13/10/2025

300 Rafale στον Ορίζοντα: Το Αβέβαιο Μέλλον των Mirage 2000-5 στην Ελλάδα

Στη Γαλλία, η Dassault Aviation γιόρτασε την ολοκλήρωση της παραγωγής του 300ού μαχητικού-βομβαρδιστικού πολλαπλών ρόλων Rafale, με την Ελλάδα να βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες που επιχειρούν με αυτό. Ωστόσο, παραμένει θολό το μέλλον των Mirage 2000-5 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς οι χαμηλές διαθεσιμότητες προκαλούν προβληματισμό. Του Χρήστου Μαζανίτη Το πρόγραμμα Rafale εκτελείται υπό την επίβλεψη

Στους αιθέρες 300 Rafale – Το θολό μέλλον με τα Mirage 2000-5 της Ελλάδας

Γιορτή της Dassault Aviation για το 300ό Rafale και τα ερωτήματα γύρω από τα Mirage 2000-5

Στη Γαλλία, η εταιρεία Dassault Aviation γιόρτασε την ολοκλήρωση της παραγωγής του τριακοστού μαχητικού-βομβαρδιστικού πολλαπλών χρήσεων rafale. Η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που χρησιμοποιούν αυτό το αεροσκάφος.Ωστόσο, η κατάσταση των Mirage 2000-5 στην Πολεμική Αεροπορία προκαλεί ανησυχίες λόγω των περιορισμένων διαθεσιμοτήτων τους.

Το πρόγραμμα παραγωγής του Rafale υλοποιείται υπό την εποπτεία της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών (DGA) και της Διεύθυνσης Μηχανικών της Dassault Aviation,με τη συμμετοχή περίπου 400 γαλλικών επιχειρήσεων. Παρά τη μακρόχρονη παρουσία της Ελλάδας ως χρήστης των γαλλικών μαχητικών, δεν έχει μπορέσει να εξασφαλίσει υποκατασκευαστικές συνεργασίες όπως αυτές που έχει αποκτήσει με τα F-16 και C-130J, στα οποία η ΕΑΒ κατασκευάζει γύρω στο 30% της ατράκτου προς εξαγωγή στις ΗΠΑ.

Η σχεδίαση του rafale αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα για τη στρατηγική και βιομηχανική υπεροχή της Γαλλίας χάρη στις προηγμένες τεχνολογίες που έχουν αναπτυχθεί και στην επιτυχία των εξαγωγών.Μέχρι σήμερα, οι παραγγελίες για το Rafale ανέρχονται σε συνολικά 533 αεροσκάφη από τη Γαλλία καθώς και οκτώ άλλες χώρες πελάτες περιλαμβάνοντας την Ελλάδα, την Κροατία και τη Σερβία. Έτσι απομένουν προς παράδοση ακόμη 233 αεροσκάφη με προγραμματισμένο όγκο παραγωγής τεσσάρων μονάδων ανά μήνα.

Το Rafale θεωρείται πλέον ένα ώριμο αεροσκάφος τέταρτης γενιάς με σχεδόν δύο δεκαετίες υπηρεσίας στο ενεργητικό του.Τα πρώτα μοντέλα που χαρακτηρίστηκαν ως επιχειρησιακά ήταν αυτά τύπου Μ, παραδομένα αρχικά στο Εθνικό Ναυτικό πριν επεκταθούν στη Στρατιά Αέρας. Η πρώτη ξένη αγορά του συγκεκριμένου μαχητικού ήταν η Αίγυπτος δέκα χρόνια πριν, ενώ έπονται οι αγορές από το Κατάρ, την Ινδία καθώς επίσης κι άλλα κράτη όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Πρόσφατα προστέθηκε στον κατάλογο η Ινδονησία με παραγγελία συνολικά 42 μονάδων.

Η Ελλάδα έχει εκφράσει ενδιαφέρον για αύξηση του στόλου μαχητικών στους αριθμούς αρχικά κατά έξι ώστε να φτάσουν στα τριάντα με τελικό στόχο σαραντάρι αριθμό αυτών μέχρι το μέλλον. Ο προγραμματισμός προβλέπει ότι έως το έτος 2025 θα υπάρχουν στον στόλο F-16 Viper (120), F-35 (40) κι επιπλέον πλατφόρμα Rafale (40). Παρόλα αυτά αυτή η πρόβλεψη θεωρείται αρκετά αισιόδοξη δεδομένων των οικονομικών συνθηκών στη χώρα.

Tην τελευταία διετία οι αρμόδιοι φορείς έχουν εξετάσει πιθανά σενάρια πώλησης ολόκληρου του στόλου Mirage 2000-5 ώστε να συγκεντρωθούν πόροι για έξι νέα Rafale. Αυτό αφορά συνολικά είκοσι τέσσερα μονοκινητήρια αεροσκάφη που ενσωματώθηκαν στην Πολεμική Αεροπορία τον Μάιο του 2007 στην Τανάγρα μέσω σταδιακής ένταξης τους στην331 Μοίρα μάχης . Από αυτά δεκαπέντε αποκτήθηκαν ολοκαίνουρια ενώ τα υπόλοιπα δέκα αναβαθμίστηκαν σε Mirage 2000−5 μέσω εγκατανίκωσης τους στο εργοστάσιο ΕΑΒ .Οι μετατροπές περιλάμβαναν αλλαγές στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό καθιστώντας αλλά πολύ πιο αποδοτικά.

Ο αριθμός τους μειώθηκε σε εικοσιτέσσερα μετά την απώλεια ενός κατά τη διάρκεια πτήσης τον Απρίλιο του ’18 όπου κυβερνήτης ήταν ο σμηναγός Γιώργος Μπαλtaδώρος . Ωστόσο , αρκετές απ’ αυτές τις πλατφόρμες είχαν απαξιωθεί λόγω χαμηλής υποστήριξης ανταλλακτικών επί χρόνια έως ότου αλλάξει αυτή κατάσταση επί διοίκησης Φλώρου στο Υπουργείο Άμυνας , όπου διαχειρίστηκε αποτελεσματικά μαζί μ’ άλλους αξιωματικούς να διασφαλίσουν κονδύλια υποστήριξης , ώστε να επαναφέρουν μέρος αυτών στους αιθέρες.
Δυστυχώς ωστόσο δεν ολοκληρώθηκαν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις γεγονός που οδήγησε σήμερα τον υπάρχον στόλο σε κακή κατάσταση . Πληροφορίες θέλουν διάφορες συζητήσεις περί πιθανής πώλησης προς Ουκρανικούς φορείς μέσω συνεργασίας κρατών ή ακόμα κ αι ενδιαφέρον από πλευρά Ινδίας χωρίς ουσιαστική πρόοδο μόνον αν υπήρχαν απευθείας αγορές νέων έξτρα μη επανδρομένων μονάδων  Rafel .
Ωστόσο σήμερα φαίνεται ότι οποιαδήποτε πρόταση φαινόταν επίσης μικρή ή ανεπαρκής αφού κυκλοφορούσαν ποσά κοντινά στα δηλωμένα μόνως γύρω πάνω κάτω ποσοστά άνωθεν!»