοπική οικονομία αλλά και αναζητώντας αυθεντικές γεύσεις σε λογικές τιμές. Συνολικά δημιουργείται μια εικόνα όπου οι καταναλωτές επικεντρώνονται στον έλεγχο των εξόδων τους καθώς προσπαθούν παράλληλα να ενισχύσουν την αυτονομία στη διατροφή τους.
Mέσες Δαπάνες ανά Κατηγορία Προϊόντος
< p >< em >( Σχήμα )< / em >< : Οι συμμετέχοντες ξοδεύουν περίπου €24 b > strong > σε τουριστικά είδη ενώ η δαπάνη στα μη τουριστικά είδη ανέρχεται στα €25 .< / b > strong >
Ωστόσο , η μεγαλύτερη αύξηση παρατηρείται στα έξοδα τροφίμων εκτός σπιτιού , που φτάνουν τα €153.< / b > strong >
Έτσι , συνολικά η δαπάνη υπερβαίνει τα €200 .< / b > strong >
Αυτό επιβεβαιώνει περαιτέρω την τάση μαγειρέματος στις διακοπές καθώς επίσης και τις συχνότερες επισκέψεις σε σούπερ μάρκετ.< / p >
< p >< em >( Σχήμα )< / em >< : Περίπου %61 b> strong >
του κοινού δηλώνουν πως θα μειώσουν τις αγορές φέτος . Το κύριο αίτιο είναι η πτώση διαθέσιμου εισοδήματος (68%), ακολουθούμενη από αυξημένα κόστη μεταφοράς (32%)και φιλοξενίας(30%). Αλλά ούτε οι αυξήσεις στην εστίαση(22%)και καυσίμων(16%) περνούν απαρατήρητες.< / p >
Tάσεις Πωλήσεων Τροφίμων:
< p >< em >( Σχήμα )< / em >< : Περίπου %60
της κοινότητας αγοράζει τρόφιμα κυρίως από αρτοποιεία , ενώ σημαντική παρουσία έχουν επίσης μεγάλες( %48)και μικρές( %43)αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Επίσης αξίζει αναφοράς είναι ότι32%< span style='font-weight:bold;'> προτιμούν τα μίνι-μάρκετ.
Κατά συνέπειαν φαίνεται πως υπάρχει έντονη παρουσία της ντόλια αγοράς στις επιλογές αυτές ειδικά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Σε γενικές γραμμές σχηματίζεται μία υβριδική στάση στους καταναλωτές: Από τη μία πλευρά προσπαθούν για οικονομίες αλλά παράλληλα θέλουν πρόσβαση σε ποιοτικά ντόποια προϊόντα.
Συμπερασματικά , όλα αυτά δείχνουν σαφή τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις τρέχουσες διακοπες λόγω κυρίως μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος αλλά κι αυξημένων κόστους μετακίνησης/φιλοξενίας.
Η συμπεριφορά αυτή εκφράζεται μέσω της συστηματικής προετοιμασίας γευμάτων στον χώρο κατοικίας καθώς κι αποφυγής έξτρα δαπανών στην εστίασή .
Παρόλη όμως αυτήν την κατάσταση ενισχύεται ο κύκλος υποστήριξης των μικρών επιχειρήσεων μέσω αγορών τροφίμων.