«Στενά του Ορμούζ: Οι Καταλυτικές Επιπτώσεις της Απόφασης Κλεισίματος σύμφωνα με τον ΕΒΕΠ»
Τις επιπτώσεις από την απόφαση κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ αναφέρει ο Πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης. Μάλιστα ο Πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης επισημαίνει πως «τα Στενά του Ορμούζ έχουν χαρακτηριστεί, ως το πιο ευάλωτο σημείο της παγκόσμιας ενέργειας, αφού δεν υπάρχει εναλλακτική θαλάσσια οδός. Έτσι, η διεθνής κοινότητα «κρατάει την ανάσα της», καθώς

Οι Επιπτώσεις της Απόφασης Κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ
Ο Πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, αναλύει τις συνέπειες που θα προκύψουν από την πιθανή απόφαση κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ. Σύμφωνα με τον ίδιο, «τα Στενά του Ορμούζ έχουν χαρακτηριστεί ως το πιο ευάλωτο σημείο της παγκόσμιας ενέργειας, αφού δεν υπάρχει εναλλακτική θαλάσσια οδός». Η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί με αγωνία τις εξελίξεις στη σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν και την εμπλοκή των ΗΠΑ, καθώς η κατάσταση αυτή φέρνει στο προσκήνιο το χειρότερο σενάριο: την απόφαση του Ιράν να κλείσει τα στενά.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου 20-25% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου διακινείται μέσω αυτής της στρατηγικής οδού. Μια οποιαδήποτε διαταραχή στη ναυσιπλοΐα θα είχε άμεσες επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυτιλία και στην ενεργειακή ασφάλεια. Κατά μέσο όρο, περισσότερα από 3.000 δεξαμενόπλοια διέρχονται μηνιαίως τα Στενά του Ορμούζ. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Lloyd’s List intelligence για το πρώτο τρίμηνο αυτού του έτους,1.201 από αυτά ήταν ελληνόκτητα πλοία.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρει ότι 271 πλοία βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή που θεωρείται επικίνδυνη. Από αυτά τα πλοία, 199 είναι στον Περσικό Κόλπο και 72 στα Στενά του Ορμούζ – δηλαδή στο πιο ευαίσθητο τμήμα της περιοχής. Συνολικά υπάρχουν 35 ελληνόκτητα πλοία που φέρουν ελληνική σημαία σε αυτή τη ζώνη κινδύνου.
Ο Jakob Larsen, υπεύθυνος ασφαλείας της BIMCO δήλωσε ότι μια πλήρης σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν με εμπλοκή των ΗΠΑ μπορεί να οδηγήσει σε κλείσιμο των στενών.
Αυτή τη στιγμή η θαλάσσια κυκλοφορία στα Στενά έχει μειωθεί κατά περίπου 30%, αλλά παραμένει ανοιχτή προς το παρόν. Ας ελπίσουμε ότι όπως έχει συμβεί άλλες τρεις φορές στο παρελθόν δεν θα υλοποιηθεί η απειλή κλεισίματος εκ μέρους του Ιράν.»
Η Διακοπή Ροών και οι Επιπτώσεις
“Η διακοπή των ροών από τα Στενά του Ορμούζ”, όπου περνούν καθημερινά περίπου 17-20 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, “θα προκαλούσε παγκόσμια αναστάτωση”. Οι τιμές θα εκτοξευτούν ενώ οι οικονομίες κυρίως στην Ασία θα αντιμετωπίσουν σοβαρή ασφυξία.
Στη ναυτιλιακή αγορά παρατηρούνται αλλαγές στη συμπεριφορά εταιρειών και ναυλωτών καθώς πολλοί πλοιοκτήτες γίνονται πιο προσεκτικοί σχετικά με τη φόρτωση φορτίων από τη Μέση Ανατολή λόγω αυξανόμενης έντασης στις συγκρούσεις.
Οι προβλέψεις για αύξηση στα ναύλα είναι ήδη εμφανείς μετά τις αρχές Ιουνίου: οι ημερήσιες τιμές για ένα VLCC που ταξιδεύει προς την Ασία έχουν ανέβει πάνω από $50.000 μέσα σε δέκα ημέρες λόγω αυξημένου κινδύνου.
Aγορά Πετρελαίου & Ναυτιλία
The oil market has experienced notable volatility as the onset of military conflict; Brent crude prices surged by up to 19% before stabilizing around $78 per barrel while West Texas Intermediate hovers near $76 per barrel.
If iran attempts to block the strait’s passageways for oil transporters who account for about one-fifth of global daily production through these waters it will force clients worldwide to seek alternative energy sources to meet their needs.
Eπιπτώσεις στον Τομέα Εμπορευμάτων
The container shipping sector appears unaffected at this time as vessels have opted for routes around Cape of Good Hope due to security concerns in the Red Sea region leading to longer delivery times and increased costs in logistics chains globally.
Aνακεφαλαίωση
“Με το ενδεχόμενο κλεισίματος των Στενών”, , “οι συνδέσεις short sea” για γειτονικές χώρες ενδέχεται επίσης να υποστούν πλήγμα.” Περίπου είκοσι έως τριάντα εμπορευματοκιβώτια περνούν καθημερινά υπό κανονικές συνθήκες μέσω αυτού του στρατηγικού σημείου.”