26/06/2025

Πόσο θα κοστίζουν τα αεροπορικά ταξίδια μετά την κρίση του κορωνοϊού;

FrankfurtAirport_2013_11.0

Καθώς οι χώρες σχεδιάζουν την επανεκκίνηση της οικονομίας με το συνεπακόλουθο άνοιγμα των συνόρων και των επιχειρήσεών τους, οι αεροπορικές εταιρείες ετοιμάζονται να υποδεχτούν τους πρώτους επιβάτες στη μετά lockdown εποχή.

Με τι κόστος όμως;

Οι κανόνες της (σωστής) κοινωνικής αποστασιοποίησης σημαίνουν λιγότεροι επιβάτες ανά πτήση, αυτό, όμως, δεν σημαίνει και πιο ακριβά εισιτήρια;

Πολλές εταιρείες καταργούν την επιλογή των μεσαίων καθισμάτων ενώ κρατούν την πληρότητα στο 50-60% των διαθέσιμων θέσεων. Μερικές από αυτές είναι η Delta Air Lines, η Emirates, η American Airlines, η Japan Airlines, η United, η Wizz Air και άλλες.

Πολλές άλλες, όμως, συνηθίζουν να κάνουν κρατήσεις όπως παλιά, ενώ μία εταιρεία σκέφτηκε να εκμεταλλευτεί την επιθυμία κάποιων επιβατών για κοινωνική αποστασιοποίηση. Ο χαμηλού κόστους αμερικανικός αερομεταφορέας Frontier Airlines ανακοίνωσε τo τέλος «Περισσότερου Χώρου», σύμφωνα με την οποία οι επιβάτες που θα ταξιδέψουν με τα αεροσκάφη της μεταξύ 8 Μαΐου και 31 Αυγούστου και επιθυμούν η μεσαία θέση να είναι κενή, θα μπορούν να το κάνουν πληρώνοντας επιπλέον 39 δολάρια πέραν του κόστους του εισιτηρίου τους.

Το τέλος «Περισσότερου Χώρου» έλαβε… τέλος μόλις 48 ώρες μετά την εξαγγελία του, μετά την κριτική που δέχτηκε η εταιρεία από μέλη του Κογκρέσου.

«Αναγνωρίζουμε τις ανησυχίες που ανέκυψαν σχετικά με το αν αποσκοπούμε στο όφελος από την ασφάλεια και αυτό δεν ήταν ποτέ στις προθέσεις μας», απάντησε σε επιστολή του προς τους βουλευτές ο CEO της εταιρείας.

Παρόλα αυτά, αυτός που έχει τον τελευταίο λόγο πάνω στο ζήτημα της κοινωνικής αποστασιοποίησης μέσα στα αεροσκάφη είναι η ΙΑΤΑ, η παγκόσμια ένωση αερομεταφορέων. Κι αυτή, σε ανακοίνωσή της στις 5 Μαΐου, προτρέπει κατά της επιβολής των άδειων μεσαίων καθισμάτων.

«Η IATA ουσιαστικά λέει ότι η οικονομική υγεία των αεροπορικών εταιρειών έχει μεγαλύτερη σημασία από την υγεία των υπαλλήλων ή των πελατών τους», σχολιάζει ο Henry Harteveldt, αναλυτής αεροπορικών εταιρειών στο Atmosphere Research Group. «Αυτό το δελτίο Τύπου περιλαμβάνει μια εκτίμηση ότι τα αεροπορικά εισιτήρια θα πρέπει να αυξηθούν εάν οι αερομεταφορείς υποχρεούνται να αφήσουν άδεια τα μεσαία καθίσματα. Εάν η ζήτηση παραμείνει χαμηλή και οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να ανταγωνιστούν για έναν περιορισμένο αριθμό ταξιδιωτών, τα αεροπορικά εισιτήρια πιθανότατα θα χρησιμοποιήσουν χαμηλούς ναύλους για να προσελκύσουν όσους περισσότερους ταξιδιώτες μπορούν».