01/12/2025

«Μπαράζ Ελέγχων σε Λεωφορεία και Μετρό: Πρακτική Προσέγγιση ή Τιμωρία;»

Η εισιτηριοδιαφυγή στις αστικές συγκοινωνίες παραμένει ένα διαχρονικό πρόβλημα που αποστερεί κρίσιμους πόρους από τα δίκτυα μεταφορών. Το 2025, ωστόσο, όπως επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καταγράφεται η πιο δυναμική στροφή στην επιτήρηση και στις ψηφιακές πληρωμές των τελευταίων ετών, με μετρήσιμα και χρηστικά αποτελέσματα για επιβάτες και παρόχους. Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μπαράζ ελέγχων εισιτηρίων σε λεωφορεία και Μετρό – «Δεν έχουν τιμωρητικό αλλά πρακτικό πρόσημο» λέει το

Η Εισιτηριοδιαφυγή και η Ψηφιακή Επανάσταση στις Αστικές Συγκοινωνίες

Η εισιτηριοδιαφυγή στις αστικές συγκοινωνίες αποτελεί ένα σταθερό πρόβλημα που επηρεάζει αρνητικά τους πόρους των μεταφορικών δικτύων. Ωστόσο, το 2025, σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, παρατηρείται μια σημαντική στροφή στην εποπτεία και τις ψηφιακές πληρωμές, με θετικά αποτελέσματα για επιβάτες και παρόχους.

Σύμφωνα με αναφορές του ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι προβλέψεις για το 2025 δείχνουν ότι οι επικυρώσεις εισιτηρίων στα λεωφορεία θα φτάσουν τα 91.673.079, αυξάνοντας την προηγούμενη χρονιά (74.243.980) καθώς επίσης και το 2023 (67.696.080). Επιπλέον, στους σταθμούς σταθερής τροχιάς (Μετρό-Τραμ-ΗΣΑΠ), οι επικυρώσεις αναμένονται να αγγίξουν τα 218.703.606 σε σχέση με τα 214.484.918 του 2024, καταδεικνύοντας μια συνεχή ανάκαμψη μετά την πανδημία.

Στην ΟΣΥ, μέχρι τις 31 Αυγούστου του 2025 πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι που ανήλθαν σε 1.749.469 — αριθμός που ξεπερνά κατά πολύ τον συνολικό αριθμό ελέγχων της περασμένης χρονιάς (1.122.924 έλεγχοι το 2024).Σε σύγκριση με το έτος 2019, οι έλεγχοι στα λεωφορεία έχουν αυξηθεί τέσσερις φορές.

Η Τεχνολογία ως Καταλύτης

Η τεχνολογία αποδεικνύεται καθοριστική στη μεταβολή αυτού του σκηνικού: Το σύστημα Tap n’ Pay έχει αρχίσει να υιοθετείται ευρέως από την αρχή της χρονιάς μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2025, έχοντας καταγραφεί περίπου 2 εκατομμύρια χρήσεις, ενώ τα έσοδα για τους πρώτους δέκα μήνες ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό δείχνει ότι οι γρήγορες ανέπαφες πληρωμές περιορίζουν αποτελεσματικά τη δυνατότητα διαφυγής των επιβατών από την αγορά εισιτηρίου.

Επιπλέον σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Μεταφορών,σύντομα θα προστεθεί η εφαρμογή ATH.ENAGO στο «οπλοστάσιο» των ψηφιακών εργαλείων: αυτή η εφαρμογή μετατρέπει το κινητό τηλέφωνο σε ψηφιακό εισιτήριο μέσω τεχνολογίας Account-Based Ticketing (ABT). Οι επιβάτες θα μπορούν να εκδίδουν και να επικυρώνουν εισιτήρια απευθείας μέσω του smartphone τους χωρίς φυσική κάρτα ή έντυπη έκδοση.

Ο Στρατηγικός Σκοπός της Πολιτικής Ηγεσίας

“Αυτή η λύση δεν αλλάζει απλώς τον τρόπο πληρωμής αλλά «ξηλώνει» την ευκολία της διαφυγής,”

“Κάθε ευρώ που επιστρέφει στο σύστημα πρέπει να χρησιμοποιείται για πυκνά δρομολόγια.”, δηλώνει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Οι ενισχυμένοι έλεγχοι ακολουθούν πρακτικό αλλά όχι τιμωρητικό χαρακτήρα: στόχος είναι κάθε επενδυμένο ευρώ να συμβάλλει στη βελτίωση υπηρεσιών όπως περισσότερες διαδρομές και καλύτερη συντήρηση ώστε να μειώνεται η πίεση κατά τις ώρες αιχμής.

“Καθώς η διαδικασία επικύρωσης γίνεται πιο εύκολη και οι έλεγχοι πιο προσανατολισμένοι,”“το δίκτυο αποκτά κρίσιμες πηγές χρηματοδότησης για περαιτέρω ανάπτυξη.”