Ακίνητα: Όλα όσα πρέπει να ξέρουν οι ιδιοκτήτες για τις μεταβιβάσεις
Τέσσερα βήματα για την μεταβίβαση ενός ακινήτου θα πρέπει να ακολουθούν οι ιδιοκτήτες. Η εν λόγω διαδικασία γίνεται πλέον ψηφιακά μέσω της πλατφόρμας «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου» κάτι που σημαίνει πως οι υπόχρεοι δεν χρειάζεται πλέον να επισκέπτονται την Εφορία και άλλες υπηρεσίες του δημοσίου και των δήμων προκειμένου να διεκπεραιωθεί το αίτημα τους. Συνεπώς οι

Τέσσερα Βήματα για τη Μεταβίβαση Ακινήτου
Οι ιδιοκτήτες ακινήτων πρέπει να ακολουθούν μια συγκεκριμένη διαδικασία για τη μεταβίβαση των ακινήτων τους. Αυτή η διαδικασία έχει γίνει πιο απλή και γρήγορη μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου». Αυτό σημαίνει ότι οι ενδιαφερόμενοι δεν χρειάζεται πια να επισκέπτονται την Εφορία ή άλλες δημόσιες υπηρεσίες προκειμένου να ολοκληρώσουν το αίτημά τους.
Βήμα 1: Πρόσβαση στην Πλατφόρμα
Η πλατφόρμα «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου» είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα akinita.gov.gr και ανήκει στο ΝΠΔΔ «Ελληνικό Κτηματολόγιο».Στην πλατφόρμα αυτή μπορούν να εισέλθουν ο συμβολαιογράφος που συντάσσει την πράξη και τα εμπλεκόμενα μέρη, όπως οι αγοραστές και οι πωλητές. Οι συμβολαιογράφοι θα πρέπει πρώτα να αυθεντικοποιηθούν χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ) του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Taxisnet) καθώς και τους κωδικούς του Μητρώου Συμβολαιογράφου, ώστε να επιβεβαιώσουν την ιδιότητά τους.
Βήμα 2: Δημιουργία Νέου Αιτήματος
Ο συμβολαιογράφος εισέρχεται στην πλατφόρμα και δημιουργεί ένα νέο αίτημα μεταβίβασης, καταχωρώντας τους ΑΦΜ των εμπλεκομένων μερών (αγοραστή και πωλητή). Στη συνέχεια, θα στείλει πρόσκληση στα μέρη μέσω της πλατφόρμας για την αποδοχή του αιτήματος μεταβίβασης καθώς και για τις απαραίτητες εξουσιοδοτήσεις.Τα στοιχεία επικοινωνίας των μερών αντλούνται από το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ). Αν δεν υπάρχουν καταχωρισμένα στοιχεία στο ΕΜΕπ, ο συμβολαιογράφος θα ενημερωθεί σχετικά ώστε να προτρέψει τα μέρη να τα προσθέσουν.
Aφού η πρόσκληση αποσταλεί επιτυχώς στα εμπλεκόμενα μέρη, ο μεταβιβάζων θα πρέπει επίσης να επισκεφθεί την πλατφόρμα για να επιλέξει το ακίνητο προς μεταβίβαση, αποδεχόμενος παράλληλα την πρόσκληση που έλαβε. Θα χρειαστεί επίσης να εξουσιοδοτήσει τον συμβολαιογράφο ώστε αυτός να συλλέξει όλα τα απαραίτητα έγγραφα και πληροφορίες που απαιτούνται για τη σύνταξη της πράξης.
Βήμα 3: Συλλογή Δικαιολογητικών
-
- Kαταχώρηση ΚΑΕΚ: Ο συμβολαιογράφος εισάγει τον Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ) ανά αριθμό Ταυτότητας Ακινήτητος (ΑΤΑΚ).
- Aίτηση Έκδοσης Δικαιολογητικών: Ο μεταβιβάζων μπαίνει στην ολοκληρωμένη αίτηση στη πλατφόρμα προκειμένου είτε να ζητήσει έκδοση δικαιολογητικών είτε απλά συλλέξει όσα απαιτούνται.
- Dικαιoλογητικά:
- T τίtλος κτήσης: Ο τίtλος αυτός ανεβάζεται από τον συμβολαιογράφο εάν δεν έχει ήδη ανέβει από τον μεταβιβάζοντα.
- P πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ: Η πληροφορία αυτή αντλείται αυτόματα από το σύστημα περιουσιολόγιο της A.A.D.E..
- Aποδεικτικό ενημερότητας: Η πλατφόρμα ανακτά τα απαραίτητα δεδομένα για την έκδοση του φορολογικού ενημερωτικού δελτίου από το σύστημα φορολογικού μητρώου της Α.Α.Δ.Ε., εφόσον πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις. Ο συμβολαιογράφος μπορεί να δει τα ανακτημένα δεδομένα που είναι αποθηκευμένα στο ηλεκτρονικό αρχείο μεταφοράς.
B step 4: Υπογραφή Συμβολαίου & Καταχώριση
Mετά την υπογραφή του εγγράφου από τον συμβολαιογράφο:
-
-
- a. Εκδίδει αντίγραφο αυτού,
- b. Υπογράφει ηλεκτρονικά με έγκυρη υπογραφή,
- C . Το ανεβάζει στον ηλεκτρονικό φάκελο.
-
Mετά τις παραπάνω ενέργειες ο συμβολaioγράφος αναλαμβάνει τις απαιτούμενες ενέργειες σύμφωνα με το νόμο προκειμένου η πράξη αυτή καταχωριστεί στα αρχεία του κατά τόπον αρμόδιου Κτηματολογικού Γραφείου ή Υποκαταστήματος.Με αυτές τις διαδικασίες διασφαλίζεται ότι η μετάθεση ενός ακινήτητος γίνεται γρήγορα κι αποτελεσματικά χωρίς περιπέτειες στις δημόσιες υπηρεσίες.