ΝΗ-90: Η Επανάσταση στα Ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού
Η Αεροπορία Στρατού 22 χρόνια μετά, ολοκληρώνει την παραλαβή των ελικοπτέρων ΝΗ-90. Ελικόπτερα που παραγγέλθηκαν επί υπουργίας Γιάννου Παπαντωνίου και θα απογείωναν τις επιχειρησιακές δυνατότητες. Τελικά χρειάστηκαν δύο δεκαετίες για να παραληφθούν. Την Πέμπτη πέρασε από την Βουλή η Σύμβαση Υποστήριξης και για πρώτη φορά στον Στρατό και στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας χαμογελούν. Του Χρήστου

Η Αεροπορία Στρατού ολοκληρώνει την παραλαβή των ελικοπτέρων ΝΗ-90 μετά από 22 χρόνια
Δύο δεκαετίες μετά την αρχική παραγγελία, η Αεροπορία Στρατού προχωρά στην ολοκλήρωση της παραλαβής των ελικοπτέρων ΝΗ-90. Αυτά τα ελικόπτερα είχαν παραγγελθεί κατά τη διάρκεια της θητείας του Γιάννου Παπαντωνίου και αναμένονταν να ενισχύσουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες. Την Πέμπτη, η Σύμβαση Υποστήριξης πέρασε από τη Βουλή, φέρνοντας χαμόγελα στον Στρατό και στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Συνολικά, 48 νέα ελικόπτερα θα προστεθούν στον αεροπορικό στόλο των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πολιτικής Προστασίας, βελτιώνοντας σημαντικά τις επιχειρησιακές ικανότητες σε στρατιωτικές αποστολές καθώς και σε δασοπυρόσβεση και έρευνα-διάσωση.Ανάμεσα τους περιλαμβάνονται 2 νέα ΝΗ-90, 8 Super Puma για πυροσβεστική χρήση, 35 blackhawk και 4 Romeo.
Ιδιαίτερα οι αποστολές έρευνας και διάσωσης αποτελούν έναν ισχυρό εκπρόσωπο των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας, καθώς διεξάγονται εντός του FIR Αθηνών που συμπίπτει με την πιθανή ΑΟΖ της Ελλάδας. Η διαδικασία για τα ΝΗ-90 ξεκίνησε το 2003 όταν ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας υπέγραψε συμφωνία για την προμήθεια 20 γαλλικών ΝΗ-90 με κόστος $657.523.069. Ωστόσο,μόνο τα πρώτα 14 παρελήφθησαν ενώ τα υπόλοιπα παρέμειναν ανεκμετάλλευτα.
Το πρόβλημα άρχισε το 2005 με την παράδοση του πρώτου ελικοπτέρου που συνοδεύτηκε από περισσότερες από διακόσιες παρατηρήσεις από το ΓΕΣ. Αυτό οδήγησε σε καθυστερήσεις που επιδεινώθηκαν όταν το 2010 η κατασκευαστική εταιρεία ανέλαβε ευθύνες για τις καθυστερήσεις στην παράδοση.
Ωστόσο, η άρνηση της Ελλάδας να συνεχίσει τις παραδόσεις το 2015 ενεργοποίησε μια ποινική διάταξη ύψους €34 εκατομμυρίων λόγω καθυστέρησης κι έτσι οι αξιώσεις αυξήθηκαν στα €70 εκατομμύρια μειώνοντας τη συνολική αξία της αρχικής συμφωνίας συν πίστωση €20 εκατομμυρίων για υλικά και υπηρεσίες.
Αφού είχε πληρωθεί το 70% του κόστους μέχρι τότε κι αφού ξεπεράστηκαν πολλές δυσκολίες βρέθηκε μια προσωρινή λύση ώστε να γίνει δυνατή η παράδοση τριών ελικοπτέρων μέχρι το τέλος του 2017. Από το έτος αυτό κι έπειτα έγιναν προσπάθειες υπό τον τότε Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνο Φλώρο μαζί με τον υπουργό Νίκο Παναγιωτόπουλο ώστε να αρθεί αυτό το αδιέξοδο οδηγώντας τελικά στη σταδιακή παραλαβή των ελικοπτέρων.
Στις αρχές Ιουνίου προσγειώθηκε στα Μέγαρα το δέκατο ένατο ελικόπτερο ενώ αναμένεται ότι τον Σεπτέμβριο θα φτάσει και το είκοστό.Από αυτά τέσσερα είναι ειδικά διαμορφωμένα προς χρήση από τη Διοίκηση Ειδικού Πολέμου «Σκιές του Αιγαίου» του ΓΕΕΘΑ.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ακόμα πρόβλημα σχετικά με τη σύμβαση υποστήριξης (Follow on Support), που δεν έχει υπογραφεί ακόμη γεγονός που θέτει σε κίνδυνο ακόμη και τα νέα ελικόπτερα μόλις συμπληρώσουν ώρες πτήσης στο επιχειρησιακό τους κύκλο. Για πρώτη φορά όμως φαίνεται ότι γίνεται οργανωμένη δουλειά ώστε η Αεροπορία Στρατού να εξασφαλίσει τις απαραίτητες διαθεσιμότητες.
Tην περασμένη Πέμπτη εγκρίθηκε στην Ειδική Συνεδρίαση Εξοπλισμών της Βουλής πρόγραμμα FOS για τα συγκεκριμένα ελικόπτερα κι αναμένονται οι υπογραφές συμβολαίων που θα εξασφαλίσουν τη λειτουργία τους χωρίς προβλήματα στο μέλλον.
Ωστόσο,αυτή η σύμβαση δεν καλύπτει ούτε τα πρώτα εννέα NHI που παρέλαβε ο Ελληνικός Στρατός διότι εκείνα έχουν χρησιμοποιηθεί ως ανταλλακτικά έτσι ώστε κατά μέσο όρο δύο μόνο εκ αυτών ήταν διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή κατά τη διάρκεια δύο δεκαετιών μη υπογραφής FOS από πλευράς Ελλάδας.
Σε περίπτωση επαναφοράς τους στη λειτουργία απαιτείται νέο συμβόλαιο συντήρησης κάτι που όπως είπε ο A.Aloccio σημαίνει “δεν μιλάμε απλά για συντήρηση αλλά ουσιαστικά ανοικοδόμησή τους”. Θα πρέπει πάντως προηγουμένως ν’ αξιολογηθεί λεπτομερώς η κατάσταση κάθε ενός.”