14/11/2025

Στο Δικαστήριο η Μάχη για Έναν Σπάνιο Άγνωστο Πίνακα του Γκούσταβ Κλιμτ: Αυστρία vs Ουγγαρία

Μια μέρα, το καλοκαίρι του 2023, ένας πελάτης άνοιξε την πόρτα της βιενέζικης γκαλερί W&K. «Τι ήθελε;» ρώτησε ο διευθυντής Έμπι Κολμπάχερ τον υπάλληλο που τον «ξεφορτώθηκε» ευγενικά. «Ήθελε να πουλήσει έναν Κλιμτ», του απάντησε εκείνος, χωρίς να αντιληφθεί ότι μόλις είχε πει «όχι» σε ένα σπάνιο πορτρέτο, ενός Αφρικανού πρίγκιπα, που ζωγράφισε ο μεγάλος

Ένας σπάνιος, άγνωστος πίνακας του Γκούσταβ Κλιμτ, αντικείμενο δικαστικής διαμάχης μεταξύ Αυστρίας και Ουγγαρίας

Η Ανακάλυψη ενός Σπάνιου Πίνακα του Κλιμτ σε Βιενέζικη Γκαλερί

Μια μέρα το καλοκαίρι του 2023, ένας πελάτης εισήλθε στη γκαλερί W&K στη Βιέννη. Ο διευθυντής της γκαλερί, Έμπι Κολμπάχερ, ρώτησε τον υπάλληλο σχετικά με την επίσκεψη: «Τι ήθελε;» Ο υπάλληλος απάντησε ότι ο επισκέπτης επιθυμούσε να πουλήσει ένα έργο του Κλιμτ, χωρίς ωστόσο να καταλάβει ότι είχε μόλις απορρίψει μια σπάνια δημιουργία: ένα πορτρέτο ενός Αφρικανού πρίγκιπα από τον διάσημο Αυστριακό καλλιτέχνη.

Ο Κολμπάχερ, ο οποίος έχει εξειδίκευση στο έργο του Κλιμτ, αποφάσισε άμεσα να προλάβει τον πελάτη. Ήξερε ότι ορισμένα κομμάτια του ζωγράφου δεν είχαν εμφανιστεί εδώ και δεκαετίες. Ο άνδρας παρουσίασε μια φωτογραφία ενός σχεδόν άγνωστου πορτρέτου που είχε χαθεί για πάνω από ογδόντα χρόνια—του Ουίλιαμ Νίι Νορτέι Ντογουόνα—μια ελαιογραφία διαστάσεων 65,5 x 54 εκατοστά που είχε φιλοτεχνήσει το 1897 και απεικόνισε έναν Αφρικανό πρίγκηπα.

Ο πρίγκηπας ανήκε στη βασιλική οικογένεια των Όσου (που βρίσκεται σήμερα στη Γκάνα) και συνάντησε τον ζωγράφο σε μια αποικιακή έκθεση που παρουσίαζε μη Ευρωπαίους στην πρωτεύουσα της Αυστρίας. Πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, το πορτρέτο ανήκε στην οικογένεια Κλάιν—a μία πλούσια εβραϊκή οικογένεια οινοπαραγωγών—που το απέκτησαν μετά θάνατον του Kλίμτ το 1918 σε ηλικία μόλις 55 ετών. Με την άνοδο των Ναζί στην εξουσία, η οικογένεια έστειλε τον πίνακα στην Ουγγαρία για λόγους ασφαλείας.

Ωστόσο, με την εγκαθίδρυση κομμουνιστικού καθεστώτος στην Ουγγαρία το 1949 όλα τα αιτήματα για επιστροφή παρέμεναν αναπάντητα από κάποιον πρώην «άνθρωπο εμπιστοσύνης» της οικογένειας μέχρι τον θάνατό του δύο δεκαετίες αργότερα. Με τα χρόνια ο πίνας ξεχάστηκε και μεταξύ των ετών 1988-2023 άλλαξε χέρια τέσσερις φορές πριν φτάσει στον τελευταίο ιδιοκτήτη، ο οποίος παρουσιάζει τη δημιουργία στη γαλέρι W&K αναζητώντας πιστοποίηση αυθεντικότητας.

“Έπρεπε να διασαφηνίσουμε αναμφισβήτητες λεπτομέρειες σχετικά με την προέλευση” εξηγούσε ο Έμπι Κολμπάχερ κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο Γαλλικό Πρακτορείο σε κοντινό καφέ από τη γαλέρι τους.

Μετά την έγκριση εξαγωγής από τις ουγγρικές αρχές، οι ειδικοί εκτίμησαν τελικά τον πίνακας στην Αυστρία. Το έργο επικυρώθηκε ως αυθεντικό από τον Άλφρέντ Βάιντινγκερ، ειδικό στον Kλίμτ، ενώ αποκάλυψε επίσης τη διαδρομή που ακολούθησε τα προηγούμενα χρόνια و χαρακτηριστικά παρατήρησης για τη σημασία αυτού σταδιοδρομία όσον αφορά την εξέλιξη της τέχνης.»

“Τα στοιχεία λουλουδιών σημαίνουν ‘μια κρίσιμη φάση’ στο ύφος αυτού του ζωγράφου,” σημείωσε “και αργότερα έγιναν ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα.” Η διαφοροποίηση ανάμεσα στις λεπτοποιημένες φυσικές απεικονίσεις και τις σχεδόν εκφραστικές σκηνές φόντου αποδεικνύεται θεμελιώδης.”, πρόσθετε η ανάλυση.

Kαι σύμφωνα με αυτή τη συζήτηση είναι “ένας μοναδικός πίνακας μεγάλων Ευρωπαίων καλλιεργημένων ζωγράφων που απεικουσιάζουν Aφριανούς.” “Ο Kλίμт πιθανώς γνώριζε και θαύμαζε αυτόν εδώ,” είπε υπογραμμίζοντας πως υπάρχουν αφθονίες αφρο-διακοσμητικών στοιχείων στους άλλους πίνακές τους,» σημείωσε επίσης πως “είναι σαφές ότι η δουλειά αποπνεύσει θαυμασμό.”

Tότε όπως λέχθηκε πρόκειται για δεδομένα τραβηγμένη στις αφηγηματικές στιγμές όπου φαίνεται πως κατάφερε να διαμορφώσει κληροφορίες τόσο στενά καθώς ανέφερε πως «οι Βενιώτες αστοί τους προσκάλευαν στα μπαράκια κι επρόκειτω ν’ είναι συνέχεια κοντά στα κοινότητα.” Τώρα η πρώτη ιδιοκτησία πέρασαν στους στάδια μιας τελικής συμφωνίας μεταξύ κληρονόμων σήμερα ζουν εκτός χώρας…