Βουλή-Ζαχαράκη: Η Δημοκρατία σε Κίνδυνο από Βία, Αυταρχισμό και Άλλες Απειλές
«Το Πολυτεχνείο δεν είναι γιορτή, ούτε μύθος. Το Πολυτεχνείο είναι μια υπενθύμιση, μια προτροπή να βλέπουμε τη Δημοκρατία ως κοινή αξία, κοινό στόχο, κοινή προσπάθεια. Να αναγνωρίσουμε ότι το μέλλον μας δεν καθορίζεται από το μέγεθος των προκλήσεων, αλλά από το βάθος της δικής μας συμμετοχής», τόνισε η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, στην ομιλία της
Η Σημασία του Πολυτεχνείου: Μια Διαρκής Υπενθύμιση
«Το Πολυτεχνείο δεν είναι γιορτή, ούτε μύθος. Το Πολυτεχνείο είναι μια υπενθύμιση, μια προτροπή να βλέπουμε τη Δημοκρατία ως κοινή αξία, κοινό στόχο, κοινή προσπάθεια. Να αναγνωρίσουμε ότι το μέλλον μας δεν καθορίζεται από το μέγεθος των προκλήσεων, αλλά από το βάθος της δικής μας συμμετοχής», δήλωσε η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, κατά την ομιλία της στη Βουλή. Πρότεινε να τιμήσουμε αυτή τη σημαντική ημέρα όχι μόνο μέσω λόγων αλλά και με πράξεις που αντικατοπτρίζουν την ευθύνη που έχουμε καθημερινά: Επιλέγοντας τη νηφαλιότητα και την εμπιστοσύνη στους θεσμούς καθώς και την αλήθεια. «Κάνοντας αυτές τις επιλογές θα διατηρήσουμε ζωντανή τη μνήμη μας και θα κρατήσουμε ανοιχτό τον δημόσιο διάλογο».
Η κ. Ζαχαράκη υπογράμμισε επίσης ότι «Η Ελλάδα προοδεύει όταν πιστεύει ότι διαμορφώνει η ίδια τον δρόμο της»,συνδυάζοντας την ιστορική αυτογνωσία με τη συλλογική δράση. Ευχήθηκε όλοι οι παρευρισκόμενοι να τιμήσουν το Πολυτεχνείο με έναν τρόπο αρμόζοντα στο μήνυμα που φέρνει: Δυναμικά αλλά χωρίς να παραποιηθεί η σημασία του.
Επιπλέον ανέφερε: «Πενήντα δύο χρόνια μετά, η απειλή για τη Δημοκρατία δεν έρχεται από τανκς αλλά από την κόπωση και αποστασιοποίηση των πολιτών». Αυτές οι καταστάσεις οδηγούν σε ένα δημόσιο διάλογο όπου συχνά ο θόρυβος σκεπάζει τις ουσιαστικές αλήθειες. Η υπουργός επεσήμανε πως «η Ιστορία μάς διδάσκει ότι οι κοινωνίες δεν μειώνονται λόγω διαφορών αλλά επειδή εγκαταλείπουν τις αλήθειες τους». Όταν η πολιτική γίνεται πεδίο αντιπαλότητας τότε δημιουργούνται ανθυγιείς συνθήκες.
Στη συνέχεια υπογράμμισε πως η εξέγερση του Πολυτεχνείου αποτελεί έναν βαθύ συμβολισμό αντίστασης στην παραίτηση από τις αξίες της Δημοκρατίας σημειώνοντας ότι απαιτεί συνεχώς φροντίδα και ενδιαφέρον. Επίσης τόνισε πως οι ισχυρές δημοκρατίες πηγάζουν από μία ισχυρή παιδεία που ενισχύει όχι μόνο δεξιότητες μα κυρίως κριτική σκέψη και δημοκρατική ευθύνη.
Στην αρχή της ομιλίας της ανέφερε ότι συγκεντρωθήκαμε στη Βουλή για να τιμήσουμε μία στιγμή στην ιστορία μας που παραμένει πάντα ζωτικής σημασίας — εκεί όπου νέοι άνθρωποι διεκδίκησαν δικαιώματα με θάρρος παρά τις δυσκολίες: Τη Δημοκρατία ως απαραβίαστη αξία.
Εξέφρασε επίσης ανησυχίες σχετικά με το γεγονός ότι «η Δημοκρατία πλήττεται όχι μόνο μέσω βίας ή αυταρχισμού» αλλά και μέσω προσπαθειών για αλλοίωση των ιστορικών γεγονότων προς όφελος συγκεκριμένων συμφερόντων. Όπως επισημαίνει ο ιστορικός Jason Stanley, όταν τα γεγονότα αποσιωπούνται ή αναδιατυπώνονται μπορούν εύκολα να παρουσιαστούν ως μοναδικές αφηγήσεις κι έτσι ανοίγει πεδίο δράσης στον αυταρχισμό.
“Γι’ αυτό”, πρόσθεσε “είναι κρίσιμο να θυμόμαστε πως η μνήμη ενός τέτοιου γεγονότος όπως το Πολυτεχνείο είναι μια πράξη υπεράσπισης της Δημοκρατίας.” Γι’ αυτό η εκπαίδευση παίζει καίριο ρόλο στην καθημερινότητα δημιουργώντας ένα περιβάλλον σεβασμού στις διαφορετικές γνώμες μέσα στις σχολικές αίθουσες κι άλλους χώρους μάθησης.
Kλείνοντας επεσήμανε πως σήμερα περισσότερο από ποτέ πρέπει να ενισχύουμε όλους τους μηχανισμούς που στηρίζουν τη Δημοκρατία τονίζοντας ότι “οι αλλαγές γύρω μας έρχονται γρήγορα”. Ο δημόσιος χώρος υπόκειται σε συνεχείς μεταβολές εξαιτίας της τεχνολογίας ενώ οι ακραίες φωνές συχνά επισκιάζουν αυτές των ψυχραινών επιλογών.» Η υπουργός ολοκλήρωσε λέγοντας πως «Η Δημοκρατία χρειάζεται εμάς ώστε ο δημόσιος διάλογος να μην πέσει στα χέρια του κυνισμού».
