Τέμπη: Ο Κώστας Καραμανλής και η ανατροπή της πολιτικής σκηνής
Η διαβίβαση στη Βουλή της δικογραφίας για την υπόθεση των Τεμπών, την οποία έχει σχηματίσει ο εφέτης ειδικός ανακριτής, Σωτήρης Μπακαΐμης, «σηματοδοτεί» για τους περισσότερους μία μεγάλη ανατροπή στην έρευνα για τις ποινικές ευθύνες και την τιμωρία των υπαιτίων για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα. Και αυτό, γιατί είναι η πρώτη φορά, μετά την απόρριψη της

Η Δικογραφία για την Υπόθεση των Τεμπών στη Βουλή
Η αποστολή της δικογραφίας για την υπόθεση των Τεμπών στη Βουλή, που έχει συνταχθεί από τον εφέτη ειδικό ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, «σηματοδοτεί» μία σημαντική στροφή στην έρευνα σχετικά με τις ποινικές ευθύνες και τις συνέπειες για τους υπευθύνους του φονικού σιδηροδρομικού ατυχήματος. Αυτή είναι η πρώτη φορά που η δικογραφία αυτή φτάνει στο Ελληνικό Κοινοβούλιο μετά την απόρριψη της πρότασης του ΠΑΣΟΚ στα τέλη του 2023 για τη δημιουργία προανακριτικής επιτροπής σχετικά με τη σύμβαση 717, όπου ενδέχεται να παραπεμφθεί στο Ειδικό Δικαστήριο ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής.
Η δικογραφία αυτή περιλαμβάνει περίπου 10.000 σελίδες και αν και δεν είναι πλήρης,έχει διαμορφωθεί σε μεγάλο βαθμό. Σύμφωνα με δικαστικούς κύκλους, δύο κρίσιμα στοιχεία θα πρέπει να εξετάσουν οι βουλευτές προκειμένου να αποφασίσουν τα επόμενα βήματα. Αυτά αφορούν τους ισχυρισμούς δύο υψηλόβαθμων στελεχών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι οποίοι απολογήθηκαν ενώπιον του κ. Μπακαΐμη στις 4 και 2 Απριλίου 2025.
Ο εφέτης ειδικός ανακριτής φαίνεται ότι εντόπισε πιθανές ποινικές ευθύνες των πρώην υπουργών Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα Αχ.Καραμανλή μέσα από τα απολογητικά υπομνήματα των κατηγορουμένων καθώς και άλλα έγγραφα που προσκομίστηκαν κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.
Ακολουθώντας αυτά τα δεδομένα, ο κ. Μπακαΐμης απέστειλε άμεσα τη δικογραφία στη Βουλή χωρίς περαιτέρω ποινικά σχόλια, καθώς αυτή είναι η μόνη αρμόδια αρχή για τυχόν εφαρμογή νόμου περί ευθύνης υπουργών ή υφυπουργών.
Δεδομένου ότι τυχόν ποινικά αδικήματα που μπορεί να έχουν διαπραχθεί έχουν παραγραφεί για τον κ. Σπίρτζη,το ενδιαφέρον επικεντρώνεται πλέον στον πρώην υπουργό Κώστα Αχ.Καραμανλή.
Κατηγορίες κατά των Εμπλεκομένων
Στο κατηγορητήριο περιλαμβάνονται σοβαρές κατηγορίες όπως το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών μέσω επικίνδυνων πράξεων ή παραλείψεων που μπορεί να οδηγήσουν σε ισόβια κάθειρξη αν προκαλέσουν θάνατο άλλων ανθρώπων.
Eπιπλέον υπάρχουν πλημμελήματα όπως:
- Παράβαση καθήκοντος: αφορά υπαλλήλους που σκοπίμως παραβιάζουν τα καθήκοντά τους προς όφελος τρίτων ή εις βάρος του κράτους.
- Anθρωποκτονία εξ αμελείας κατά συρροή: τιμωρείται με φυλάκιση έως 8 χρόνια.
- Bαριά σωματική βλάβη εξ αμελείας κατά συρροή.
- Eλαφρά σωματική βλάβη εξ αμελείας κατά συρροή.
Mέχρι τώρα έχουν απαγγελθεί κατηγορίες σε συνολικά 43 άτομα ενώ αναμένονται απολογίες από άλλους επτά γενικούς γραμματείς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από το 2016 έως το Φεβρουάριο του 2023.
Aξιολόγηση της Δικαιοσύνης
Nομικές πηγές υπογραμμίζουν ότι κομβικής σημασίας είναι η επιλογή των συγκεκριμένων αδικημάτων βάσει στοιχείων της δικογραφίας ώστε οι βουλευτές να προχωρήσουν στην πρόταση παραπομπής του πρώην υπουργού Κώστα Αχ. Καραμανλή.» Αυτό απαιτεί την υπογραφή ενόςλάχιστον 30 βουλευτών ώστε η Ολομέλεια της Βουλής να αποφανθεί επί αυτής με σχετική πλειοψηφία (151 ψήφοι).
Kατόπιν αυτού υπάρχει δυνατότητα ανάθεσης σε γνωμοδοτικό συμβούλιο αποτελούμενο από έναν αντεισαγγελέα κι δύο εισαγγελείς Εφετών προκειμένου αυτοί να ελέγξουν τα στοιχεία αλλά κυρίως την ουσιαστική βασιμότητα αυτών πριν κατατεθούν επίσημα οι κατηγορίες στη Βουλή.» Αν δεν γίνει αυτό τότε μπορεί οποιοσδήποτε εκ των τριάντα βουλευτών εντός επτά ημερών μετά την ανακοίνωση δίωξης να ζητήσει ανάθεση στους εισαγγελικούς λειτουργούς.»