«Δικηγόροι χτυπούν καμπανάκι για καταχρηστικές πρακτικές Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων – Οι απαιτήσεις τους»
H Ολομέλεια των προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων απέστειλε επιστολές στον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη και τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα, με αφορμή τις καταχρηστικές συμπεριφορές και πρακτικές, όπως αναφέρει, των Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων (servicers), οι οποίες «φαλκιδεύουν ανεπίτρεπτα τα δικαιώματα των ευάλωτων δανειοληπτών, θέτοντας ακόμη και σε κίνδυνο την
Επιστολές Ολομέλειας Προεδρείου Δικηγορικών Συλλόγων για τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων
Η Ολομέλεια των προεδρευόντων Δικηγορικών Συλλόγων απέστειλε επιστολές στον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη καθώς και στον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα, σε συνέχεια καταγγελιών που αφορούν καταχρηστικές πρακτικές από τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων (servicers). Αυτές οι πρακτικές, όπως υπογραμμίζεται στην επιστολή, «φαλκιδεύουν ανεπίτρεπτα τα δικαιώματα των ευάλωτων δανειοληπτών, θέτοντας σε κίνδυνο την περιουσία τους».
Με αυτές τις επιστολές η Ολομέλεια ζητάει από τον υπουργό να αναλάβει άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία για τη θωράκιση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου μέσω επιβολής αυστηρών διοικητικών κυρώσεων κατά τέτοιων συμπεριφορών στο μέλλον. Παράλληλα, απευθύνουν έκκληση προς τον κ. Στουρνάρα να ασκήσει τις εποπτικές του υποχρεώσεις σύμφωνα με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο.
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι το ιδιωτικό χρέος πολιτών προς το Δημόσιο και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα παραμένει σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα παρά τις προσπάθειες περιορισμού του. Πρόκειται αναμφίβολα για ένα σοβαρό κοινωνικό ζήτημα που πλήττει μεγάλο τμήμα της κοινωνίας,ιδιαίτερα τους οικονομικά αδύναμους συμπολίτες μας.
Οι διαδικασίες πλειστηριασμού ακινήτων έχουν γίνει πλέον καθημερινότητα στη ζωή πολλών πολιτών. Η δυνατότητα πραγματικής δικαστικής προστασίας έχει μειωθεί δραματικά ενώ ο εξωδικαστικός μηχανισμός λειτουργεί χωρίς την υποχρεωτική συμμετοχή πιστωτών (εκτός από ευάλωτους οφειλέτες), γεγονός που καθιστά πολλές φορές αυτή τη διαδικασία «κενό γράμμα». Οι πιστωτές συχνά είτε δεν συμμετέχουν είτε προσφέρουν ρυθμίσεις μη εφικτές για τους δανειολήπτες.
Σε αυτό το πλαίσιο παρατηρούνται αυξανόμενα φαινόμενα καταχρηστικών πρακτικών εκ μέρους των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων (servicers) εις βάρος των οφειλετών:
- Εκτέλεση πράξεων: Καταγράφεται εκτέλεση κατά οφειλετών που έχουν ενταχθεί στις διατάξεις του ν. 3896/2010 ή έχουν ήδη αποπληρώσει τα χρέη τους.
- Tηλεφωνική παρενόχληση: Υποβάθμιση μέσω συνεχούς τηλεφωνικής επικοινωνίας με σκοπό τον εκφοβισμό ακόμα και όσον αφορά άτομα με δικαστική ρύθμιση.
- Aλλαγές λογαριασμών: Χαρακτηριστική είναι η αλλαγή λογαριασμών εξυπηρέτησης χωρίς προγενέστερη ενημέρωση στους δανειολήπτες, προκαλώντας σύγχυση σχετικά με τα ποσά που πρέπει να καταβληθούν.
- Kαθυστερήσεις: Pροκαλεί ερωτήματα η καθυστέρηση στην ενεργοποίηση λογαριασμών παρά επανερχόμενες αιτήσεις από πλευράς οφείλοντων ή δικηγόρων τους.
- Aπαξιωτικός λόγος: Iδιαίτερες αναφορές γίνονται επίσης σε απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς σχετικά με τη θέση των δικηγόρων ή προτροπή προς τους πελάτες να μην συνεργάζονται μαζί τους.
{” “}
Η Ολομέλεια έχει επανηλειμμένα θίξει τέτοιες συμπεριφορές οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο την περιουσία ευάλωτων δανειοληπτώ νκαι εμποδίζουν την κοινωνική συνοχή. Αυτού του είδους οι ενέργεις δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές μέσα σε μια οργανωμένη Πολιτεία.
Η παρακολούθηση αυτού του ζητήματος θα συνεχιστεί στενά ώστε να προστατευτούν τα δικαιώματα όλων εκείνων που βρίσκονται σε δύσκολη θέση λόγω οικονομικών δυσχερειών.
Η υπεράσπιση της νομιμότητας και η στήριξη εκείνων που πλήττονται οικονομικά αποτελεί θεμελιώδη αρχή για όλους μας.
