«Βαρόμετρο ΕΒΕΘ: Αποκαλύψεις για τις Προσδοκίες Καταναλωτών και Επιχειρήσεων»
Νέα έρευνα του Βαρόμετρου του ΕΒΕΘ (δεύτερου εξαμήνου του 2025) έδειξε πως υπάρχει στασιμότητα στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, ενώ η απαισιοδοξία των πολιτών παραμένει στο κάδρο, αν και όχι τόσο βαριά όσο στο παρελθόν. Η εν λόγω έρευνα διεξήχθη από την «Palmos Analysis» για λογαριασμό του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) και τα αποτελέσματά της βασίστηκαν σε
Νέα Έκθεση του Βαρόμετρου του ΕΒΕΘ: Στασιμότητα στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από το Βαρόμετρο του ΕΒΕΘ (δεύτερο εξάμηνο του 2025), η καταναλωτική εμπιστοσύνη εμφανίζει σημάδια στασιμότητας, ενώ η απαισιοδοξία των πολιτών παραμένει παρούσα, αν και σε μικρότερη ένταση συγκριτικά με το παρελθόν.
Η μελέτη αυτή πραγματοποιήθηκε από την «Palmos Analysis» για λογαριασμό του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) και βασίστηκε σε δείγμα 700 καταναλωτών και 800 επιχειρήσεων στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Αναφορικά με τα νοικοκυριά της περιοχής, τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν αναζωπύρωση ανησυχίας σχετικά με την ακρίβεια καθώς και αρνητική αντίληψη για τη συνολική οικονομική τους κατάσταση, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά τις προθέσεις τους για σημαντικές αγορές.
Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, η εικόνα είναι μικτά θετική: οι υπηρεσίες διατηρούνται σταθερές, ο δείκτης της βιομηχανίας παραμένει αμετάβλητος, το λιανεμπόριο λειτουργεί σε συνεχιζόμενα αρνητικά επίπεδα και οι κατασκευαστικές δραστηριότητες εισέρχονται σε ελαφρώς αρνητικό πεδίο μετά από δύο χρόνια ανάπτυξης.
Οι Απόψεις του Επιτίμου Προεδρεύοντος του ΕΒΕΘ
Ο Μανώλης Βλαχογιάννης, επίτιμος πρόεδρος του ΕΒΕΘ και ένας από τους “πατέρες” της έρευνας «Βαρόμετρο», δήλωσε ότι η απεικόνιση των στάσεων τόσο των νοικοκυριών όσο και των επιχειρήσεων δεν έχει υποστεί σημαντικές μεταβολές συγκριτικά με προηγούμενες εκθέσεις. Τα νοικοκυριά πάντα ανταγωνίζονται ανάμεσα στον φόβο και τον ενθουσιασμό—μια συμπεριφορά που είχε κυριαρχήσει ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια κρίσιμων περιόδων όπως η πανδημία COVID-19 ή μετά την έναρξη πολέμου στην Ουκρανία.
“Αυτό που κυρίως επηρεάζει τη γνώμη των νοικοκυριών είναι ο πληθωρισμός”, ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο δείκτης πρόβλεψης σχετικά με τις τιμές στο προσεχές δωδεκάμηνο επιστρέφει στις +36 μονάδες, υποδεικνύοντας ότι οι πολίτες αναμένουν περαιτέρω αυξήσεις. Παράλληλα παρατηρείται αξιοσημείωτη επιδείνωση στις διαθέσεις τους για μεγάλες αγορές καθώς το 56% πιστεύει ότι δεν είναι καλή στιγμή γι’ αυτές (49% τον Μάρτιο), ενώ το 63% εκτιμά πως θα ξοδέψει λιγότερα χρήματα στους επόμενους μήνες (51%).
Δηλώνοντας περιορισμένες δυνατότητες αποταμίευσης:
Τα μισά περίπου νοικοκυριά δηλώνουν ότι μόλις διαχειρίζονται τα έξοδά τους ενώ το 27% επισημαίνει ότι χρησιμοποιούν αποταμιεύσεις. Μάλιστα μόνο ένα στα τέσσερα οικογένεια μπορεί να αποταμιεύσει χρήματα.
Μια τελευταία θετική είδηση προκύπτει από τη τάση στον ηλεκτρικό λογαριασμό: μόνο το 9% αδυνατεί να πληρώσει τον λογαριασμό ηλεκτρισμού (από 25% πέρυσι), αν κι ωστόσο το 56% θεωρεί υψηλό τον τιμοκατάλογό του.
Η Κατάσταση στην Επιχειρηματικότητα στη Θεσσαλονίκη
The γενικότερο επιχειρηματικό κλίμα στη Θεσσαλονίκη φαίνεται να διαφυλάσσεται παρά τις σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ κλάδων. Στον βιομηχανικό τομέα ο δείκτης παρέμεινε σταθερός αλλά ελαφρώς κάτω από μηδέν (-5 μονάδες). Αν κι οι παραγωγικές διαδικασίες αξιολογούνται πιο ευνοϊκά τελευταία, οι προσδοκίες μέλλοντος χειροτερεύουν αλλά εξακολουθούν να κρατούν θετικό έδαφος.
